torsdag 28 juni 2012

338 Småland KM 20 km

338 Smålands klubbmästerskap, tempocykling 20 km, hölls igår och trots rejäla regnmoln, i horisonten norrut, så slapp vi faktiskt regn och blev det cykling i riktigt hyffsade förhållanden. Ca 20 pers på startlinjen med varierande utrustning och ambitionsnivå.
Hårt motstånd förväntade jag från framför allt Jimmy Bodin (Trek Sweden Racing), Klas Jahnsén och Ulf Kans (båda sistnämnda mina klubbkamrater från Lammhultcyklisterna).

Som högst seedade cyklist så fick jag nöjet att starta sist. Har ju inte kört ett tempo-lopp sedan början av maj om man bortser från Backsprinten i Giro de Kind för 2 1/2 vecka sedan, som kördes på linje-cykeln.
Såg därför verkligen fram emot att få rasta min fantastiska Trek Speed Concept 9.9. Det är alltid ett nöje att plocka fram den och den ber verkligen om att bli cyklad fort, fort, fort. Tycker dessutom att den är rikigt, riktigt snygg., framför allt i verkligheten.

Fantastisk cykel! Hjulen saknar numera dekaler.

Var helt klart en lite ovan känsla att köra tempo igen och jag visste inte riktigt vad jag skulle kunna förvänta mig i resultatväg. Om bara vädret varit bättre dom senaste veckorna hade det blivit fler tränings-pass på tt-cykeln men jag undviker helst att använda den när det regnar.
Prio ett var givetvis vinst men jag ville verkligen ge mig i kast med banrekordet som lyder på 25:54. Jag förstod redan vid vändpunkten att jag skulle få det svårt att komma ner i den tiden och jag gick i mål på 26:15. Det innebar vinst, Klas låg efter med ca 10 sek, Jimmy ca 20 sek och Ulf ca 40 sek.
Mkt bra kört av Jimmy och Isak som hade tävling i benen från dagen innan. Starkt kört även av Ulf som slog nytt personlig rekord på banan.
Övriga deltagares tider har jag lite dålig koll på eftersom det inte publicerats ngn resultatlista ännu men förmodligen fanns där många starka prestationer!

Förra året var jag 1 sek från banrekordet och igår var jag alltså 21 sek efter. Om jag kollar på mina värden så försöker jag hitta en förklaring där men det är inte lätt.
Jag snittade 423 W igår vilket är 2 W MER än förra året. Jag har inte samma dräkt, hjälm eller skor som då, men jag *tror* att den utrustning jag har nu, faktiskt är snabbare eller iaf minst lika snabb som den jag hade då.
Sadelstolpen och styret är också nytt, i UCI-legala versioner, vilka är några sekunder långsammare, över 20 km, än motsvarande triathlon-version som jag använde 2011.
Jag väger ett par kilo mer än förra året också, så där ligger en skillnad men eftersom banan inte innehåller några större nivå-skillnader så spelar det inte jätte-stor roll. Men visst, några sekunder förlorade innebär det iaf.
Jag har dessutom gjort en Bikefit i vintras och sitter ganska annorlunda mot för ett år sedan. Jag sitter väldigt bra och frågan är om jag sitter FÖR bekvämt? Vågar jag testa att sänka styret lite eller förlorar jag kraft då? Och blir jag isf mer aerodynamisk? Svårt att veta utan vindtunnel...
Troligaste förklaringen är nog ändå att förhållandena var ngt snabbare förra året och att jag därför får "nöja" mig med att jag iaf vann. =)
Viktigt var att det blev en riktigt bra genomkörare inför helgens tävlingar i Ystad. 

Idag har Lammhultcyklisterna sitt Klubbästerskap i Linje men jag kommer inte att delta. Kommer cykla ett träningspass dom sex milen hem från jobbet i stället. 
En kvälls + hela helgens frånvaro från familjen får räcka. 
Ska inte regna idag!! =D

tisdag 26 juni 2012

Tempo-dags igen!

Dags att köra tempo igen. Var ju några veckor sedan senast men i morgon är det dags för triathlonklubben 338 Smålands öppna klubbmästerskap. Är faktiskt medlem här sedan flera år och faktum är att jag egentligen tänkte mig en triathlon-karriär för några år sedan men den förvandlades ganska snabbt till en cykel-karriär...
20 km ska avverkas utanför Ljungby på gamla E4an. Hoppas kunna återta titeln som klubbmästare efter att förlorat den till Johan Lindh med 1 sek (!) förra året. Var dessutom 1 sek från banrekordet, vilket är 25:54, som Johan alltså tangerade. 
Skulle vara kul att slå det och förhållandena ser ut att bli bra. Sol och västliga vindar = sidvind.
Prio ett är givetvis vinst men jag vet inte säkert hur formen är, i morgon vid denna tiden vet vi.
Det blir säkert hårt motstånd också eftersom det numera finns flera riktigt snabba tempo-cyklister i trakten.

