tisdag 28 augusti 2012

Ride your bike!

Vacker soluppgång idag som jag tyvärr inte avnjöt från cykeln utan från köksfönstret. Blir alltså inte cykel till Kosta idag.
Igår cyklade jag däremot både t o r jobbet men soluppgången var inte lika fin då.
Körde på halvhårt till jobbet och skulle köra totalt 17 kortare intervaller på vägen hem. Fixade "bara" 13 eftersom motivationen helt enkelt inte fanns där. Märks verkligen att det är slutet på säsongen. Det är svårt att mentalt ladda för tuffa pass på cykeln. Detta trots att det är nu det ska avgöras.
Dom kommande två helgerna arrangeras de avslutande tävlingarna i Svenska Cupen och som jag har skrivit tidigare så är det viktigt med bra resultat för att jag ska  kunna säkra min placering i toppen.

Idag är det alltså återigen vilodag och jag hoppas att alla vilodagar den senaste tiden ska ha bidragit till att faktiskt göra mig starkare. Det har iaf bidragit till att göra mig tyngre...  =(
Men förutom att jag känner mig lite tung så känner jag mig också stark. Har bra med kraft i benen och måste nu bara få ihop det mentalt för att kunna genomföra dom två sista tempo-loppen för säsongen. Linje-loppen är inte lika mentalt krävande och är ngt jag därför inte oroar mig så mkt för även om det är där som jag helst ska prestera bäst.


"Three things; Ride your bike, ride your bike, ride your bike" 
Eddy Merckx, when asked how do you get to ride like him.



lördag 25 augusti 2012

Barncancertrampet Växjö Runt

Igår kväll blev det klart att jag skulle kunna vara med i dagens välgörenhets-arrangemang Barncancertrampet Växjö Runt. Banan är en mix av singletrack, grusväg och asfalt.
Så i stället för ett intervallpass i garaget kunde jag njuta av ett träningspass i det fria. Kul, kul.

Först blev det dock lite skruvande i garaget eftersom crossen, som jag ville använda, var delvis nedmonterad. Styrstam och vevparti saknades och dessutom var det fel vevlager monterat för det tilltänkta lämpliga vevpartiet som dessutom behövde en annan yttre klinga än den som satt på. Efter lite mek sent igår  kväll så var den iaf i cykelbart tillstånd.

Mycket folk på Evedal. Bild lånad av Mattias Englund, Lammhultcyklisterna.
Enligt uppgift så var 500-600 pers vid starten på Evedals badplats och där var några stycken, förutom jag själv, som ville köra rundan i hyffsat tempo.
Redan innan start visste jag att en av dom största utmaningarna, för mig, skulle bli att hitta runt utan att köra fel.
Så blev det också. Tre, eller var det fyra, gånger körde jag fel och fick vända. Första gången var den värsta då jag hamnade i en återvändsgränd och förlorade säkert närmare en minut.
Fick alltså köra ifatt, och ifrån, tät-gruppen ett gäng gånger. Men det var roligt att få jaga på lite extra ibland och det blev bra träning. Saktade in för ett antal hundägare som i många fall gick med hunden lös eller i andra änden på ett låååånngt koppel. Sa till dom att det strax kommer MÅNGA cyklister...
Fick definitivt nytta av "ringklockan" som jag monterat på styret.

Körde varvet på ca 1 tim 13 min 45 sek. Ngn minut senare kom dom närmaste förföljarna i mål.
Det borde gå att köra rundan under 1 tim 10 min om man kör tidigt på morgonen så man slipper sakta in för t.ex hundar. Då kan man inte heller tillåta sig att köra fel hela tiden...
Bra initiativ och tack till arrangörerna!
Insamlingen beräknas inbringa över 100.000;- till Barncancerfonden!

Efter målgång hade jag inte så lång tid på mig att vara social eftersom jag skulle på en namngivnings-ceremoni hos en granne. Kalorierna man bränt på förmiddagen tog man därför, med marginal, igen på eftermiddagen!




fredag 24 augusti 2012

Några till sen är det slut!

Plågade mig igenom en runda på trainern i garaget igår kväll.
5 x 4 minuters intervaller på HÖG effekt. Tyckte jag fick till det ganska hyffsat.
Jag har gått upp ett par kilo igen men kraft finns det. Frågan är hur det kommer funka med tempo-körning dom två sista tempo-loppen?
Vilodag i förrgår och idag.

