söndag 31 mars 2013

Finracer idag och 15 mil till! =)

Om cykelvalet igår vid en första tanke verkade lite svårt så var valet lättare idag. Dessutom så var alternativen betydligt trevligare, finracer eller "fulracer".
Redan igår kväll när jag bytte den totalt slutkörda kedjan på fulracern så tänkte jag att det kanske var läge för finracer idag. Visste att vägarna torkat upp och att det förmodligen skulle bli sol hela dagen.
Så när jag vaknade i morse var inte valet svårt, klart det skulle köras finracer och finhjul (någorlunda...).
Bestämde mig också för att plocka fram tightare kläder för första gången i år. Detta trots att termometern visade flera grader under nollan när det var dags att klä sig. =)


Det var lite kallt inledningsvis men väldigt skönt att slippa den bylsiga och fladdriga vinterjackan.
Hoppas kunna köra i samma kläder i morgon och givetvis ombord på finracern.

Det enda som fladdrade idag var den tunna vindvästen.


Det blev drygt 15 soliga mil idag vilket innebär att jag kört lite över 36 mil på tre dagar.
I morgon blir det förhoppningsvis minst 12 mil till. =)

Dessutom är det veckoinvägning på morgonen i morgon. Förväntar mig ingen större viktnedgång eftersom jag slarvat med kosten lite denna veckan. Främst i form av påskgodis....

Kul att Cancellara vann Flandern Runt idag. Glädjer mig mycket!


lördag 30 mars 2013

Haha, det blev racer trots allt! =)


Det var ju ingen kul syn när man tittade ut genom köksfönstret i morse. Relativt tidig start på träningsrundan var planerad och jag lämnade hemmet vid åttasnåret.
Tvekade in i det sista när det gällde cykelvalet men snörade på mig racer-vinterskorna, dvs jag chansade på racer. Det var ett beslut som jag inte ångrade även om det bitvis var några cm snö och slask på vägbanan.


Så mycket värre än så här blev det inte och så länge man undviker några häftiga manövrar så funkar det med racerdäck även på snö.
Större delen av tiden kunde jag köra på asfalt och solen tittade fram mer och mer.

Drivlinan var väl inte helt utan effektförluster om man säger så.... Och ekrarna var inte direkt aero heller.
Men det hade sett likadant ut även med crossen.

Det funkar med racer så länge snötäcket är tunt och inte isigt.

Tapper dåligt-väder-cykel/vår-höstcykel som är i stort behov av ett kedjebyte. 
Hade inte kollat kedjan på ett tag och har märkt dom senaste turerna att ngt inte står riktigt rätt till.
Så när jag kom hem så kollade jag kedjan och den har verkligen förfallit ordentligt. Den var ganska långt bortom slutkörd.
Ska ju använda hojen i morgon igen så ett  kedjebyte står på programmet innan jag går och lägger mig.

Nu verkar den överhängande risken för att crossen ska behöva plockas fram igen var över. =)
Vädret ser ut att bli skapligt under dom kommande dagarna.

Idag blev det drygt 13 mil, så totalt drygt 21 mil på två dagar. 5 dagar/ >59 mil kvar av "lägret".
Minst 12 mil står på morgondagens program...

Glöm inte ställa fram klockan!
Sommartid! Tjoho!

Det blir nog cross... =(

Som svar på gårdagens inlägg; det blir nog crossen....
Har förmodligen kommit ännu mer snö där jag ska cykla idag så det känns riskabelt att välja racern även om det möjligtvis skulle kunna fungera i närområdet....

Om 1 1/2 timme ska jag sitta i sadeln så har inte lång tid på mig att bestämma mig men det är nog att utmana ödet att välja racern!

fredag 29 mars 2013

Cross eller racer i morgon?

Började mitt sju dagar långa cykelträningsläger idag. Inget Italien, Mallorca eller liknande, utan träning på hemmaplan sju dagar i sträck och helst >80 mil.
Cyklade 8 mil på racern men redan i  morgon ska det bli minst 12 mil. Den stora frågan är hur vägarna ser ut när man öppnar ögonen i morgon. Väderprognosen är inte direkt upplyftande.
Crossen hänger redo på väggen men det skulle verkligen kännas som ett nederlag att lyfta ner den igen efter att ha kört racer hela mars...