Förra årets deltagare i Ljungby på Tempo-KM. Bild lånad från 338 småland. 


Detta blir en bra genomkörare inför helgens Swe Cup tävlingar i Ystad då det ska köras ett 30 km tempo på lördagen och Linjelopp på söndagen.

På torsdag är det klubbmästerskap i Linje för Lammhultcyklisterna. Kommer förmodligen tyvärr inte delta, även om jag skulle vilja. Borta två kvällar i rad + tävlingar hela helgen blir lite för mkt frånvaro från familjen och då får man prioritera vad som är/känns viktigast.

Blev ett kortare intervallpass på trainern igår och idag tog jag faktiskt ännu en vilodag. Hoppas vädret börjat bli bättre nu!

Kör hårt!!

måndag 25 juni 2012

När Du vilar, tränar dina konkurrenter.

Svensk midsommar har inte överraskat oss alla med överdrivet mkt sol i år heller....
Blev, precis som planerat, en lugn helg på hemmaplan med gäster på midsommarafton men i övrigt bara familjen.
En sådan här helg innebär nästan alltid lite väl mkt kolhydrater i kosten, så även i år. Värst var det givetvis på midsommarafton..

Hade faktiskt två träningsfria dagar, midsommarafton och midsommardagen. Gårdagen bjöd dock på ett trainerpass med 5 x 6.30 min intervaller.
Kändes för jävligt, precis som det brukar göra efter ett par vilodagar. Kom igång till tredje intervallen och sedan gick det lite "lättare".
Planen var (iaf innan helgen)  att köra tempo-hoj till jobbet idag men det blir inget med det i detta vädret. Ska ju regna hela dagen och jag har ställt in mig på ännu ett trainerpass i garaget  i kväll.
Har egentligen inte så mkt emot själva cyklingen i regn. Det är snarare allt extra-arbete i form av materialvård efter cyklingen som avskräcker. Den tiden behöver jag till annat!

Sonen har varit förkyld hela helgen och jag håller tummarna att jag ska klara mig från att bli smittad.
Drygt en och en halv vecka innan SM så skulle det vara förödande.
Känns som att jag har eventuell form på gång och därmed goda medalj-chanser.

Från Träningens tio budord:

3. När Du vilar, tränar dina konkurrenter.

torsdag 21 juni 2012

Trevlig midsommar på er!

Idag är det torsdagen  innan midsommar och det känns som fredag.
Träningen har flutit på bra denna veckan och i morgon blir det vilodag efter att ha kört 1-2 träningspass om dagen, sju dagar i sträck. Tre av passen har varit intervallpass på trainern i garaget, övriga har varit vanliga rullpass eller intervallpass på vägen. Har alltså varit mest intervallpass under denna perioden.
Hoppas att det ska bidra till att höja formen lite till SM om två veckor.

Nästa vecka kommer jag köra lite extra många träningspass på tempo-cykeln och bl.a så ligger triathlon-klubben 338 Smålands klubbmästerskap i tempo 20 km på programmet.
Hoppas där kunna ta tillbaka titeln som klubbmästare efter att ha förlorat den med en(!) sekund till Johan Lindh förra året. Banrekordet skulle också vara kul att putsa efter att ha varit endast en sekund ifrån, även det, förra året.

Nästkommande helg är det åter Swe Cup tävlingar, denna gången i Ystad. 30 km Tempo på lördagen och Linjelopp 87,5 km på söndagen.


Trevlig midsommar på er!!

måndag 18 juni 2012

It doesn't get easier, you just get faster!

Gårdagen bjöd på både växlande aktiviteter och väder. Fick mer nödvändigheter gjort på hemmaplan.
Träningsmässigt så blev det återigen ett intervallpass på trainern i garaget.
Väldigt hårt pass men säkert också mkt givande.

I morse kom jag iväg tidigt på cykeln och rullade ner för Skirbacken redan klockan 05.30. Vilket innebar att jag var på jobbet redan kl. 07.15 efter 6 mils cykling. Dagens första träningspass, av två, är därmed avklarat. Hemresan kommer återigen bestå av intervallträning och jag hoppas vara hemma innan regnet drar in ikväll.