I helgen står jag över Götalandsmästerskapen men hoppas kunna köra ett intervall-pass per dag i stället. Förhoppningsvis ett ute, ett inne..
Kommer köra mestadels intervall-pass ända fram till sista tävlingshelgen om ca två veckor.

Det märks i startlistorna till tävlingarna att folk inte är riktigt lika motiverade längre. Det är en lång säsong (som ändå har gått väldigt fort..) och mycket tävlingar för den som vill.
Kvällarna börjar bli kortare och alla är inte sugna på att cykla lika ofta i kyla och mörker eller sätta sig på en trainer...
Dessutom så är Svenska Cupen nästan avgjord redan i många klasser och det finns då ännu mindre att kämpa om för dom flesta.
I synnerhet om det är långt att köra till tävlings-orten. Det ska ju vara roligt också!! Eller?



För min del blir det alltså några hårda intervall pass till, sedan kommer vi in i höstperioden med mindre kravfylld cykling. Kan vara en fin period på året där man kan tillåta sig att njuta (ännu) mer av cyklingen.
Hoppas på en fin höst!!


Om en vecka är det tävlingar vid Svanesund på Orust, västkusten. Dit är det ca 30 mil.
Avslutningshelgen är tävlingarna vid Västerås, ca 42 mil dit. Ganska mycket bilkörning kvar alltså..


"Ride lots." 
Eddy Merckx





tisdag 21 augusti 2012

Helgasjön runt m.m


Motions-loppet Helgasjön Runt, som anordnas av hemma-klubben Lammhult Cyklisterna, stod på schemat i lördags. Börjar bli lite tröttsamt att skriva det, men som vanligt var det regn. Dessutom endast på förmiddagen då loppet gick...

Cyklade hemifrån ungefär samtidigt som det började regna och blev lite lagom blöt på den dryga milen jag hade till starten.
Väl framme så var det givetvis många kända ansikten och när jag dessutom såg Jocke Åleheim (Trek Sweden Racing) på parkeringen förstod jag att det skulle bli en hård förmiddag.

Främre startled. Undertecknad längst bort. Bild lånad av Peter Andersson, Lammhultcyklisterna.
Efter start pacade vi bakom en bil hela vägen ut ur Växjö vilket var en dryg mil. Fältet släpptes efter Räppe och farten gick upp. Åleheim visade ganska snart vilket tempo han ville hålla och i stort sett omgående så var vi bara tre som stod för större delen av farthållningen. Åleheim gjorde längst och hårdast förningar och jag och Klaes Jahnsén gjorde vårt bästa för att hålla samma tempo när vi låg i spets. Resten av "svansen" krympte ganska snabbt ner till en hand full personer.
Utan att göra stötförningar så körde Jocke bara väldigt hårt och efter 4-4,5 mil så fick han en oavsiktlig (not?) lucka till oss andra och det var ingen som hade lust att försöka täppa till igen. Han gled sedan iväg från våran grupp och vi såg honom inte igen förrän efter målgång.

Tempot sjönk och fler kunde då bidra lite till att hålla farten någorlunda uppe. Hände inte så mycket mer förrän det var mindre än milen kvar då jag och Sebastian höll på att haka i varandra och trilla i spetsen av den lilla klungan. Det hade inte varit en merit om man säger så...
Målet var strax innan rondellen till Sandsbro och hetast på gröten var Stefan C som började spurta när det var 500-600 meter kvar. Jag gav honom ingen lucka och när han kastade in handduken så såg jag inget annat val än att själv dra igång.
Utan att se honom, så fick jag tidigare nämnda Sebastian på hjul, trodde faktiskt jag var själv, och han kom upp jämsides strax innan mållinjen och det skulle nog behövas målfoto på den målgången. Strax efter kom resten av den lilla tätklungan.

Åleheim solo i mål. Bild lånad av Peter Samuelsson, Lammhultcyklisterna.

Söndagen var vilodag och vi var och kollade på en bil som vi ska köpa i Halmstad. Kombinerade detta med en tur till Tylösand.
Igår blev det intervallträning hem från jobbet och i morse en fuktig men fin runda till jobbet.
I eftermiddag står ännu ett intervallpass på schemat.