I morgon vet vi!

torsdag 28 mars 2013

"If you are sure you will fail, or convinced you will succeed, you are probably right....."

Nu har det varit lite glest med uppdateringar igen...

Två vilodagar denna veckan, precis som förra. I övrigt stenhårda intervallpass på trainern i veckorna och återigen 25 mil distans på racern senaste helgen. Får ej heller glömma att nämna mitt hårda spinningpass som jag kör på tisdagarna på Simhallen.

Veckoinvägningen i måndags gav återigen ett bra besked, jag hade tappat 1,4 kg till. Total viktnedgång sedan 7 januari är nu 18,1 kg!
Bara drygt två kg kvar till slutmålet och det känns både rimligt och möjligt att klara inom två veckor med tanke på att jag med start i morgon ska cykla 80 mil på en vecka (om allt går enligt planerna).  Inga vilodagar inplanerade under den veckan och cykla ska jag, oavsett väder. Efter det följer ett träningsupplägg som ska göra att formen (inte toppformen) finns där till första tävlingen.

Väderleksprognosen har ju sett väldigt dyster ut med snöfall i tre dagar med start i morgon. Men faktum är att det i skrivande stund faktiskt ser lite bättre ut. Lite spridda snöbyar blir det nog men jag kommer med stor sannolikhet kunna fortsätta köra racer, precis som jag gjort hela mars.
Det trodde jag faktiskt inte senast igår när jag kollade prognosen. Dystert kunde jag då konstatera att jag förmodligen skulle bli tvungen att plocka fram crossen igen. Det hade känts sådär....

Det kan vara vackert att cykla i skymningen. Det var ännu finare i verkligheten. 

Förutom en lyckad viktnedgång kan jag också konstatera att ngt som börja likna en skaplig formkurva finns strax runt hörnet. Wattvärdena börjar helt klart närma sig en anständig nivå och lägger man till att jag förmodligen kommer väga bortåt 8-10 % mindre än stora delar av förra säsongen så hoppas jag kunna åsamka lite (mycket!) smärta i ben och lungor på mina konkurrenter i linjeloppen.
Jag hoppas också väldigt mycket på en stark säsong på tempocykeln där jag också bör ha nytta av min nya, slankare, profil.

När det gäller materialet så har jag försökt fintrimma detaljer. Tempocykeln är ej förändrad men hjulen får nya, mer lättrullade däck som förhoppningsvis ändå är starka nog att inte punktera. Ny neutral extremt aero tempodräkt, nya aero skoöverdrag och så ska jag testa med ännu en ny tempohjälm. Inte för att jag var missnöjd med min Giro Selector, som är en mkt aerodynamisk hjälm, men har en idé om hur jag kanske kan kapa ytterligare sekunder.
Sittpositionen har jag sänkt lite i framändan. Kändes ganska enkelt att göra det nu när inte magen tar emot längre...=P
Linjehojen får ett mer aerodynamiskt styre och en styrstam som är en cm längre. Vissa hjul är nyservade och några lager utbytta. Ny linjehjälm blir det också som bör ha lite bättre aerodynamik. Bra med aero när man ligger och tar vind i utbrytningarna. =)


"If you are sure you will fail, or convinced you will succeed, you are probably right....."





tisdag 19 mars 2013

Gott och blandat.

En dryg vecka har passerat sedan mitt förra inlägg och jag var då orolig för en eventuell viktökning vid förra måndagens kontrollvägning. Det blev ingen ökning men bara -0,2 kg på en vecka. Jag är efter omständigheterna nöjd med det...
Dagens veckoinvägning var desto roligare eftersom jag återigen gjorde en bra vecka och gick ner 2,9 kg. Total viktnedgång sedan 7e januari är just nu nästan 17 kg! Delmål två är passerat med råge och slutmålet -20 kg eller ngt mer är snart nått. Skriver ngt mer eftersom jag räknar med att gå upp ngt när kosten tillåts innehålla mer kolhydrater och det därför skulle vara trevligt att stabilisera vikten vid -20kg i förhållande till startvikten.