När jag kikade lite på mina värden från förra helgens tävlingar kunde jag konstatera en ny toppnotering i puls från lördagens backsprint. 181 BPM är det högsta värde jag sett på min puls sedan jag började registrera den för säkert 10 år sedan.
När jag gjorde ett konditionstest för drygt två år sedan kom jag upp i en maxpuls på 180 bpm och jag trodde faktiskt att det nu ett par år senare inte skulle vara möjligt att få se ett värde på 180 eller mer någonsin igen. =)

Nytt ordspråk med reflektion på ovanstående:

It doesn't get easier, you just get faster!
-Greg Lemond 






lördag 16 juni 2012

Some say "I can". Others say "I can't"....

Torsdagens trainerpass blev det inget med eftersom magen inte var helt nöjd efter middagen (sviter efter magsjukan tidigare i veckan) och ett hårt intervallpass därför var uteslutet.
Fredag morgon bestod av besök hos tandläkaren. Men på eftermiddagen kunde jag äntligen köra ett riktigt hårt träningspass igen.
2 set med 6 x 30 sek + ett set med 5 x 1 min och sedan visste man att man levde igen.
Har hunnit med rätt mkt idag som man fått skjuta på p.g.a cykeltävlingar på helgerna. Blev även ett pass på trainern i garaget. 5 x 4 min. Inga watt att skryta med men jag tror det kommer om jag får köra på hårt nu fram till SM om tre veckor.


Jag försöker för tillfället att hålla en diet som gör att jag förmodligen inte klarar av att köra riktigt så hårt som jag brukar.
Frågan är, blir träningen sämre om jag går på diet som gör att jag inte har riktigt samma uthållighet?
Gör det mer skada än nytta? Kroppen får ju dessutom svårare att återhämta sig.
Anledningen till dieten är ju som vanligt att man väger för mkt när det börjar bli backigt. Och backigt kommer det att vara på SM

Har varit många som cyklat riktigt fort runt Vättern idag. Nya rekordtiden är nu 6 tim 37 min vilket är väldigt starkt jobbat.
Andra kastade in handduken redan innan start eller under loppet p.g.a. vädret.
Bjuder av den anledningen på ett ordspråk till:

Some say "I can". Others say "I can't". Both manage to be correct. 

Lance Armstrong befinner sig i hetluften igen och jag blir återigen överraskad över hur folk kan ha så starka attityder och åsikter om honom utan att vara insatta i fallet.
Tyvärr känns det inte som om det finns några vinnare när USADA nu ska starta ännu en i raden av utredningar involverande bl.a Armstrong.
Personligen hade jag sett väldigt mkt fram emot att se hans karriär utvecklas inom triathlon där han har gjort väldigt fina resultat fram till nu. Nu blir han tyvärr stoppad från dessa tävlingar eller iaf dom tävlingar som organiseras av WTC som ligger bakom Ironman-tävlingarna med bl.a VM på Hawaii till hösten.
WTC har en dopingpolicy som innebär att man blir stoppad från fortsatt tävlande om man hamnar under utredning.
Personligen, och uppenbarligen många med mig om man följer artiklar och debatter på Slowtwitch.com, tycker att denna regeln är felaktig eftersom det innebär att man i princip blir straffad utan att ha blivit dömd.
Visst, om dom till slut kan presentera tillräckligt starka bevis mot honom så att han blir fälld, då ska han straffas men inte förrän då.
Det finns dock fler organisationer än WTC som anordnar tävlingar och det är säkert inte otänkbart att han väljer att köra ngn av dessa.

Jag tror att Armstrong alltid tänker "I CAN" och jag önskar honom därför Lycka till!



torsdag 14 juni 2012

"I can"

Torsdag igen och idag börjar magen åter att kännas som vanligt!!

Efter kräket på natten mellan söndagen och måndagen har det varit lite svajigt.
Körde en träning hem från jobbet i tisdags e.m och till jobbet igår morse. Båda på lågintensiv nivå eftersom jag kände att kroppen, och framför allt magen, inte var jättesugen på max-intervaller.

Skulle dessutom cyklat hem från jobbet igår men när jag skulle sticka iväg så upptäckte jag att ett av lagerna i rull-trissorna i bakväxeln hade kärvat ihop. Detta givetvis p.g.a allt cyklande i blöta och, med det, efterföljande tvättar. Blev alltså bil hem och under gårdags-kvällen gjorde jag en service på nämnda lager. Dom rullar nu lätt igen men nya lager är beställda. Lämnar inte gärna sådana detaljer åt slumpen.

Anledningen till att jag blev sjuk är fortfarande oklar eftersom jag inte känner till ngn i min omgivning som insjuknat. Den teori som jag tror mest på är att jag under söndagens mkt blöta linjelopp fick in så mycket förorenat vatten i munnen att magen la av. Det sprutar ju upp väldigt mkt vatten från vägbanan p.g.a cyklisterna framför och jag cyklar med relativt öppen mun eftersom jag har trånga näsgångar. I kombination med nerkylning och hög ansträngning så behövs det inte lika mkt för att kroppen ska ta stryk.

