måndag 29 april 2013

Tävlingsrapport för Örestadstävlingarna

Det var alltså i Barsebäck som tävlingarna gick. Tempo på lördagen och linje  på söndagen, båda med Swe Cup status. Jag satsar ju på Cupen även i år så varje poäng är viktig.
Vädret har visat sig från sin bättre sida hela helgen, bara en sån sak gör en ju glad efter förra årets misär vid samma tävlingar.

Kom ner i lagom tid till Barsebäck på lördagen. Vill gärna vara på plats två timmar innan start och det var jag, nästan... Det var kul att träffa en massa kända ansikten och helt plötsligt så var det bara en timme kvar till start. EN TIMME!!
Mitt uppvärmningsprogram är ju 46 minuter långt och jag hade inte ens börjat packa ur bilen!
Lång historia kort, uppvärmningen blev av väldigt dålig kvalité och endast en dryg kvart lång. Ingen bra start.

Visste att vinden skulle ligga snett mot på vägen ut till vändpunkten och då, givetvis, det motsatta på vägen tillbaka. Det gick alltså ganska segt  i motvinden och jag hade en snitthastighet på 44,2 km/tim vid vändpunkten. På vägen tillbaka var det desto roligare när jag pressade på i mellan 50-55 km/tim i säkert 6-7 km.

Det kändes som om benen var det som begränsade mig denna dag. Vissa gånger så går ju pulsen i taket men det hände aldrig under loppet. Snittpuls: 160 bpm är 8-10 mindre än vad jag brukar ha när jag kör hårt i ett tempolopp. Det var mer som att benen surnade så fort jag försökte köra hårt och jag snittade 401 W, vilket är 25 W färre än förra året på samma bana. Hade också extremt svårt att hålla ett jämnt tryck på pedalerna. Wattkurvan är väldigt ojämn. Hoppas orsaken var den dåliga uppvärmningen.

Positivt var däremot att jag trots färre watt körde 10 sekunder snabbare än förra året. Det kan finnas många orsaker till det. Jag har ny tempodräkt, ny tempohjälm, nya skoöverdrag, "snabbare däck" och förändrad sittposition.
EDIT: Watt/kg ligger ju lite högre också efter årets viktnedgång. Spelar roll för både rullmotstånd, aerodynamik och möjligheten till en låg och fin tempoposition.

Och givetvis mest positivt var att jag vann! =) Med rejäl marginal dessutom. Ingen annan var faktiskt ens i närheten, ens i dom andra klasserna.
Banan var 30,5 km lång, jag snittade 46,3 km/tim och det känns alltså inte som om min maxkapacitet var nådd. Och bra är väl kanske det med tanke på att formtoppen ska komma i juli...
Johan Lind, som startade i H 30, gjorde också processen kort och såg till att en Lammhultcyklist stod överst på pallen även där.

Pallen i H 40
Pallen i H 30


Delar av resultatlistan

Söndagens linjelopp blev lite rörigt. Blir ofta det när flera klasser startar samtidigt och det är svårt att hålla reda på vilka som är ens egentliga konkurrenter. Loppet bestod av en varvbana på drygt 8 km som skulle köras 10 varv.
Mina ben kändes rejält träiga och 20 minuters uppvärmning gjorde ingen större skillnad.
Loppet startade avvaktande och det var bara några enstaka tempoökningar som då och då höjde pulsen lite. Efter ett par(?) varv kom tre iväg och något varv senare gick ytterligare tre iväg (bland annat Johan Lind). Är irriterad på mig själv för att jag att inte var mer alert i detta läget.
Tidigt på femte(?) varvet började jag bli lite stressad, var nog ett par minuter upp till täten nu.
Jag gjorde ett ryck och gick loss tillsammans med min svåraste konkurrent under förra året, Thomas Nilsson CK Valhall. Det stod ganska tidigt klart att jag var den klart starkaste av oss två och efter att han flera gånger fått be mig sakta in för att han inte orkade hålla mitt hjul så sa han efter ett drygt varv att det var lika bra att jag fortsatte jakten utan honom eftersom han inte kunde tillföra något.