Första planerade tävlingshelgen är en och en halv månad bort och om ungefär tre veckor räknar jag med att lägga om kosten något men inte till vad den var innan.
Jag har nu infört fler vilodagar per vecka, dubbelt upp, från en till två. Eventuellt kan det bli ytterligare en dag per vecka dom två sista veckorna innan tävlingsstart. Vila kan ju för övrigt innebära aktiv återhämtning också... =)
Märker ganska tydligt att jag efter varje vilodag är lite starkare än vad jag var innan och wattmätaren ljuger inte. Jag har inte riktigt dom höga wattvärden jag hade i mars förra året och uthålligheten vid höga ansträngningar är sämre men det är som förväntat med tanke på den strikta dieten.
Och så hade jag inte tänkt köra säsongens bästa tempolopp redan i säsongspremiären utan det skulle vara trevligt om formtoppen kom lite längre fram, typ SM och NM mitt i sommaren.



Blev som vanligt några hårda intervallpass på trainer under den gångna vecka och körde ännu ett "Happy Tuesday" spinningpass på simhallen med fullsatt klass.


Den gångna helgen körde jag som vanligt distanspass [ utan fika ;) ] och det blev totalt ca 25 mil på två dagar. Blåsigt och kallt återigen. Våren har svårt att ta över men jag fortsatte att vägra använda crossen. Körde alltså racer och höll mig därför på dom större vägarna. Har kört racer hela mars..
Det ska tydligen snöa lite under dom närmaste dagarna men prognosen ser inte längre lika mörk ut som den gjorde för ett par dagar sedan. Hoppas alltså kunna fortsätta på smala däck. =)

Eftersom jag är "between jobs" så ligger prylinköpen ganska lågt i år. Lite saker har det dock trillat in och jag kommer så småningom säkert nämna en del av dom här i bloggen. Har prioriterat utrustning som verkligen gör skillnad i hastighet eller nödvändigheter för att hålla cyklarna driftsäkra.

Trillade dock in ett lite större paket förra veckan:


Stolt kille med sin nya Islabike Cnoc 16. Bästa barncyklarna. Till sommaren ryker stödhjulen!

Idag var det aktiv vila som gällde med bålstyrkaoch 20 min crosstrainer. Cyklade även en runda med killen på bilden.=)

Episk cykeltävling på tv igår, Milano-San Remo under riktigt tuffa förhållanden.


söndag 10 mars 2013

Snö + Racer = Sant

Den gångna veckan har präglats av framför allt min vän Lars bortgång men även min sambos födelsedag.
Livet går på något sätt vidare men träning och diet har kommit lite i skymundan så jag förväntar mig inga stordåd när jag ställer mig på vågen för veckoinvägningen i morgon.
Faktum är att jag med inte alldeles liten sannolikhet kan ha gått upp ngt, vilket i så fall är första gången sedan jag tog tag i kost och träning igen i början av januari.

Fick i alla fall till en rejäl avslutning på veckan vad gäller träningen. 62 km igår och 124 km idag, allt på racer(!) Kändes lite "fel" att titta ner och se dom smala racerdäcken skära smala spår i snön som stundtals föll väldigt kraftigt idag på förmiddagen. För att inte tala om kylan och framför allt vinden. Riktigt kämpigt bitvis..
Bitvis helt snötäckta vägbanor, kraftig vind, stundtals kraftigt snöfall och kallt.
Perfekt racerväder! =P
Våren känns helt plötsligt lite längre bort än för några dagar sedan. Men jag tänker försöka köra racer så länge det inte är direkt farligt. Givetvis gäller det att undvika dom mindre vägarna där det fortfarande finns mycket is kvar. Crossen är delvis nermonterad  men skulle på 20 minuter vara användbar igen om det skulle krisa. Hoppas slippa lägga tid på det.

Många (cykel-)vänner har varit eller är på väg till sydligare breddgrader. Hade varit trevligt att köra kortärmat i en vecka men får hålla mig på hemmaplan i år också.
Kommer iaf ha en riktigt hård avslutning på mars där jag kring påsk räknar med att göra en 80- 90 mil på ungefär en vecka.
Efter det "campet" ska jag strukturera upp träningen ytterligare ett snäpp så att jag är på g när Swe Cup-säsongen drar igång i slutet av april. Behöver få in lite mer återhämtning i upplägget.
Vill inte vara formtoppad redan i premiären (som förra året) men har ingen lust att göra bort mig heller i det inledande tempoloppet.