EDIT: Vill givetvis tacka dom medlemmar i klubben som arrangerade och gjorde loppet möjligt!

torsdag 16 augusti 2012

Mysrunda till jobbet. Lär bli mindre mysigt på hemvägen.

Ännu en vacker morgon!
I morse var jag äntligen tillbaka i sadeln efter tre (!!!) vilodagar. Gårdagen var egentligen inte planerad som vilodag men tog ledigt från jobbet för att styra upp lite med huslånen m.m på banken. Resultatet tycker jag var lyckat. Sänkt ränta med 0,5 % = 800;- mer i familjens plånbok per månad.

Riktigt skönt var det att cykla i morse trots att termometern visade på under tio grader när jag startade kl 05.30. Förutom en jävla bildåre i Hovmantorp, som höll på att klippa mig två gånger, så var det en riktigt mysig runda.
När järnvägsbommarna fälldes så svängde han tvärt höger precis ngn meter framför mig. Varför han svängde tvärt höger visade sig bara några sekunder senare när han letat sig ut på cykelbanan från ett annat håll än mitt och korsade då cykelvägen som jag körde på. Han passerade min färdväg i hög fart och for ner i cykeltunneln under järnvägen i hög fart. Jävla dåre!!

I eftermiddag lär det vara betydligt varmare och intervaller står då på schemat.
Lite lättare cykling till jobbet i morgon och sedan på lördag blir det nog motionsloppet Helgasjön runt som arrangeras av hemma-klubben.

Hoppar alltså över Swe Cup-tävlingarna denna helgen vilket är ett risktagande när det gäller slutresultatet i cupen. MÅSTE prestera bra, helst vinna återstående tävlingar i cupen vilket då blir två linje och två tempo-lopp. Helst ska det inte heller gå så bra för min närmaste konkurrent..
Jag har rätt så bra grepp om Total-cupen om jag inte gör bort mig fullständigt eller råkar ut för ngt haveri. Tempo-cupen har jag redan vunnit men Linje-cupen blir hårt att ta.

Vueltan startar i helgen. Heja Kessiakoff!!!



måndag 13 augusti 2012

"Enough of this Sunday stroll. Let's hurt a little."

Skirbacken må vara bara 600 meter lång men kör den Allt Vad Du Kan tio gånger uppför så har du fått ett ganska rejält backtränings-pass. Du har förmodligen då fått ca 13 min körning uppför beroende på hur snabbt du kör.
Första och eventuellt andra gången brukar jag klara att hålla över 30 km/tim i snitt men sen sjunker det lite för varje gång ner till kanske 24-25 km/tim.
Mycket sitter i huvudet och att övervinna kroppens (benens och lungornas) signaler som skriker åt dig med starka röst att ta det lite lugnare!
"Shut up legs!!" väser jag tillbaka!

Blev alltså ett bra pass igår söndag och idag är benen lite lagom möra. Tar återigen en vilodag idag för att återhämta mig. *Tror* att jag kommer vila i morgon också. Faktiskt svårt att stå emot när huvudet säger åt dig att du borde sitta på cykeln.
"Det är fint väder idag" har blivit min 3-årings standardfras när solen tittar fram och så även i morse. Känslan sa att jag borde sätta mig på cykeln till jobbet men jag stod emot. Ska definitivt vila från träning idag....


"Enough of this Sunday stroll. Let's hurt a little."
 ~ Muzzin, American Flyers


lördag 11 augusti 2012

Våga vila!

Strax söder om Växjö, vid Bramstorp, några minuter efter halv sex på fredagens morgon . Vackert!
Ännu en vilodag har passerat men igår fredag blev det iaf 2 x 6 mil t o r jobbet.
I morgon hoppas jag genomföra ett riktigt tufft intervall-pass i Skirbacken. Två set med fem gånger full gas uppför...
Förmodligen ny vilodag på måndag och kanske även tisdag. Kommer fortsätta med mycket vila men däremot hårda intervall-pass när jag väl tränar. Får väl köpa busskort igen för jobb-pendlingen...
Svårt att inte träna så mycket som man är van vid!
Målet är att lyckas få till en formtopp till dom avslutande tävlingarna denna säsongen.

Överväger att köpa en rodd-maskin för att ha som komplement i träningen.
Dom är tyvärr dyra men köper man en bra så varar den i många år och det finns ganska få tränings-maskiner som ger hela kroppen en så bra genomkörare. Dessutom skonsamt mot leder och muskler.