Kopplade in hjärnan i timetrial-mode och körde i stort sett resten av loppet i improviserad tempoposition. Den flata ovansidan på mitt nya styre, Bontrager XXX Aero, gav en skön yta att vila underarmarna mot.

Improviserad tempoposition på linje-hojen gjorde att luftmotståndet hölls nere och farten hög.

Lyckades hålla oväntat bra tryck på pedalerna och snitthastigheten blev hög. Tog stadigt in på gruppen framför. Dom två små grupperna hade nu blivit en och dom låg inte direkt och fis-körde heller.
Frågan var, skulle jag ha en chans att komma ifatt? Risken fanns att jag skulle tröttna eller få kramp eller att jag hade för långt fram.
När jag gick ut på sista varvet kände jag att det skulle bli svårt att komma ikapp. Dom körde på bra där framme. Jag såg dock att två hade släppt från tätgruppen och jag gav mig den på att dom skulle jag ikapp. När jag närmade mig så såg jag till min glädje att båda tillhörde min klass.
Lyckades smyga ikapp dom med mindre än kilometern kvar och dom hade inte sett mig, jag småskrattade för mig själv, det här kommer bli kul. Låg 10 meter bakom i några hundra meter och när det var knappt 300 meter från mål så gjorde jag min attack. Snacka om att dom blev överraskade.=) Höll undan in i mål.

Lurade mina konkurrenter och gick i mål som halvnöjd trea.

Frågan var nu vilken klass dom tillhörde som låg i förstagruppen. Tyvärr var två av dom från min klass vilket innebar en tredjeplacering för min del.
Gick i mål 41 sekunder (ca 500 meter) bakom ettan och tvåan. Klungan kom ytterligare ca 4 min 20 sek senare.
Johan Lind hade gått solo in i mål efter att kört ifrån dom andra under sista varvet vilket gjorde att han var ohotad vinnare av H 30.

Halvnöjd trea i H 40


Johan tog dubbelseger i H 30 i helgen. Grattis!

Grämer mig fortfarande över att jag inte använde all min kraft för att gå med i någon utav dom två tidiga utbrytningarna. Hade varit betydligt enklare än att ligga själv och jaga. Men så är det med linjelopp, ibland så lyckas man, ibland inte.

I resultatlistan kunde man även se att det gått bra för andra klubbmedlemmar, framför allt Adam Nilsson som vann Juniorklassen. Stort grattis till honom!
I seniorklassen körde Klaes Jahnsén och Sebastian Skoog på bra och fick framskjutna placeringar.

Har tagit ett tidigt grepp om förstaplatsen i SweCup, nu gäller det bara att fortsätta köra jämnt och starkt framöver. Nästa helg väntar två tempolopp i Stockholm.

Tack till alla som redan hejat, hälsat eller gratulerat på olika sätt! =)




torsdag 25 april 2013

Tävlingspremiär i helgen! =)

Finns så mycket jag vill skriva om här på bloggen men för att hinna göra det så måste jag ta tiden från ngt annat viktigt. Oftast är det sömnen som får vänta och det är inte helt lyckat. Återhämtning är viktigt!

Vill skriva om mina träningar och om mina nya prylar som ska öka chansen till nya framgångar.
Hur man effektivast gör rent fälgar från tublim och hur man sen limmar på nya tubdäck igen står också på artikellistan.
Har verkligen fullt upp (som vanligt!) med att pussla ihop livets alla delar och då är jag ändå arbetslös...
När det gäller min utrustning så har dom viktigaste bitarna iaf kommit i ordning. Förutom prylarna jag nämner längre ned så blir det ny tempodräkt, nya skoöverdrag och diverse nya däck också. Har säkert glömt nämna något...

En lätt infektionskänsla har funnits i kroppen under veckan men nu känns det som om den är på väg bort. Får inte bli sjuk nu!!
Formen tror jag finns där. Har lyckats genomföra några riktigt, riktigt hårda intervallpass på sistone. Kanske dom hårdaste någonsin. Orosmomentet är givetvis att jag formtoppat till första tävlingen och att det sedan bara går utför. Hoppas att det inte är så.

