torsdag 29 november 2012

Lamporna på plats!

Det blev många mil under förra veckan. Närmare bestämt drygt 42 mil. Eftersom lamporna som jag nämnt i mina senaste inlägg droppade in undan för undan så hade jag också bra ljus. Den sista lampan som damp ner var "e-bay"-lampan som endast åtta dagar efter beställning från Kina kunde hämtas ut på Posten.
Har kört med onödigt många lampor på styret bara för att testa skillnaderna.
Jag har tyvärr ingen kamera som kan ta bilder som på ett rättvist sätt visar skillnaderna utan ni får ta mig på orden.

Mycket prylar på styret i slutet av förra veckan! På högra sidan har jag även en mobiltelefonhållare och den röda fjärrkontrollen för Exposure-lampan kan ses långt ut till höger på handtaget. Igår bytte jag Sigmalampan mot e-bay-lampan för att testa den också. Normalt kommer jag bara ha två lampor på styret. Det räcker mer än väl.

För dom som kommer bakifrån ser jag ut såhär. En blinkande diodlampa och en FibreFlare på konstant sken. Upplever att bilarna ser mig väldigt bra och dom saktar in betydligt mer och gör bättre omkörningar än på sommaren....

Exposure Lights Strada Mk1 är favoritlampan. Inte riktigt lika mkt ljus som Philips Safe Ride men fullt tillräckligt. Det osar kvalitet om den och fjärrkontrollen är super. Skiftar enkelt mellan dom två normala ljuslägena med en knapptryckning och ljusbilden bländar inte mötande trafik. Normalt så behöver man inte blända av eftersom den inte bländar mottrafikanter. Inbyggt batteri är också suveränt. Väldigt skönt att slippa ett dinglande batteri och ett överskott på sladd som måste rullas upp runt styrstam eller liknande. Batteritiden är dubbelt så lång, ca 3 timmar, på högsta läget jämfört med lampan från Philips.

Philips-lampan ger en mkt fin ljusbild men man måste flytta handen till lampan varje gång man vill blända av. Nu är det inte så illa som det låter eftersom man kan köra med lampan på högsta läget hela tiden utan att blända mötande. Men eftersom lampan bara går att köra på full effekt i en och en halv timme (mina rundor är oftast kring två timmar) innan den automatiskt går ner på "low" så brukar jag ändå byta styrka så fort det är läge, för att spara på batteriet. Fjärrkontroll kan tyckas vara en petitess men är en sådan detalj jag uppskattar och det saknas på Philips-lampan. Däremot så har även denna inbyggt batteri vilket är ett plus.

Lampan från e-bay ger mest ljus men är egentligen värdelös på trafikerade vägar eftersom väldigt mycket av ljuset hamnar där det inte skall vara, i mötande trafiks ögon. Detta även vid låg effekt inställd.
Den saknar givetvis också fjärrkontroll, batteriet är externt och måste hängas upp under styre, styrstam eller ramen. Vid cykling på stig skulle denna lampan däremot vara bättre än dom andra två pga sin ljusstyrka.

Sigmalampan kvalar inte riktigt in här eftersom den är alldeles för ljussvag men den är ett skapligt budgetalternativ om man bara cyklar enstaka stunder utanför upplysta områden.

Har inte bestämt mig riktigt för vilka lampor jag ska behålla men kan med dagens kunskap säga att lampan som just nu står högst på min önskelista är denna.
Eftersom jag dock inte vet hur mycket jag kommer att cykla i mörker resten av vintern så avvaktar jag tills vidare. Kommer vara "between jobs" från och med nyår och förhoppningsvis blir det då mer cykling i dagsljus. Eller kanske jag skulle skriva att "between jobs" förhoppningsvis blir en väldigt kort period och då tar jag hellre det och fortsätter cykla i mörker.

Av olika anledningar ser det ut som om det bara blir 12 mil på vägarna denna veckan så det jämnar tyvärr ut förra veckans höga miltal.
Nya tag!

torsdag 22 november 2012

Varde ljus!!

Mörka tider kräver bra ljus!

