fredag 26 juli 2013

Well, it started badly.....

En månad och en vecka sedan senaste uppdateringen.....
Anledningarna är många men familjen har tagit nästan all tid och rutiner har ändrats för att inte min träning ska påverka familjen för mycket. Det har också inneburit att jag inte haft tid med bloggen.
Motivationen har inte heller varit på topp för bloggandet eller cyklingen heller för den delen.
Viktkurvan pekar uppåt (eller iaf har den stannat på en onödigt hög nivå) och formkurvan nedåt..... =O
Finns annat i livet som är viktigare än cyklingen!

Fortsatt mycket fiske har det blivit. Här min fyraåring med en sutare som han fick i Växjösjön för ngn vecka sedan.
Han cyklar också utan stödhjul sedan en och en halv vecka! =)
= mycket stolt pappa!!!

Så vad har hänt med cyklingen sen senast?
Sitter just nu på ett litet rum i Skurup, ett par mil från Ystad. Veteran-SM avgörs under tre dagar och idag var det tempo-lopp, 30 km.
Ett ord som sammanfattar dagens lopp är misär!
Kände mig någorlunda ok efter starten men efter ca en mil kom illamåendet. Och då menar jag inte det allmänna tillståndet i kroppen som känns under ett tempo-lopp.
Har inhandlat fläckborttagningsmedel och tvättmedel för att förhoppningsvis få bort spyfläcken från tempodräkten.
Spydde en fem-sex gånger under loppet och mådde rätt dåligt. Var skakig efteråt med huvudvärk och lite ont i magen. Exakt vad det berodde på vet jag inte riktigt men just nu känns det någorlunda ok igen.
Resultatet blev också därefter, åttonde plats. Inte för att jag hade några större förhoppningar innan loppet med tanke på dagsformen. Låg ungefär 40-50 w sämre än vad jag gör när formen ligger i topp.
Det börjar bli tjatigt att säga det, men detta var årets sämsta tempolopp för mig. Det har jag nämligen sagt efter varje lopp sedan mitten av maj.
Var i mitt livs form i slutet av april/början av maj och körde bra på dom första loppen under säsongen men sen har det dalat.
Det är kanske lätt att säga men jag är rätt säker på att jag vunnit idag, eller iaf slagits om segern, om loppet legat i början av maj.
Dålig formtoppning från min sida alltså, precis som förra årets SM.

Tänker även på min vän Håkan Petersson som under dagens lopp körde in i bakänden på en hårt inbromsande Volvo-kombi och fick köras till akuten. Där konstaterades en fraktur på nedre halskotan. Hoppas du är på benen snart igen kompis!

Har ju även hunnit med att köra Nordiska Mästerskapen för veteraner, för tre veckor sedan, och även om jag inte kräktes där så gick det dåligt av redan nämnda anledningar. Datorn visade svaga wattsiffror och jag gick i mål på tredje plats.
Ganska långt efter vinnaren som hade en tid som jag också borde ha kunnat matcha eller slå om formen varit i topp.
Brons på NM....


Strax efter målgång....

Linjeloppet var en varvbana med ett par hårdare backar och i övrigt ganska böljande landskap. Klev av redan efter ett varv. Kände mig omotiverad och kraften i benen saknades. Ska jag köra linje i så många mil så vill jag känna att jag kan göra skillnad, inte bara sitta med i klungan och "glida med".

Träningsmässigt så är det inga distanspass över huvud taget. Bara intervallpass i garaget eller i närområdet utomhus. Linjeloppet på söndag kan nog bli tufft...

Ett par klubbmästerkap i tempo, 20 resp 40 km, i triathlonklubben har också avverkats. Kom på andra plats båda gångerna men eftersom Klaes som vann inte var klubbmedlem blev jag klubbmästare.
Klaes Jansén, Lammhultcyklisterna, har verkligen utvecklats och blivit rejält stark.

I morgon väntar partempo. Jag ska köra i H 30 tillsammans med Johan Lindh som idag vann just H 30-klassen i individuellt tempo. Grattis Johan!!
Tur att vi tränat så mycket tillsammans innan. NOT!!

Rapport kommer förhoppningsvis innan augusti! =P


 "Well, it started badly and it tailed off a little in the middle, and the less said about the end, the better. But, apart from that, excellent." - Black Adder


2 kommentarer:

  1. Tråkigt med illamåendet och den dalande formen. Men de andra delarna i livet verkar vara bättre! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så skulle man nog kunna sammanfatta det! =)
      Fick dock lite plåster på såren igår när Johan Lindh och jag blev Svenska mästare i partempo i H 30.
      Jag var fortfarande lite klen i kroppen så det var mer Johans förtjänst än min...
      Jag avstod dagens linjelopp med tanke på omständigheterna.
      Ha det bra!

      Radera