Det var med stor glädje jag igår läste i Smålandsposten att cykeltävlingen/loppet Glasrikeresan kanske återuppstår till nästa år. Roligt lopp på fina småvägar i Glasriket med start och mål i Kosta. Vissa grusvägsavsnitt förekommer också men har man bara fräscha däck är det inte några problem även med racer. Är faktiskt inga som helst problem att köra grusväg med racer så länge man håller sig i spåren. Kan dessutom gå riktigt fort. Många landsvägscyklister är överdrivet rädda för lite grusväg. Både cykel och däck klarar sig normalt sett bra!


torsdag 9 augusti 2012

Den som tycker träning är roligt, tränar för lite.

Under veckan har träningen fått stå tillbaka lite till förmån för vila.
Klart sliten var jag i måndags, efter helgens och framför allt söndagens urladdning på Nordiska Mästerskapen. Den långa resan hem bidrog säkert också till tröttheten.
Behöver hitta tillbaka lite i formen, iaf vad gäller tempo-formen. Kommer ta det ganska lugnt i nästan två veckor för att sedan köra riktigt hårt fram till tävlingarna i september

Cyklade lugnt dom 6 milen till jobbet igår och tog sedan bussen hem.
Buss till jobbet idag och sedan ska jag cykla hem i eftermiddag.
I morgon räknar jag med att cykla både t o r jobbet.

Tisdagen tog jag en pappadag och bland annat hämtades en ny soffa hem från Mondi.
Våran nuvarande soffgrupp från Mio ligger just nu ute på Blocket HÄR om ngn är intresserad.

Sen några dagar är det klart att Götalands-mästerskapen, som går helgen 25-26 augusti, ska samarrangeras med Svealands-mästerskapen av Örebro läns cykelförbund i Garphyttan och Ånnaboda.
WTF!!
Lär bli tunt i startfältet av Götalandsåkare skulle jag tro. Dessutom trodde jag att Örebros cykelförbund hade försatt sina chanser att arrangera fler cykeltävlingar, åtminstone denna säsongen, efter att återigen ställt in tävlingar på tveksamma grunder tidigare i sommar.
Räkna inte med 100% säkerhet att tävlingarna blir av denna gången heller....

När det gäller Götalands-mästerskapen är det tydligen så att det var nära att dessa blev inställda helt och hållet, efter att den ursprungligen tilltänkta arrangören dragit sig ur, och det bestämdes att G-M skulle samköras med Svealands-mästerskapen för att över huvud taget bli av. Som sagt, vi får väl se om tävlingarna blir av.
Jag kommer iaf INTE köra ända till Örebro för att köra Götalands-mästerskapen.

Jag kommer heller inte köra till nästa tävlingshelg i Svenska Cupen (18-19 augusti) som, återigen, går i södra Norrland, 70 mil bort. Är trött på dessa långresor och den frånvaro dessa medför från familjen på helgerna.
Efter den helgen är det två Swe cup-tävlingshelger kvar att köra, första och andra helgen i september.
Då ska Svenska cupen avgöras. Jag har redan vunnit Tempo-cupen och har goda chanser att ta hem även Linje-cupen och Total-cupen. Det krävs dock att jag avslutar starkt, framför allt på dom två kvarvarande linje-loppen som jag tänkt köra. Helst ska även min närmaste konkurrent inte vara riktigt lika stark...

Lite räkne-övningar har gett följande möjligheter (om jag nu tolkat poängberäkningen rätt...).
Om jag hypotetiskt vinner samtliga kvarvarande cup-tävlingar som jag tänkt köra så har jag följande poäng:
Tempo-cup 180 p, Linje-cup 209 p, Total-cup 431 p.
Om min närmaste konkurrent vinner i samtliga kvarvarande tävlingar så kan han maximalt få följande poäng:
Tempo-cup 174 p, Linje-cup 219 p, Total-cup 396 p.

Så här fungerar poängberäkningen:

Tempocup:
Den som har flest poäng från sina 6 bästa av de 10 tempoloppen vinner cupen. Vid lika poäng avgör bästa resultat på cupavslutningens tempolopp, näst sista tempolopet o s v.