I väntan på cykellamporna som jag beställt (se tidigare inlägg) så köpte jag en Sigma Lightster i lördags som tillfällig budgetlösning eftersom den fanns tillgänglig i butik i Växjö. Har nu kört ett par turer med den och för det priset så fungerar den hyffsat.
Fördelen är ljusbilden som inte bländar mötande trafik men nackdelen är att den är ngt för svag för och framför allt inte tillräckligt bred ljusbild. Visst fungerar det men när det går undan lite fortare och vägen svänger så saknas det lite bredd. Många mötande bilar bländar heller inte ner i tid eller inte alls...
I stadstrafik och på gång och cykelbanor är den säkert utmärkt men det är ju inte där jag cyklar.

I förrgår kom den första av lamporna som jag beställt nämligen Exposure Lights Strada Mk1. Finns mycket positivt att läsa om denna lampan t.ex här, här och här.
Körde drygt 12 mil med den igår och kan väl säga att jag är ganska imponerad. Bred och fin ljusbild som inte bländar andra trafikanter och en fjärrkontroll som kan placeras på styret, nära tummen. Den uppfyller verkligen dom kriterier jag hade satt upp på en ny lampa för cykling på väg.
Ljuset räcker definitivt till och mötande bilar bländar normalt sett av i tid.
Med fjärrkontrollen växlar man enkelt mellan ljuslägena "Main" och "Dipped". Den duger säkert bra även på stigar och i synnerhet då om man kombinerar den med en pannlampa.
Strada Mk1 (som kom till 2010) ger 480 riktiga Lumen. Efterföljarna Mk2/600 Lumen, Mk3/645 Lumen och Mk4, som är ny för 2013, ger hela 800 Lumen.

Idag, torsdag, ska jag hämta ut Philipslampan som jag också beställt. Ska sedan jämföra ljuset med Strada Mk1. Philips SafeRide anses av många vara bland det absolut bästa lampköpet man kan göra för cykling på trafikerade vägar. Förmodligen kommer jag sälja Philipslampan och eventuellt även Exposure Strada-lampan och köpa Strada Mk4, mycket vill ha mer... :P

Idag var första dagen denna vecka jag inte cyklade t o r jobbet. Var lite sliten i morse kl 05.00 och när jag tittade ut så var det duggregn + blåst som skulle ge ganska mkt motvind till jobbet och vetskapen att vädret ev skulle vara ännu sämre på eftermiddagen gjorde att jag tog den mentala förlusten och satte mig på bussen i stället.
I morgon blir det säkert cykeln igen och då med test av alla tre ovan nämnda lampor.

Varde ljus!!
 "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över Vattnet. Och Gud sade: Varde ljus; och det vart ljus. Och Gud såg att ljuset var gott; och Gud skilde ljuset från mörkret. Och Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt." 1a Mos. 1:1-5."

fredag 16 november 2012

Up-date på lampfronten!

Min sista Magic Shine MJ-808 vägrade starta igen i förrgår och den verkar nu helt död. Förmodligen är det "bara" batteriet.
Fick med hjälp av lite lampor jag hade liggande hemma, ihop tillräckligt med ljus för att våga mig på att cykla hem i onsdags eftermiddag och till jobbet igår. Men roligt var det inte. Visst syntes jag men det var svårt att se ngt. Framför allt i samband med möte med bilar. Bilarna bländade också oftast av mkt sent eller inte alls vilket ju inte gjorde saken bättre...

Så under gårdagen beställde jag ett par utav dom lampor som jag nämnde i mitt förra inlägg.

"Ebay-lampan"  köptes av ren princip, extremt mycket ljus för pengarna. Värdelös ljusbild för cykling på trafikerade vägar men kan användas om jag kör exempelvis i skogen och den har dessutom ett batteri som passar mina 808or.

Philips SafeRide beställdes från Rose Bikes tillsammans med lite annat smått och gott som jag behövde.

Efter tips från Henrik M i klubben så hittade jag Exposurelights Outlet. Visste inte att denna outleten existerade. Exposurelights gör fina cykelbelysningar i High End-segmentet och eftersom jag inte var/är beredd att betala så mycket för cykelbelysning som dom kostar så var dom inte med i mitt ursprungliga urval.
Dom har en modell som heter Strada som kom 2010 och som för varje år utvecklats lite med exempelvis starkare dioder. Den har en ljusbild som gör den lämplig för cykling i trafik och en klart godkänd batteritid. Vad den dessutom har är inbyggt batteri och en fjärrkontroll som du kan placera på lämpligt ställe på styret.