I kväll hoppas jag kunna köra ett intervallpass på trainern i garaget. Ser jag faktiskt fram emot!

Nytt ordspråk:

"Some say "I can". Others say "I can't". Both manage to be correct."


=)



måndag 11 juni 2012

Backsprint (2a plats), Linjelopp (1a plats) och kräk!!

Giro de Kind, med två etapper som ingår i Swe Cup, har avverkats i helgen och jag är nu tillbaka i topp. Inga problem med prylar denna helgen. =)

Medaljerna hade samma färg oavsett placering, dessa är för en 1a och en 2a plats. Pokalen är för totalsegern!
Lördagen innebar back-sprint vilket är som ett tempo-lopp uppför en backe. Inte direkt min starka sida... Sträckan som skulle avverkas var bara 2,5 km men höjd-skillnaden var 90 hm varav i stort sett alla kom dom sista 1,75 km. Två kortare sektioner var upp mot 12% men mestadels uppskattar jag att lutningen låg mellan 4-6%. Har ju fördelen av att kunna köra med effektmätare och det var också den jag litade på under hela åket. Väl medveten om att jag för tillfället inte är i toppform så ville jag ändå sikta in mig på en snitteffekt på strax under 500 W. Lyckades få 471 W i snitt och en hastighet på 28,3 km/tim. Det räckte till en andra-plats, ca 7 sek efter vinnaren. Var mentalt inställd på att jag förmodligen inte skulle vinna detta loppet och är därför ganska nöjd med 2a plats.
Positivt var att jag lyckades hålla min värsta konkurrent i Swe Cup bakom mig på 3e plats.
Vädret var också ok med uppehåll.

Söndagens linje-lopp blev en blöt historia med stundtals kraftigt regn. Inte lika kallt som förra helgen i Stockholm dock. Fem varv x ca 21 km skulle avverkas i kuperad terräng.
Vi var tre från Lammhult Cyklisterna på start-linjen. Förutom undertecknad var även Stefan Carlsson och Ulf Kans med.

Vi (H 40) körde ihop med H30 och det gällde att hålla isär vilka som var ens egentliga  konkurrenter.
Det märktes redan under dom första kilometrarna vilka som var sugna på att köra på riktigt. Efter knappt halva första varvet sticker Peter Eriksson och Robert Olsson, båda H30, iväg och jag insåg att det nog är en utbrytning att satsa på. Gjorde ett försök att brygga upp från klungan och fick med mig Tomas Nilsson (min närmaste konkurrent i cupen). Efter riktigt hårt slit så kommer vi båda ikapp Peter och Robert och vi får direkt igång ett riktigt fint samarbete. Farten är hög och vi har nog ett försprång på ca en minut vid första varvningen. Tyckte att jag själv bidrog kraftigt till att öka avståndet till förföljarna genom att göra riktigt hårda förningar. Detta höll dock på att straffa sig i slutet av loppet då jag framför allt efter näst sista varvningen, i backen ut från Svenljunga, hade en ordentlig kris. Båda benen låste sig i kramp och pulsen sköt i höjden. Som tur var valde dom andra tre i utbrytningen att inte ta fördel av detta utan dom höll igen och vi fortsatte tillsammans.

Loppet fick en lite speciell utveckling eftersom Elit och Senior-klasserna körde på banan samtidigt som oss.
Dom släpptes ut på banan med en tidsförskjutning som enligt arrangören/kommissarierna borde innebära att vi aldrig skulle behöva få kontakt med varandra.
Men vi i utbrytningen höll hög fart och hade en snitthastighet på närmare 42 km/tim. Vi körde alltså ikapp, och om, Elit och Senior-klungan. Vi låg och drog dom i flera km innan dom ökade farten i samband med utbrytningsförsök som vi inte behövde bry oss om. Vi i utbrytningen samlade ihop oss och la oss sist i deras klunga. Vi ville inte riskera att få en bestraffning för att vi blandat oss med dom. Hängde på denna klungan i ett varv innan vi släppte  kontakten. Efter några kilometer var vi dock ikapp igen.
Strax innan sista varvningen snackade vi i utbrytningen ihop oss och beslutade att köra sista varvet på egen hand. Detta för att vi skulle kunna ha en rättvis uppgörelse när vi så småningom skulle göra upp om placeringarna.
När vi gick ut på sista varvet hade vi ett snitt på 42 km/tim och avståndet ner till våra förföljare var omkring 6 min. Vi hade dock ingen aning om tidsavstånden men kände oss ändå rätt säkra på att klungan inte lyckats hålla våran hastighet. Så sista varvet blev lite lugnare och lite katt och råtta-lek. Ingen gjorde särskilt hårda eller långa förningar.
Ca 3 km (?) från mål sticker Peter E iväg och Robert O måste givetvis svara på attacken. Jag och Tomas behövde inte bry oss om dom eftersom dom kör i H 30.
Så nu ligger Tomas på mitt hjul och vägrar köra om mig dom sista kilometrarna. Detta för att kunna attackera med överraskning. Farten går ner betydligt och jag får hela tiden vända mig bakåt för att se om han har ngt på gång. I sista nittiograders-kurvan innan upploppet bestämmer jag mig för att inte vänta längre utan ger järnet. Lyckas med en meter till godo hålla honom bakom mig och en skön seger var min.
5 minuter senare vinner Stefan C klung-spurten och vi blir därmed två från Lammhultcyklisterna på pallen. =)
Ulf Kans punkterade tyvärr på andra varvet och fick se tävlingen från vägkanten i stället. Hans hejar-rop mottogs dock tacksamt!