Trots rejäl fläkt blir det svettigt i garaget när man kör stenhårda intervaller.

När jag tränade intervaller i Skirbacken härom dagen så gjorde jag mitt bästa pass där någonsin med, för mig, höga hastigheter uppför, gång på gång.

Kommer aldrig bli ngn "bergsget" men har nog aldrig varit starkare uppför än vad jag är nu.
Bild från intervallpasset i  Skirbacken för ett par dagar sedan. Lyxade till det med Swe Cup-mästartröjan. =)

Så i helgen är det alltså dags för årets tävlingspremiär. Swe Cup i Örestad (Barsebäck), tempo på lördag och linje på söndag. Väderleksprognosen ser mkt lovande ut vilket är skönt. Förra året var det ju inte många tävlingar som man körde helt torrskodd....
Då frös jag ngt oerhört vid tävlingarna i Örestad. Se bloggen för ett år sedan.

Som vanligt så har jag byggt upp höga förväntningar på mig själv och är riktigt taggad. Några nya namn finns på startlistan och ett par av dom tror jag kan vara svåra konkurrenter.

Har under veckan kört ett par pass utomhus på tempohojen. Testade bland annat ny hjälm och sadel.

Kask Bambino testad första gången i veckan. =)

Nya sadeln på tempohojen, Bontrager Hilo RXL Speed Dial är en mycket trevlig bekantskap.

Linjehojen har också körts i full tävlingsmundering, utrustad med ett nytt styre, styrstam, datorfäste, vevlager och hjullager.

Nytt supernajs styre, Bontrager XXX Aero.

Dom nya Bontrager-prylarna kommer från Cykel och Mc-center i Kristianstad.


Aero...... =)

RIDE FASTER, THE SUFFERING WILL BE OVER SOONER!!


onsdag 17 april 2013

Mkt intervaller blir det...

Den gångna helgen resulterade inte i dom träningspass som var planerade. Så blir det ibland när man har familj och småbarn.
På lördagen var planen ett kort pass med några korta intervaller, d.v.s ett återhämtningspass. Detta passet blev av olika anledningar helt inställt, alltså vilodag.
Söndagens distanspass fick också ställas in men jag lyckades klämma in ett en timme långt intervallpass som var bland det tuffaste jag kört på ett tag. 30 x (30 + 30). Vilket betyder 30 st intervaller som är 30 sek  långa med 30 sek "vila" mellan varje intervall.
Planen var att jag skulle klara av att köra alla intervallerna lika hårt (och väldigt hårt) och att "vilan" skulle ligga på knappt hälften i ansträngning vilket gjorde att pulsen inte fick möjlighet att dippa för mycket. I stort sett så låg snittet på alla intervallerna kring 500 w strecket och den sista på ca 550 w. Fick alltså ihop en kvart kring 500 w på en halvtimme. Jag var mör i benen men mkt nöjd efteråt.



Inte lika fint väder på måndagen som på söndagen, men jag lyckades iaf komma iväg på mitt efterlängtade distanspass.
Örken runt med en extra skarvning över Klavreström stod på programmet. Vägarna var fortfarande delvis väldigt grusiga. Framförallt vägen mellan Ramkvilla och Klavreström. Tyckte det gick riktigt bra i backarna trots söndagens hårda intervallpass och jag körde oftast på ordentligt hårt uppför.
Det blev 12,5 mil på 3 tim 40 min och ungefär 1100 Hm.



Idag tisdag körde jag som vanligt mitt spinningpass på simhallen. Hade tänkt mig att det skulle vara ett återhämtningspass för min del. Gick väl lite si så där med just återhämtningsbiten. Är svårt att hålla igen när man har en hel klass hårt kämpande personer framför sig. =P

Dom närmaste dagarna är det intervaller och åter intervaller som väntar. Dom flesta passen blir på trainern men kanske kan jag få till ett backpass utomhus också. Har ju Skirbacken runt hörnet.
Förhoppningsvis kommer jag iväg på ett distanspass till helgen.
Tjohej!

torsdag 11 april 2013

Pusselbitarna faller på plats.