Linjecup:
Den som har flest poäng från sina 8 bästa av de 12 linjeloppen vinner cupen. Vid lika poäng avgör bästa resultat på cupavslutningens linjelopp, näst sista linjeloppet o s v.

Totalcup:
Den som har flest poäng från sina 15 bästa av de 22 deltävlingarna vinner totalcupen. Vid lika poäng vinner den som har högst poäng totalt på båda loppen i cupavslutningen, näst sista deltävlingen oavsett disciplin o s v.

Poängsystemet följer denna poängtrappa:
30, 27, 24, 22, 20, 18, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.



Spännande värre alltså!!
Hoppas slippa fler missöden nu i stil med vad jag drabbats av hittills under säsongen.



Från Träningens Tio Budord:

4. Den som tycker träning är roligt, tränar för lite.






måndag 6 augusti 2012

Vann Silver, förlorade inte Guld!

Ta en titt på nedanstående höjdprofil:


Den visar höjdprofilen på ett varv av Linje-banan vid Nordiska Veteran-mästerskapen. Sex varv stod på schemat, totalt 126 km, och tankarna innan loppet var att det skulle bli tufft för mig bara att ens fullfölja tävlingen. Närmare ett par hundra höjdmeter per varv. Jag är för tung för sådana här banor!

Som många vet så har mina tempo-lopp sen i slutet av juni varit katastrofala med mina mått mätt. Framför allt om man jämför med i april-maj. Saknas 50 watt och det ger resultat därefter. Vet inte riktigt hur jag ska få tillbaka dom.
Vad som däremot varit positivt under samma period är att jag varit fortsatt stark på linje-lopp och, med SM undantaget, ofta lyckats gå med i en vinnande utbrytning. Utbrytningar som jag ofta själv varit delaktig i att skapa och framför allt bidragit starkt till att dom lyckats.

På lördagens, återigen, katastrofala tempolopp gav jag upp efter ungefär halva sträckan, för att försöka spara åtminstone lite krafter till söndagens linje-lopp. Trampade halvhjärtat in i mål och med facit i hand så gjorde jag nog rätt i det.

Det var med blandade känslor och tveksamt självförtroende jag stod i svensk landslags-dress på start-linjen. Fem stycken var vi i laget och taktiken var som vanligt ganska "enkel". Gå med vid alla försök till utbrytning. Skapa om möjligt en själv!

Efter starten var det bara några hundra meter fram till vi skulle in i backen första gången. Kom iväg bra och låg långt fram i klungan. Vi startade redan kl 08.05 och det verkade som om dom flesta ville känna lite på backen första varvet. Tror alla hade stor respekt för backen och förmodligen även lite för lite uppvärmning i kroppen innan loppet. Gick "lätt" med över första gången vilket kändes bra.

Låg och drog i spets ett tag efter att vi kört ner för den större backen och när jag valde att falla tillbaka ganska långt bak i klungan kom en norrman bakifrån och skulle uppenbarligen försöka ngt redan efter drygt 8 km.
Kände att jag var den som låg bäst för att ta stöten och hängde på. Ytterligare en person från svenska landslaget hängde på men han tvingades släppa efter bara några kilometer (!!).
Framför oss hade vi nu 11,5 MIL(!) kvar i partempo på den tuffa banan. Vi bestämde oss för att göra ett allvarligt försök att hålla undan och tack vare ledar-motorcykeln så kunde vi få kontinuerliga tidrapporter.
Efter ett varv hade vi utökat ledningen till 2 min 10 sek och med undantag för ett tillfälle så var varje tidrapport i positiv favör för oss.

Ut på näst sista varvet började jag känna mig rejält sliten och norrmannen fick hålla igen lite uppför backen. Han hade fortfarande nytta av mig på platten och nerför där jag är stark...
I slutet på näst sista varvet tror jag vi hade 5 min 50 sek ner till en grupp om fem(?) cyklister som som sedan hade ytterligare lite marginal till resterande cyklister.

Sista gången uppför backen var jag rätt säker på att norrmannen inte skulle hålla igen och jag kunde inget göra när han undan för undan gled iväg meter för meter. Dom brantare partierna fick jag ta det väldigt lugnt och kämpade på i mitt eget tempo. Krampattackerna avlöste varandra. På toppen var han säkert 400 meter före mig...