Skitig cykel som nu behöver lite vård efter helgens drabbningar.
Det var riktigt kul att hamna i en utbrytning som, för en gångs skull, bestod av rätt personer och som höll in i mål!

I och med helgens resultat återtog jag ledningen i Svenska Cupen efter att ha förlorat den under förra helgens miserabla tävlingar i Stockholm.

Mindre kul var det igår kväll när jag efter middagen började må mer och mer illa och kring midnatt fick jag rusa till toa och spy. Har mått lite illa även på morgonen men nu, mitt på dagen, verkar det ha släppt och jag har kunnat börja äta lite lätt.
Skönt det eftersom kroppen har stor brist på både vätska och allt annat möjligt efter gårdagens lopp.

Blir givetvis inget av den planerade träningen idag men i morgon hoppas jag vara tillbaka i sadeln.
Ska träna riktigt hårt nu ett par veckor för att förhoppningsvis kunna toppa  mig lite till SM i början av juli.


fredag 8 juni 2012

Back-sprint i Svenljunga i morgon

Redo för morgondagens tävling i Svenljunga.
Har limmat på tuberna och dom får torka över natten. Egentligen rekommenderas 24 timmars tork-tid men eftersom loppet i morgon är så kort och inte speciellt påfrestande på däcken kör jag med dom ändå. Dessutom har jag sett test-värden på att limmet faktiskt är minst lika starkt efter 12 timmar som efter 24.

Prognosen visar på regn-skurar både i morgon och på söndag, som väntat alltså.
Hoppas på uppehåll under uppvärmning och lopp.
Kommer köra ca 45 minuters uppvärmning. Loppet varar i kanske ca 7 minuter, vet faktiskt inte hur snabbt jag kommer lyckas köra? Watt-mätaren ska hjälpa mig så att jag inte kör slut på mig i början av backen.
Ska helst ta slut precis på mål-linjen. Går i mål ca 14.50.
Hoppas kunna hålla mina konkurrenter bakom mig men det kommer bli tufft. Back-sprint är inte min starkaste gren...

Idealiskt hade jag kört en kort träning idag men det fanns ingen tid för detta. Har alltså vilat idag.


torsdag 7 juni 2012

Ackerots Massage & Friskvård AB

Har lagt till en ny sponsor, Ackerots Massage & Friskvård AB. =)

Lars Ackerot ska i första hand bistå med massage i lämplig omfattning.
Jag har aldrig provat detta med massage för idrott och ser med spänning fram mot vad det kan ge.
Tydligen ska, framför allt, första behandlingen kännas rätt ordentligt, även efteråt, så det är lämpligt att göra den en tävlings-fri vecka.
Efter den kommande helgen har jag tävlings-fritt i ett par veckor och då är det dags!

Cyklade till jobbet i morse och hade lätt regn (ingen överraskning där...) på mig dom sista två milen. Om prognosen stämmer så ska regnet upphöra strax innan jag ska cykla hem igen (vi får väl se...).

I kväll ska det förlimmas på två fälgar och två däck och sedan ska jag även leta fram en lämplig kasett till helgens tävlingar. Kan välja mellan 11-28, 11-27, 11-25, 11-23 och 12-25.
Funderar på att ta 11-28 till bergstempot/backsprinten på lördag. Backsprinten är 2,5 km lång och, om jag tolkat siffrorna rätt, på 90 höjdmeter.
Efter start är det ca 750 meter flackt och sedan följer 1,75 km backe med en lutning på upp till 12 %. Utslaget på hela sträckan, inkl det flacka partiet, så är snittlutningen 4,2 %.
Kommer bli ett maxpulstest som heter duga. Gäller att vara ordentligt uppvärmd när man står på start-linjen kl 14:42.