Exposure Lights Strada Mk1 med fjärrkontroll.


Modellen jag köpte från deras Outlet var Strada Mk1 vilket var den första års-modellen. Lite tester på den exempelvis här och här.
Här är en intressant artikel om några utav Exposure Lights modeller.

Eventuellt köppte jag den sista Stradan? Eller så lägger dom upp nya undan för undan?
Precis som med övriga lampor som jag nämnt så finns det mycket att läsa om man googlar runt lite.

Så nu har jag egentligen beställt en lampa för mycket (för gatubruk) men eventuellt säljer jag den jag gillar minst eller så hamnar den på en av mina andra cyklar..

För att klara mig fram till dess att dom beställda lamporna börjar dimpa ner i postlådan så ska jag dessutom köpa en Sigma Lightster. Den verkar vara ett vettigt bugetalternativ. Finns att köpa på flera ställen men för att jag ska komma över en omgående så blir det Clas Ohlsson-butiken i city. Det blir några tior dyrare än om jag beställer den på nätet på annat håll men hela vitsen med den är att jag behöver och kan få den NU.

Sigma Lightster.


Sigma Lightster vann Råd och Röns test av budget-cykellampor för ett tag sedan och lampan verkar var tillräcklig för att både synas och se (förhoppningsvis bättre än nu...). Dessutom med en ok ljusbild som inte bländar medtrafikanter. Den nämns också på vissa forum som en helt ok lampa för det priset.
När jag fått dom andra lamporna hamnar denna på min City-hoj som kan behöva lite förstärkning på framljuset.

Vi får se om det blir läge att återkomma i ämnet cykelbelysning, kanske med en recension? :)
Verkar iaf vara ett ämne som engagerar!

onsdag 14 november 2012

Ljus i mörkret! Vilken lampa ska man välja?

Fortsätter med pendlingen t o r jobbet och fick förra veckan ihop 30,5 mil på totalt fem resor.
Råkade igår ut för ett missöde när jag skulle sätta mig på cykeln och köra hem. Framlyset vägrade fungera och utan lyse så går det inte. Blev bussen hem...

Mina Magic Shine MJ-808 av första generationen sjunger på sista versen så här i början på sin tredje säsong. Köpte två stycken genom deal extreme i oktober 2009. Efter första säsongen så slutade det ena batteriet att fungera. Ett problem som numera är ganska välkänt när det gäller denna typen av enkla batterier som denna lampan är/var utrustad med. Både dioder och förhoppningsvis även batteriet (antagligen inte..) har utvecklats sedan dess.
Båda lamphusen fungerar fortfarande även om sladden invid kontakten på den ena lampan har fått en liten skada. Det andra batteriet fungerar fortfarande.
Vet ej riktigt varför det inte fungerade igår. Sköljde som vanligt av cykeln när jag kom till jobbet och satte sedan batteriet på laddning. Trots det så fungerade det inte på eftermiddagen när jag skulle hem. Slet loss batteriet och lampan från cykeln och tog  med det hem.
Satte batteriet på laddning hemma och senare under kvällen så fungerade allt igen. Vet alltså inte om felet berodde på fukt som trängt in någonstans eller om laddaren på jobbet är defekt.
Har iaf med mig allt till jobbet idag + en billig reservlampa så att jag säkert kan cykla hem idag.

Hade redan innan denna incidenten börjat spana efter nya lampor och har hittat flera vettiga alternativ.

Mest för pengarna?