Jag hade en planerad vilodag i måndags som innehöll både tandläkarbesök och en resa till hotell Åhus Strand som hade besök av Trek on Tour. 
Lasse från Mc-Center i Kristianstad var givetvis där och hjälpte till.
Provcyklade en Domane och fick känna den grymma komforten som Trek har lyckats bygga in i ramen.
Modellen är Fabian Cancellaras favorit och det sägs att han använder den på alla tävlingar han kör (undantaget tempolopp då givetvis...). 
Inte bara klassikerloppen som den mer eller mindre är som gjord för. Han har ju varit extremt effektiv med den cykeln i år med vinster på bl.a Flandern runt och Paris-Roubaix.
Annars kan man ju tycka att den nya aerodynamiska Madone-designen borde tilltala honom på dom lopp som inte kräver lika mycket stötdämpning.

Träningen återupptogs på tisdagen med mitt spinningpass på Medley Växjö Simhall. Många motiverade deltagare som vanligt även om det för första gången hittills i år var en handfull cyklar lediga. 
Folk börjar så sakteliga förflytta träningen utomhus, eller hitta ursäkter för att inte träna i takt med att våren knackar på dörren...



Onsdag och torsdag innebar intervaller på trainern i garaget och så blir det även i morgon och på lördag. Söndagens väderleksprognos ser lovande ut och jag hoppas då köra ett längre pass utomhus.

Med drygt två veckor kvar till årets första tävling så börjar dom flesta pusselbitarna falla på plats. =)


lördag 6 april 2013

VO2-maxtest och borttagning av tublim!

Välförtjänt vilodag igår och idag blev det en timme på trainern i garaget. Lite trist kanske, att sätta sig i garaget nu när det äntligen är några plusgrader ute men träningsupplägget kräver att jag kan köra mina intervaller på rätt intensitet och det är mycket lättare på en trainer.
Utomhus så påverkas man av så mycket andra faktorer som terräng, vind, trafik, vägval m.m, vilket gör att intervallerna kan påverkas negativt. Det blir helt enkelt svårt att hålla en konstant intensitet under längre perioder.

Träningspasset idag var egentligen inte så hårt, förutom vid ett par tillfällen. Det bestod av en 20 min lång uppvärmning, följt av 5 min återhämtning, följt av syftet med dagens pass, ett VO2-maxtest. Efter det följde 25 min lättare cykling+nedvarvning.



Kände att jag egentligen borde återhämtat mig ett par dagar till innan jag gjorde testet men har inte riktigt ro till det. Värdena som jag fick fram idag tror jag ändå är tillräckligt bra och kommer ligga till grund för hur intervallträningen ska köras framöver. Om jag känner att jag hamnat fel i värdena när jag gör intervallerna framöver (pga att jag är lite sliten) så får jag lägga på några watt extra....
I morgon blir det intervaller på trainern! =P

Tvättade också rent tre tubfälgar som ska limmas framöver.
Det här med att få bort tublim har ju varit ett riktigt jobbigt kapitel och jag har läst massor av forumtrådar och "guider" om hur man gör det bäst.
Personligen har jag haft mest lycka med lacknafta och aceton + en skrapa och trasor. Detta har varit både extremt tidsödande, fysiskt ganska ansträngande och krävt god ventilation (helst utomhus).

Lite av en tillfällighet så snubblade jag över en lösning som inte kräver något av ovanstående, förutom möjligtvis lite tid. Men det är mest i form av väntetid som man ev kan utnyttja till annat, alternativt kan man göra flera hjul åt gången.
Lösningen finns på tub och går att hitta för 50-60;- (jag hade lätt betalat det dubbla!!!). En tub räckte för mig till drygt en fälg men kan ev räcka till två fälgar om det inte sitter kvar så mycket limrester på fälgen.
Vad heter då detta mirakelmedel?
Lämnar det som en liten cliffhanger tills jag gör ett inlägg om just detta inom en snar framtid. =)

Från Träningens tio budord:

10. Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett sätt att bli bra på: TRÄNING!!



torsdag 4 april 2013

14 mil till, definitivt vilodag i morgon!



