onsdag 19 juni 2013

Landslagsuttagning, tempocup och braxen!

Fick mail om att jag var uttagen i veteran-landslaget i både Tempo och Linje till Nordiska Mästerskapen som går i Danmark en vecka in i juli. Tackade faktiskt nej denna gången!
Även om det är en ära att köra i landets färger så gynnar det mig förmodligen mer att köra utanför landslaget. Man får ju köra NM även om man inte är med i landslaget...
Då slipper jag bry mig om lagkörning och kan använda bästa möjliga utrustning. Lagkörning på denna nivån fungerar trots allt sällan ngt vidare.
Dessutom är det inte speciellt mycket som man gynnas, även på andra sätt, när man kör med landslaget.
Cykelförbundet står för startavgiften och lånar ut landslagskläder, det är allt.
Landslagskläderna är tyvärr ganska omoderna och sämre än det jag vanligtvis använder.
Resa, boende och organisation i övrigt gör man och betalar, i vilket fall, själv.
Ska alltså köra NM men det blir utanför landslaget.

Från förra årets regniga avslutning av mitt tempolopp på NM....

Det var deltävling i klubbens lokala tempocup igår kväll. På grund av familjesituationen med två små barn så brukar jag inte kunna deltaga på dessa deltävlingar (eller några gemensamma träningar m.m).
10 km i stort sett platt väg utan vändpukt skulle avverkas så snabbt som möjligt. Konkurrensen häromkring är mycket hård med flera snabba cyklister.
Med tanke på just konkurrensen, dalande form, viktuppgång, brist på vila/sömn men ändå hård träning så misstänkte jag att det skulle bli tufft att vinna.
Med en snitthastighet på strax under 48 km/tim så blev det en andraplats efter mkt snabba Johan Lindh som var nio sekunder snabbare med en tid av 12:33. Grattis till Johan!
Som snabbast har jag kört 10 km på en tid av 12:28 men det var på en bana med vändpunkt vilket gör stor skillnad i tid på en så kort distans.
Så en bra dag när allt stämmer så borde det vara möjligt att kapa 20-30 sekunder från min tid på det vägavsnittet vi körde igår. Förmodligen ännu mer om det är bra medvind. Blir förhoppningsvis möjligt att återkomma för fler försök.

Om en knapp vecka så kanske jag får chans till revansch när triathlonklubben 338 Småland har klubbmästerskap utanför Ljungby på sträckan 20 km. Då åker mina ordinarie tävlingshjul fram, Zipp Sub 9 disk + 1080 i stället för 808orna jag använde på tempocupen, vilket borde förbättra mina odds något.
Vill egentligen inte använda mina ordinarie tävlingshjul på annat än prioriterade, riktiga tävlingar eftersom däcken är så tunna och känsliga (dvs snabba). Hoppas kunna köra hela säsongens tävlingar på samma (bak-) däck...
För 338as tempo-KM gör jag dock ett undantag av två anledningar. Dels så skulle det vara kul att slå banrekordet och dessutom så är asfalten väldigt fin.

Träningsmässigt så blir det nästan uteslutande kortare intervallpass för tillfället. Ofta på trainern i garaget eller  cykling i närområdet. Kring en timme brukar jag hålla på. Förra veckan var lite "dålig" eftersom det blev tre vilodagar, i stället för normala 6 pass/vecka, men sedan i söndags har jag kört riktigt hårda pass. Idag tog jag det lite lugnare och körde ett kort intervallpass (30 min) med korta intervaller. Syftet med dagens pass var aktiv återhämtning. I morgon blir det "på riktigt igen".

Fick med mig äldsta sonen, 4 år,  på en fisketur idag. Han fick ett eget metspö och med det så drog han upp sitt livs första fisk.
Stolt kille med sin första självuppdragna fisk.

Vi fick väl ett tiotal fiskar, mest små abborrar och mört, men även en braxen på kanske kilot fick jag upp till sonens förtjusning. =)
En braxen på kanske kilot som sedan släpptes tillbaka.

2 kommentarer:

  1. Det är väl inte bara kläderna som är omoderna. Hela förbundet är omodernt.
    Jag vill inte ens lösa licens längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det väl så. Hoppas på bättring!

      /Nicke

      Radera