"Today I will do what others won't, so tomorrow I can do what others can't."

onsdag 6 mars 2013

Ups and downs..

Efter det tunga beskedet om Lasses bortgång så rullar livet på nåt sätt ändå vidare.
Om än med en fantastisk person mindre i omgivningen.
Känslan är stor tomhet och sorg. Jag har inte lyckats ta in det helt ännu.

Det finns även saker som varit positiva som tur är:
-fredag, lördag och söndag så gjorde jag totalt nästan 30 mil på RACER. Lördagen var det iofs tufft väder men det var det värt! Det gäller fortfarande att hålla sig till dom stora vägarna för att inte råka ut för snö- och istäckta partier. Grussträngarna överlever både jag och min cykel men skärmar rekommenderas för att inte behöva tvätta jackan efter varje tur...
Blev många träningstimmar förra veckan, mest hittills i år.
-Viktnedgång den senaste veckan, -2,9 kg (!!)
-Gårdagens spinningpass var som vanligt en höjdare med supermotiverade deltagare som gav järnet.

Blickar framåt mot våren och tittar man ut så lyser solen.
Ska dagens träningspass bestå av intervaller på trainern i garaget eller backintervaller på racern utomhus i Skirbacken?



tisdag 5 mars 2013

Nu finns all info om Swe Cup + Mästerskapstävlingar för veteran 2013 på SCF hemsida.

I det stora hela så stämde det jag redan skrev om för en dryg vecka sedan.

SCF hemsida:
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/TavlingMotion/SWE-Cup/SWE-Cup-Veteran/

Har kopierat in texten från SCF nedan!




SWE-Cup - Veteran


VETERANCUPEN 2013

Veterancupen 2013 består även i år av en tempocup, en linjecup samt en totalcup. Totalt 14 tävlingar inklusive cupavslutningen under tävlingssäsongen april till September. Extra roligt är att både gamla och nya arrangörer välkomnar oss veteraner på sina tävlingar. Nu är det vi cyklister som skapar de stora startfälten och tuffa fighterna! Bara att plocka fram almanackan och planera ditt tävlande.

Cupprogram 2013
April
27/4 Örestads Tempo, Örestads IF
28/4 Örestad Linje, Örestads IF
Maj
4/5 SMACK-tempot , SMACK
5/5 Hofvet-tempot, Fredrikshof
Juni
1/6 Uddevalla Tempo, Uddevalla CK
2/6 Uddevalla Linje, Uddevalla CK
7/6 Arlanda Test Track Race, SMACK
8/6 Luma GP, CK Valhall
8/6 Dybeckstempot
9/6 Falkenloppet, CK Falken
29/6 Gottne Tempo, Gottne IF
30/6 Gottne Linje, Gottne IF
Juli
6/7 NVM Tempo, Randers Danmark
7/7 NVM Linje, Randers Danmark
26/7 VSM Tempo, CK Vinco Ystad
27/7 VSM Partempo, CK Vinco Ystad
28/7 VSM Linje, CK Vinco Ystad
Augusti
31/8 Svanesund Veteran tempo, cupavslutning
1/9 Svanesund Veteran linje, cupavslutning

Tempocupen
Den som har flest poäng från sina 5 bästa av de 7 tempoloppen vinner cupen. Vid lika poäng avgör bästa resultat på cupavslutningens tempolopp.

Linjecupen
Den som har flest poäng från sina 5 bästa av de 7 linjeloppen vinner cupen. Vid lika poäng avgör bästa resultat på cupavslutningens linjelopp.

Totalcupen
Den som har flest poäng från sina 8 bästa av de 14 tävlingarna vinner totalcupen. Vid lika poäng vinner den som har högst poäng totalt på båda loppen i cupavslutningen.

NYHET! Ny Lagtävling Linje
Från och med 2013 införs en lagtävling i linje! I klasserna H30 och H40 räknas de 5 bästa i respektive klass och i övriga klasser de 3 bästa från respektive klubb. Det segrande laget i respektive klass i cupen tilldelas lagmedalj. Resultat från samtliga linjelopp räknas in i cupresultatet.
Det antal poäng som de 5 (eller 3) bästa från samma klubb erhåller slås samman och blir klubbens resultat i respektive tävling. Denna sammanställning görs av Veteranrådet dvs. detta sker INTE med automatik i IndTA systemet.