Ett citat igen =):
"Some say "I can". Others say "I can't". Both manage to be correct." 

onsdag 6 juni 2012

Watt-mätaren skrattar åt mig!

What´s new?
Måndag var vilodag.
Tisdag var jag pappa-ledig eftersom dagis hade studiedag. När sonen sov så körde jag 5 x 4 min intervaller i garaget.
Watt-mätaren skrattade åt mig när den bekräftade att jag tappat närmare 10 % på toppen. I stället för att köra majoriteten av intervallerna över 450 w så hade jag fullt upp med att hålla mig över 400 w. Har alltså lite att jobba på till SM om en månad...
Var ju förkyld för ett par veckor sedan och uppenbarligen är jag inte riktigt tillbaka ännu.

"Valde" att inte köra klubbens deltävling i tempo-cupen. Sambon hade nämligen planer för kvällen och jag hade varit bortrest hela helgen = inte populärt att driva igenom att hennes mamma skulle vara barnvakt för att jag ska kunna cykla igen.

Idag var det ju nationaldag och det firades med grillning och att ta tag i limning av tuber på två hjul.
Punkterade bakhjulet på tävlingen i fredags och jag väljer att byta både fram och bakdäcket.
Mycket eftersom jag ska vara "test-pilot" på Schwalbes värsting-tuber Ultremo HT och för att verkligen kunna testa dom vill jag givetvis använda dom både på både fram och bak-hjulet. Ska sedan skicka mitt omdöme direkt till Schwalbe.
Tackar Växjö Cykel-service för att dom gav mig denna möjligheten!

Så medan köttet låg på grillen, och även nu i kväll, har jag demonterat dom gamla däcken och rengjort fälgarna. Nu sitter dom nya däcken bara på-krängda och upp-pumpade på fälgarna för att, om möjligt, töja ut dom ngt för att dom ska vara lättare att kränga på i skarpt läge med lim på både fälg och däck.
I morgon kväll lägger jag på ett lager lim på både däck och fälg och på fredag är det dags för ett sista lager lim på fälgen. Väntar sedan några minuter innan jag till slut kränger på däcken, centrerar dom och sedan pumpar upp dom.
På lördag ska dom nämligen direkt in i hetluften med bergstempo-lopp, Giro de Kind.
Kommer bli hårt!

I morgon kommer träningen bestå av cykling t o r jobbet. Korta intervaller är planerade på hemvägen.
God natt!

söndag 3 juni 2012

Nynäshamn och Falken-loppet.

Hade en helt värdelös natt. Som jag skrivit i tidigare inlägg så bor jag på ett riktigt risigt "Hostel" vars gäster i huvudsak verkar består av "hantverkare" från öst-stater och ngn alkis.
Personal(?) som inte pratar svenska och rum utan fönster.
En stor myra hälsade mig välkommen när jag öppnade dörren första gången.
Blir dessutom alltid misstänksam när säng-kläderna inte är vita utan i kraftiga färger. Dusch och WC delades med dom andra gästerna...

Ett antal utav dessa tyckte tydligen att det var läge för party i rummet jämte mitt. Musik på hög volym och ännu högre röster...
Var uppe flera gånger och sa till + dunkade i väggen. Oftast blev det lugnare i några minuter men sedan så ökade volymen igen. Uppskattar att jag somnade kring 01.30 med kudden över huvudet.
Var riktigt seg när klockan ringde kl 06.30 och det var dags för frukost.
Packade sedan under stor irritation mina prylar och lämnade skiten så fort jag kunde.
Städning ingick dessutom inte i rums-hyran men städavgiften, om man avstod från att städa, var bara 50;- och det tyckte jag det var värt.
Har aldrig bott så risigt Sverige. Det var dessutom inte direkt billigt.
Varning alltså för Holiday Hostel i Rotebro.


Hade en timmes bilfärd till Nynäshamn och var på plats ca en timme innan start.
Glädjande nog var vädret bättre idag och vi slapp regn. Vägen torkade t.o.m upp under loppets gång.

Det skulle ha varit 65 pers till start men många hade kastat in handduken efter dom tuffa förhållanden som varit tidigare under helgen. 39 pers var vi på start-linjen + dam-elit och dam-juniorer som körde samtidigt som oss.
7 varv x 10 km skulle avverkas och det blev en ganska normal tillställning med några mindre utbrytningar som inte lyckades. Jag lyckades inte hålla huvudet kallt vid avslutningen utan gick för hårt för tidigt.
Blev iaf femma och framför mig hade jag Stefan C från klubben.
Fler framskjutna placeringar för Lammhultcyklisterna alltså!