Det kändes som om det var oändligt långt kvar till mål. Efter att jag kört ner för backen igen kom den långa vägen tillbaka och motvinden var hårdare än något varv tidigare.
Försökte hålla mig fokuserad men fick lätta panik-känslor när man tittade ner på cykeldatorn och såg hur långsamt det gick. Flera gånger såg jag framför mig hur dom andra skulle komma ifatt mig under den sista långa raksträckan in mot mål.
Tittade bakåt bara en gång och det var på krönet av den sista riktiga backen, ca 5 km från mål, och kunde då konstatera att det fanns hopp.
Mycket nerförsbacke i slutet av varvet och jag körde allt vad jag förmådde hela vägen fram till mållinjen. Sista kilometrarna var jag så trött och hade så ont att jag började grina.

Väl i mål var jag så jävla nöjd. Kände verkligen att jag vunnit ett silver, inte förlorat ett guld!!

Efter målgång när jag stannat och stod gränsle över cykeln kunde jag knappt ta mig av.
Benen krampade hela vägen. Fick hjälp att hålla cykeln och blev ledd bort till ett ledigt gräsparti där jag kunde lägga mig ner och återhämta mig och bearbeta mina ben.


För mig var det nästan orealistiskt att jag skulle vara på pallen på ett så här tufft linjelopp med tufft motstånd både från norrmän och andra svenskar. Danskar och finnar var det tyvärr ont om i våran klass.
Dessutom är det ju i Tempo som jag förväntar mig ha dom största framgångarna.

Blev norskt även på 3-platsen efter att en tempo-stark norrman lyckats köra ifrån klungan. Efter en onödigt lång väntan kom prisutdelningen och jag fick lyssna på norska national-sången.
Var trots det nöjd ändå och min överman och jag tackade varandra för gott samarbete.
Han erkände att han inte vågade låta mig hänga på hans hjul uppför backen sista gången och sedan riskera att bli ifrånkörd på platten eller i spurten.
Jag erkände att jag nog inte varit ngt hot även om jag lyckats följa med över eftersom jag var totalt slut.


Min snittpuls säger nästan mest om hur tufft jag hade haft det under utbrytningen. Den låg på 160 bpm, min maxpuls är ca 181 bpm. På ett tempolopp, som givetvis är betydligt kortare, brukar jag ligga på 168-170 bpm.
Har aldrig varit så trött av ett cykel-lopp! Någonsin!

Efter prisutdelningen bar det av till huset som jag delade med Håkan, Per och Kajsa från Cykelcity.
Är dom stort tack skyldig för att jag fick dela boendet och sällskap med dom. Mkt trevligt!!

Lämnade Järvsö kl 13.35 och 76 mil senare, kl 21.15 rullade jag upp för garage-uppfarten hemma i Växjö.
Fick vid flera tillfällen massera mina ben under bilfärden efter att kramp återkommit.

Väldigt  skönt att vara hemma igen och dessutom med en mästerskapsmedalj i bagaget.
Känslan var givetvis mycket bättre än efter SM-helgen i Härnösand för en månad sedan där man kom hem med en trasig linje-cykel och ett riktigt dåligt genomfört tempolopp.

EDIT: Glömde tacka för alla gratulationer jag redan fått IRL, på FB och andra ställen! TACK!!


Here we go:

“Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work” 
- Thomas Edison, Inventor 




lördag 4 augusti 2012

NM-Tempot

Gick åt h...ete idag. Tappade watt för varje meter och när jag redan halvvägs hade tappat 50 watt jämfört med hur det såg ut på loppen i början av sommaren gav jag upp och körde bara halv-hjärtat in i mål. Kunde lika gärna spara krafterna till morgondagens linje-lopp i stället.
Har inte velat läsa resultatlistorna ännu och kommer nog inte göra det dom närmaste dagarna heller...
Vet inte vad felet är men har verkligen kommit in i en ordentlig (tempolopps-) svacka.
Ska pröva att dra ner lite på träningsmängden dom närmaste veckorna och dessutom bara köra lite lugnare pass. Ev ställer jag även in ett par utav dom närmaste tävlingshelgerna.
Måste försöka hitta tillbaka igen till avslutningstävlingarna i september.

En tuff linje-bana med många höjdmeter och 126 km väntar i morgon. Start redan 8.05 innebär att jag kan komma hem i någorlunda vettig tid.

"Age wrinkles the body. Quitting wrinkles the soul." 
-Douglas MacArthur