Ladda ner och läs all information om cupen och uttagningar här

Veteran SM 2013 i Ystad
Veteranrådet är oerhört glada över att IK Vinco tackade ja till att arrangera Veteran SM 2013. Årets VSM går alltså på vägarna utanför Ystad 26-28 juli. Under fredag – söndag körs Tempo, Partempo och Linje. Artikel Ystads Allehanda:http://www.ystadsallehanda.se/sport/article1794852/IK-Vinco-vard-for-veteranernas-SM.html

NVM Randers Danmark – kombinera med Randers Bike Week
Nordiska Mästerskapen för veteraner arrangeras 6-7 juli 2013 i Randers, Danmark. För den tävlingssugna går det att kombinera med Randers Bike Week vilket ger 7 tävlingar på 9 dagar.
Alla tävlingar går på avlysta banor med både ledarbil och MC Marshals till varje startgrupp!
Läs mer om Randers Bike Week och Mästerskapen här: http://randersbikeweek.dk/

Uttagning till NVM 2013 sker med utgångspunkt från den poängställning som råder efter Falkenloppet den 9:e juni. Då NVM ligger tidigare i år än normalt är det viktigt för deltagarna att bestämma sig om man vill prioritera att nå en landslagsplats i tempo eller linje då det blir relativt få tävlingar före NVM. Ladda ner och läs mer om uttagningsreglerna här

VM för masters
UCI World Cycling Tour (UWCT) är sedan 2012 officiella världsmästerskapen för veteraner (masters) och 2013 kommer detta att gå i Trento i Italien.
Du kan läsa mer om detta på www.uciworldcyclingtour.com

För att kvalificera sig kommer det att gå 12 kvalificeringslopp under 2013 varav 8 i Europa, 1 i Asien, 1 i Australien, 1 i Sydamerika och 1 i USA. Kravet för att få delta i finalen är att man är bland de 25 % främsta i sin åldersklass i något av kvalificeringsloppen. Det kvalificeringslopp som är närmast Sverige är i Danmark den 10-12 maj och består av både ett tempolopp och ett linjelopp, anmälan görs påwww.copenhagengranfondo.com

VM-finalen 2013 går i Trento, Italien den 19-22 september. Linjebanan har en mycket tuff avslutning med en stigning på ca. 1,400 m de sista 2 milen. Tempobanan mäter 24,6 km och börjar med en stigning på ca. 100 m de första 2,5 km och går sedan utför i 5 km (350 höjdmeter) sedan relativt plant i ca. 9 km för att sedan avslutas med en stigning på 250 höjdmeter de sista 8 km.

Även Trento-Monte Bondone arrangerar kvaltävling till VM den 19-21 juli – läs mer om tävlingen och finalen här:http://www.laleggendariacharlygaul.it/la_leggendaria_charly_gaul.0.html?&no_cache=1&L=1

Har du frågor kontaktar du någon av oss i Veteranrådet:
Lotta Jegenstam
0708-29 47 00
Trond Olsson
0738-54 41 20
Håkan Johnsson
0703-55 50 85
Stig Plate
0705-51 60 60



En god vän och inspiratör har lämnat oss! R.I.P Lasse!!

En god vän och inspiratör har i helgen tyvärr lämnat oss alldeles för tidigt.
Återigen blir man påmind om hur skört livet är och att man inte ska ta ngt för givet!

R.I.P Lasse!!

Lasse kommer bli saknad av många.

Det känns helt overkligt och det kommer nog ta ett tag innan jag har tagit in och förstått att jag aldrig mer kommer att diskutera prylar, träning och annat med honom.
Han ringde mig häromdagen för lite allmänt prylsnack och han frågade också om jag kunde tänka mig att arrangera 40 km Tempo-KM för 338 Triathlon till sommaren. Han ville gärna ha förslag på en ny sträckning av banan och jag sa att jag skulle återkomma. Har sedan dess funderat ut två alternativ som jag hade tänkt ringa och prata med honom om i veckan...

Mina tankar går även till hans anhöriga som har gjort en oerhörd förlust!


För berörda, det kommer bli en minnesstund på torsdag kväll.

Mer info se: http://www.338smaland.se/content.php?205-Lars-Ackerot-har-g-tt-bort

-One Life One Chance!!