I särklass mest för pengarna verkar denna lampan ge, som enligt initierade personer ger någonstans mellan 1400-1800 äkta Lumen och har ett batteri som passar dom lamporna jag redan har. Detta till en kostnad som är mindre än för bara ett nytt batteri från Magic Shine. Om paketet smiter förbi tullen så har man den hemma för under 400;-. Nackdelen är dock, precis som på mina 808or och flera andra liknande budgetlampor, att man måste bläddra igenom alla effektlägena, inklusive "OFF" och "STROBE" för att komma tillbaka till t.ex "HIGH" om man behövt blända ner vid exempelvis ett möte.
Ska man bara köra i skogen är det inte ett lika stort problem som om man kör mest på trafikerade vägar (vilket jag gör). Lite större än mina 808or men förmodligen upp till tre gånger så mycket ljus på högsta läget.
Kommer nog slå till på en sån här bara för att priset är så extremt bra och att jag då också får ett nytt batteri.

Bästa lampan för cykling på trafikerad väg?

Nästa steg prismässigt, och enligt vissa, en av dom absolut bästa lamporna för cykling på trafikerad väg kommer från Philips och heter SafeRide.
Kan köpas från t.ex Rose Bikes för 849;-. Finns även i set med en baklampa för 903 ;-
Det som gör den så bra är att den har en reflektor, liknande halvljus på bilar, som gör att du inte bländar mötande trafik på samma sätt som med dom andra lamporna som jag nämner. Det är alltså en lampa som är bättre för vägen än för skogen. Cyklar man mest i skogen vill man nog helst ha ngn av dom andra lamporna.
Nackdelarna för mig är storleken och framför allt batteritiden. Här är ett utförligt test av denna lampan.
Eftersom jag kör mest på trafikerade vägar säger förnuftet att jag borde välja denna men jag ändrar mig från dag till dag...

MJ-880 ligger bra till..

Väldigt sugen är jag på denna lampan från Magic Shine. Finns även i en ännu starkare version för £ 20 mer.
Den billigare versionen räcker mer än väl. Finns också i set tillsammans med en annan mycket bra lampa, MJ-872, för "fyndpriset" £ 200. Var nära jag köpte detta igår men avvaktade igen när jag fick igång min gamla lampa.
Test av denna lampan finns här. Grymt mycket ljus för pengarna men bländningsrisk för mötande trafik även på lägre effektnivåer p.g.a att ljusbilden inte är utvecklad för att användas i trafik. Lätt att bläddra mellan olika effektlägen är det också. Det kliar i köpfingret...

Magic Shine har även en del andra intressanta alternativ som kan vara värda att överväga och på ebay.com finns hur mycket som helst. Ta dock uppgifterna om påstådd ljusstyrka, Lumen, med en stor nypa salt.

Sportlampan.se har också några alternativ och intressantast är Xtreem-modellen men jag är inte helt såld på knapparnas funktioner och avsaknaden av kylflänsar. Vad jag däremot gillar är storleken på batteriet/batteritiden, 6600 mAh, och att det är XML-U2 dioder. Priset är också helt ok.

Vill man följa vad som händer i cykellampornas värd så är detta en bra tråd på Happy MTB

Edit: mtbr.com har gjort omfattande lamptester 2011 och 2012. Bikeradar.com har också mycket läsvärt.
Och googlar man runt lite finns det extremt mycket att läsa. Cykelbelysning är ett ämne som engagerar!

Jag känner att jag snarast måste köpa minst en lampa till eftersom det verkar som om mina nuvarande är på väg att ge upp. Cyklar ju mycket på vintern och då ofta i mörker och även regn/snö så att ha en lampa man kan lita på känns viktigt.
Brukar, som sagt, ha ett framlyse i form av en MJ-808 + en liten diodlampa som jag kan använda i nödfall om 808an skulle gå sönder. Den lilla diodlampan räcker bara för att synas men man ser inte så mycket själv...

Vi ses i mörkret!


måndag 5 november 2012

Formtopp i januari?

Lågsäsong på bloggen och med träningen.

Förra veckan ökade jag faktiskt träningsdosen med 50 % till sex pass fördelat på fyra dagar, totalt 36 mil.
Fick tillfälle att cykla i frost, sol, snöblandat regn och mörker. Omväxling förnöjer...

Känner mig rätt stark för att vara vid denna tiden på året och vikten är på väg ner. Formtopp i januari någon??

Lär dock bli ett träningsuppehåll inom en månad eftersom vi, som jag nämnt tidigare, väntar tillökning. :)

Cykla snyggt!
Ciao!