fredag 17 maj 2013

Intervallerna är tillbaka!

Vill börja med att nämna att jag efter kraschen vid linjeloppet i Köpenhamn har haft en bra dialog med Marcus Larsson som orsakade den. Vill ge honom en eloge för att han hörde av sig. Långt ifrån alla som hade gjort det misstänker jag.

Medaljen från tempoloppet i Helsingör som betyder att jag kvalat till  UWCT VM-final i Italien.
Efter att ha slickat såren och sett över utrustningen i måndags har träningen åter flutit på med spinning i tisdags, hårda intervaller på trainern i tisdags, backintervaller igår och 4 x 10 min intervaller på tempocykeln idag i "nästan tävlingsutstyrsel" och i tävlingsfart.
Dammade av förra årets tempohjälm, min Giro Selector, för att testa skillnaden mot min nya Kask Bambino.
Förutom att jag tror att även Giro-hjälmen är en "snabb" hjälm så måste jag ändå säga att Kask-hjälmen är grymmare på många sätt. Vilken som är "snabbast" är svårt att veta utan en vindtunnel eller omfattande tester på väg men känslan och utförandet på Kask-hjälmen är överlägsen.

Testade min gamla tempohjälm på träningen idag.

I morgon känner jag att det är läge för återhämtning i form av ett lätt rull-pass. Har kört riktigt hårt nu några dagar. Blir tyvärr inget distanspass i helgen och det är två veckor till nästa tävling. Hoppas formen håller i sig!


4 kommentarer:

  1. Tjena

    Bra blogg du har här. Har en fråga: Har rätt så stora problem att ligga i TTställning när det blåser och särskilt i byiga vindar. Har du något bra tips?

    LL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack LL!

      Vinden är ngt man vill använda till sin fördel i tempo men kan vara ett problem om man är för lätt. Jag är ju stor till växten och upplever ganska sällan vinden som ett problem. Kör alltid med Zipp 1080 fram, det har dock varit problematiskt någon enstaka gång får jag erkänna.
      Så mitt enkla svar är att du ska bli tyngre. ;)
      Skämt åsido, har inget riktigt bra svar till dig...
      Använd alltid diskhjul bak om du har ett. Det påverkar inte din vindkänslighet speciellt mkt.
      Däremot är framhjulets djup och design desto viktigare.
      Om möjligt bör du använda hjul från senaste "aero-generationen" (Zipp, Hed, Enve, Flo m.m av senaste generation) som inte är lika känsliga för sidvind som dom gamla v-formade varianterna.
      Det är nog allt jag har att komma med är jag rädd.

      mvh Nicke

      Radera
  2. Tack för ett utförligt svar :) Kan vara så enkelt att bara måste öva mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, att regelbundet träna på tt-hojen är ju givetvis en grundförutsättning för att känna sig bekväm i den positionen.
      Jag kör gärna ett-två pass i veckan på tt-hojen under säsong.
      Kör hårt!
      /Nicke

      Radera