Skönt också att slippa mekaniskt strul!

Nu lämnar jag skiten bakom mig och blickar framåt!
Bara att glömma denna helgen och ta nya tag!

lördag 2 juni 2012

Shimano Dura Ace 9000/9070

Enligt mig var förra årets kanske viktigaste pryl-nyhet på cykel-fronten Shimanos släpp av elektroniska Ultegra Di2. Det gjorde elektronisk växling ekonomiskt tillgänglig för dom stora massorna och själv var jag inte sen att gå med i "klubben".
Det funkar fantastiskt bra och kan varmt rekommenderas!

Till hösten gör Shimano ännu ett stort släpp och det är en totalt ny version av deras topp-grupper mekaniska Dura Ace och elektroniska Dura Ace Di2. Alla delar, utom pedalerna verkar få helt nya konstruktioner och reglagen ska ge tydligare "klick" och ännu bättre känsla. Gruppen blir också, givetvis, lättare och framförallt så blir den 11-delad.
Dom släpper nu också nya hjul efter senaste aero-mode med bredare fälgar och dessutom en betydligt djupare version än vad som tidigare varit tillgängligt för allmänheten.
Vågar inte kopiera bilder från andra sidor eftersom jag inte är säker på om det skulle vara så populärt så för bilder och mer info se t.ex:
http://www.bikeradar.com/road/news/article/shimano-dura-ace-9000-34009/
eller härför hjulen:
http://triathlon.competitor.com/2012/05/photos/unveiled-shimano-aero-wheels_54519

Elektroniska versionen blir givetvis också 11-delad och kommer vara enkelt programerbar av användaren. Dessutom nu mkt lätt, under 2000 g och med valmöjlighet till internt batteri.  Me like!
Kommer också vara delvis kompatibel med Ultegra Di2 och ha flera versioner av knappar som kan placeras på lämpliga ställen på styret. Undrar vad priset blir?
För bilder och mer info se t.ex:
http://www.bikeradar.com/road/news/article/shimano-dura-ace-di2-9070-sneak-peek-34036/

Bjuder på ännu ett citat:
" I take my gear out of my car and put my bike together. Tourists and locals are watching from sidewalk cafes. Non-racers. The emptiness of their lives shocks me. " 
(Öppningsraderna i Tim Krabbe's The Rider , 1978 )

Luma GP och Sthm. Fy Fan!

Efter gårdagens misär och problem trodde jag knappt att det skulle kunna bli värre. Men så blev det..

Vaknar efter sju och en halv timmes sömn på det risiga Holiday Hostel i Rotebro, norr om Stockholm. Jag verkar vara enda svenska gästen förutom en lodis på fyllan. Resterande verkar vara letter och polacker, förmodligen "hantverkare". Riktigt risiga rum och sängar. Dessutom pratar bara delar av personalen svenska!

Det har bara varit 4-5 plus-grader idag. På det har det dessutom blåst kraftigt och framför allt regnat. Kallt värre alltså.
Banan som vi körde idag var väldigt teknisk med trottoarkanter, feldoserade kurvor, gatsten och en massa brunnslock. Blir ganska lurigt om  man lägger till regn på det och jag misstänker att det varit många krascher under dagen i dom olika klasserna. Av endast ca 20 anmälda var vi nog ca femton på start-linjen. 30 min + 1 varv skulle köras. Varje varv tog ca två minuter och var väldigt tufft med alla igångdrag + tre serpentin-svängar uppför.
Gick ganska ok efter start. En kille lyckades komma iväg och jag låg i gruppen bakom som efter ett tag bestod av endast 4-5 pers. Många släppte eller bröt. Minst två vurpade dessutom.
När jag skulle uppför serpentin-svängarna och gå ut på näst sista varvet låste sig helt plötsligt bak-hjulet och jag höll på att flyga över styret. Lyckas dock rädda mig kvar i upprätt position. Felsökning gav omgående svaret att bak-hjulet hoppat ur sina fästen. Fattar inte hur det gått till. Spände dit det som jag alltid brukar göra. Eventuellt kan det hänt något när jag värmde upp på trainern innan racet?? Har en gång tidigare varit med om att bak-hjulet varit löst efter att cykeln varit fast-spänd i trainern.
Givetvis förlorade jag en massa tid på detta och jag tror att jag gick i mål sist av dom som fullföljde. Har inte sett resultatlistan ännu men misstänker att det blev kring nionde, tionde plats.

Efter målgång var det snabbt ner i P-garaget där bilen stod. På med torra kläder för att få upp värmen igen.
Hade en plan med eftermiddagen och den var att besöka Specialized Concept Store, CykelCity och Bianchi Café & Cycles.