Summa 88 mil på sju dagar. Med dagens 14 mil så passerade jag målsättningen på >80 mil/på 7 dagar med råge. Framöver blir det mest fokus på kortare intervallpass.
Ett annat mål jag också nått idag är en viktnedgång på 20 kg sedan 7e januari! =)
Målet nu, är väl inte direkt att gå ner så mkt mer utan att hitta en balans mellan kost och träning där jag kan ligga kvar på denna vikten utan att det blir för jobbigt.
Började med lite obalans genom att frossa lite påskgodis.... =S

Kan också konstatera att det skulle vara fullt möjligt att gå ner några kg till även om jag aldrig varit så "deffad" som jag är nu. Det är 25 år sedan jag vägde så här lite senast.. =)

Om det jag läst stämmer, angående viktminskningens betydelse för potentiell hastighetsvinst, så har jag stora förhoppningar om att jag kommer bli snabb i sommar. =P
Det verkar dessutom som om jag inte tappat speciellt mycket i kraft. Men det skriver jag med lite reservation och får återkomma efter lite tester på trainern dom närmsta veckorna. Vet mina siffror från förra året och då var jag ganska stark men vägde för mycket.

Bild från intervallpass tidigare i vinter. No pain, no gain!!
I morgon väntar en vilodag och på lördag endast ett lättare träningsupplägg. På söndag blir det ett trainerpass som även inkluderar ett litet VO2-max-test. Det testet ska sedan ligga till grund för intervallträningen dom kommande veckorna.
Tävlingspremiären om tre veckor...


onsdag 3 april 2013

Milen rullar på och målet är nästan nått.

Något mör i benen körde jag tidig start, 08:20, på dagens träning. Benen kom egentligen aldrig igång men jag kämpade på och fick till slut ihop 15 mil. Det var kallt från start men temperaturen steg ganska många grader  i solen och jag frös aldrig.
Dagens 15 mil innebär 74 mil på sex dagar. I morgon är sista dagen på "campet" och målet att köra 80 mil på sju dagar ser ut att bli passerat med råge. Det lutar åt mellan 85-90 mil. =)
Bytte till att annat bakhjul idag, med bättre däck, men annars samma utrustning som tidigare = finracer.

Efter gårdagens 9,5 mil på cykeln och sedan direkt till det sena spinningpasset igår kväll så var jag trött när jag kom hem idag också. Fyllde på depåerna med bra mat och frukt men fick anstränga mig lite för att inte börja frossa i påskgodiset som stod framme.
Kör hårt!


tisdag 2 april 2013

59 mil och två dagar kvar.

På grund av lite ändrade planer så blev det "bara" knappt 9,5 mil idag (skrev ju igår att minst 12 mil var planerade), finracer givetvis.
Drygt 59 mil på fem dagar. Två dagar på mig att få ihop målet på 80 mil/7 dagar. Det blir lätt! =)
Mitt spinningpass, 70 min, höll jag i som vanligt ikväll. Full klass som ville köra hårt. =)
Var helt tom på energi efteråt.

Detta däcket är slut.
Med ett bakdäck som var så slitet att väven syntes så var jag lite orolig för punktering men det gick bra.
Dags att limma nya tuber. Tjoho...

måndag 1 april 2013

-Tre hekto och 50 mil...

Hade min veckoinvägning idag. Endast tre hekto i viktnedgång den senaste veckan. Har blivit lite för mycket påskgodis...
Känns ändå ok, knappt två kg kvar till slutmålet som jag helst ska klara på en vecka. Kan bli tufft!
Får försöka att inte släppa fokus nu.




Blev givetvis finracer idag också. Solen sken från klar himmel men vinden var både kall och seg när den låg mot.
Körde i tighta kläder men eftersom det var ytterligare ett par grader kallare i morse, än igår, så blev det en extra underställs t-shirt, dubbla armvärmare och en tjock vindväst. Igår blev jag ju lite nerkyld men det undvek jag idag.
Drygt 13 mil till i loggboken = knappt 50 mil på fyra dagar. Tre dagar kvar av "campet".
I morgon blir det extra hårt med minst 12 mil på cykeln + spinningpass på kvällen...


"Winners think about winning, losers think about the winners."