Först ut var Specialized,snygg butik och fina prylar!
Därefter hade jag en dryg halvtimme på mig att hitta till CykelCity som enligt GPSen skulle ligga "bara" 2,2 km bort. Nu var det ju så att det, som vanligt, var gott om vägarbeten i centrum. Dessutom så pågick Stockholm Marathon så många vägar var avstängda. Min GPS är några år gammal så inte mkt stämde i den heller. Bensin-nivån var också låg och det kryllar ju inte direkt av mackar i centrala Sthm. Efter en stunds körande och mkt irritation var jag över 8 km från butiken!! Ibland såg man vägen man ville till, på avstånd, men det var omöjligt att ta sig dit! Hittade iaf en mack och kunde därefter fortsätta.


Fyra minuter innan stängnings-dags travar jag in i butiken och som tur var så var det ganska mkt kunder där inne och jag kunde kika runt utan ngn större stress.


Det blev ett par nya sko-överdrag som lär komma till pass i morgon. Dom gamla överdragen är utslitna.

Efter C-C var det åter dags för att ge sig ut i trafiken. Bianchi skulle ligga ytterligare ett par km bort och jag fick återigen snurra runt i centrum...


Här är öppet-tiderna litet frikostigare. Café-delen var nära på full och det var även en del folk som gick runt i butiks-delen. Var klar rätt fort här...
Jag började bli väldigt hungrig och ville ha ngt kraftigare än vad dom kunde bjuda på.
Blev Burger King och Ica på vägen till "hotellet" och nu är jag mätt.

Är rätt uttråkad här på hotellet och datorn och cykel-mek är det som får hålla mig sysselsatt resten av dagen. Ska försöka torka lite kläder och skor också till i morgon.

Känslan man har just nu är väl inte jätte-positiv och påminner om när jag för 6-7 år sedan kuskade runt i Europa och tävlade i snowboard-cross. Man intalade sig själv att det var roligt och att det var vad jag tyckte var roligt men i realiteten var det mest väldigt jobbigt, dyrt och ensamt.
Riktigt så illa är det väl inte nu men nog är det svårt att hålla humöret uppe när man ser att även morgon-dagens väderleks-prognos visar regn och polackerna i rummet jämte spelar tysk techno på hög volym....

Eftersom jag inte har så mkt att göra så kanske det blir ett inlägg till senare i kväll. Har ju varit förhandsvisning av lite nya intressanta prylar för ett par dagar sedan och jag har ju inte haft tid att pryl-blogga ngt att tala om ännu!

Avslutar med att citera Lance Armstrong:
"Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever. That surrender, even the smallest act of giving up, stays with me. So when I feel like quitting, I ask myself, which would I rather live with?" - Lance





fredag 1 juni 2012

SMACK Arlanda Test Track Race


Idag har jag kört upp till Stockholm för tävlingar i dagarna tre. Som ni ser ovan så välkomnade Stockholm mig från sin bästa sida med 1 1/2 timmes bilköande, regn, blåst och bara drygt en hand full plus-grader.
Det ÄR kul att cykla...

Kom iaf till starten i hyffsad tid och regnet upphörde faktiskt 45 min innan start. Men det var fortfarande kallt och blött. Uppvärmningen blev sisådär med dessa förutsättningar men det var lika för alla.
Ett ganska stort startfält var det och jag kan tänka mig att det kunnat gå riktigt fort på banan om det varit torrt och fint. Tio varv skulle avverkas på den 2,4 km långa banan med perfekt asfalt.
Tempot var lugnt långa stunder och dom enstaka utbrytningsförsök som gjordes blev oftast in-hämtade inom ett varv. Just när vi gick ut på det näst sista varvet och jag började fundera på avslutningen så kände jag hur bak-hjulet krängde till lite och sedan i nästa kurva ännu en gång... PUNKTERING!!
Lyckas få punktering på en motorbana med perfekt asfalt!

Det blev alltså en DNF (Did Not Finish) för mig idag. Tur att man får räkna bort ett par tävlingar i Cup-sammanställningen. Ärligt talat så blev jag knappt irriterad, allt annat var ju ändå rätt pissigt så det kändes som om det låg i luften. Har ju dessutom haft utomordentlig tur med att slippa punkteringar på tävlingar.

I morgon är det dags för ännu ett kort varv-lopp, Luma GP, centralt i Stockholm på Hammarby-kajen. Väderleks-prognosen säger .......... (spänningen stiger!) .................... Regn.
Inte helt oväntat eller?
Kl 11.00 går starten och cykeln är inte tvättad men har fått ett par andra hjul.