lördag 8 juni 2013

Tävlingsrapport Arlanda Test Track Race och Dybeckstempot i Köping

Lång tävlingshelg med tre tävlingar på tre dagar. Två av dessa är nu avklarade.
Lämnade Växjö lite väl sent igår fredag eftersom jag ville ta äldsta sonen på en liten cykeltur innan jag åkte.
Målet var Arlanda norr om Stockholm men två saker skulle fixas på vägen.
Det viktigaste var att leverera Lars Ackerots (R.I.P) tri-hoj till en köpare på Södermalm i Stockholm.
Delmål två var hotellet i Märsta för att fixa incheckningen, som stängde kl 18.00, innan jag åkte tävlingen.
Från hotellet hade jag inte så långt till Arlanda Test Track men det tog ändå lång tid att hitta dit...
Var hungrig och hade lätt huvudvärk av bristen på kolhydrater och var ganska seg i kroppen efter den långa bilfärden när jag väl kom fram. Inte några goda förutsättningar alltså.
Vädret var iaf riktigt fint.

Fick till en någorlunda uppvärmning men benen var sega. Ovanligt stort startfält med ca 60 startande i H 40 och jag stod ganska långt bak i startfållan. (Motor-)Banan är lättåkt och givetvis helt fri från annan trafik.
För dagen tänkte jag testa mina nyrenoverade (nyekrade) Zipp 808or som legat på hyllan sen ett par år. Det var ett dåligt val. 808orna är alldeles för veka för min vikt och i många högfartskurvor saknade jag mina superstyva Mavic Cosmic Carbone Ultimate. Loppet var av GP-typ och 10 varv x knappt 2,5 km skulle  avverkas. Halvvägs in i loppet hade jag fortfarande inte varit uppe i spets och inga utbrytningsförsök hade lyckats.

Jag syns här rätt långt bak, tredje från höger. Bild av duktiga fotografen Niklas Källström

Tog mig upp till spetsen av klungan och på ett par-tre varv gjorde jag fyra försök att gå loss. Hade lite lucka vid ngt tillfälle men lyckades tyvärr inte få sällskap som kunde bidra till att utbrytningsförsöken skulle lyckas.
Fick sedan en kontringsattack mot mig, som höll in i mål, efter att jag återigen blivit inkörd och hade då ingen möjlighet att följa med eftersom jag redan gick på rött. Under dom sista varven satt jag bara med i klungan och rullade i mål på en mkt blygsam 24e plats...

Det jag får ta med mig är att jag iaf försökte och var därmed också en av dom som satte färg på loppet. Känslan av kraft finns tyvärr inte riktigt där och vid den kommande månadens tävlingsuppehåll måste det slipas på formen.

Idag, lördag, fanns det två Swe Cup-tävlingar att välja på. Ett GP-lopp på Hammarby-kajen i Stockholm (Luma GP) och ett 25 km långt tempolopp i Köping (Dybeckstempot). Valet för min del var ganska enkelt, klart det blir tempolopp!

Vädret var soligt idag igen och jag var på plats i vettig tid. Fick till en bra uppvärmning och i början av loppet ansträngde jag mig verkligen för att inte gå ut för hårt.
Asfalten var fin och det var lite trafik på banan. Vinden var däremot jobbig och den verkade ibland komma från alla möjliga olika håll!
Körde om fyra av dom som startat före mig vilket alltid stärker moralen men watt-värden var återigen inte mycket att skryta med. Bättring ska det bli på den punkten innan Nordiska Mästerskapen i Danmark om en månad...

I mål var jag osäker på om min prestation skulle räcka för seger eftersom det fanns ett par stycken i startlistan som jag hade lite dålig koll på respektive visste var duktiga på att köra mot klockan.
Efter att pratat med starka Michael Sarsgard och jag fått beskedet att jag var drygt 32 sek snabbare än honom i mål så kändes det bättre. Jag vann och han kom tvåa.
Min tid hade räckt till en tredjeplats i Elit-klassen som, inte helt oväntat, vanns av alltid snabba tempohästen Alexander Gingsjö (Team People4you - Unaas Cycling powered by Bliz) som var ca 50 sekunder snabbare än mig.


Arrangörerna Köpings Cykel gjorde ett bra jobb och även prisutdelningen var lite utöver det vanliga med ovanligt frikostiga priser (för att vara cykelpriser i veteranklass) till alla på pallen. Jag fick dessutom en minnessten eftersom jag var snabbaste veteran idag. =)

Medalj + grillredskap var dagens prisskörd. =)

Minnessten som pris för snabbaste veteran av alla klasser. =)

Det är så stor skillnad mellan hur olika klubbar gör, och lyckas, med att samla in/köpa in priser till dom tävlande.
Sämst prisutdelning förra året var på cup-avslutningen i Västerås då tvåan och trean inte ens blev uppropade till prispallen utan där stod segraren för sig själv med en liten medalj kring halsen. Detta trots stora startfält som bör ha inneburit ganska så fint tillskott i arrangörsklubbens Västerås CKs kassa.

I morgon väntar Falkenloppet med ett rejält startfält på nästan 80 pers. Gäller att vara med på allt redan från start eftersom många klubbar har så många deltagare med så att det kan bli mycket taktikkörning.
Loppet är endast ca 70 km på en relativt lättåkt 1-mils slinga som ska köras sju varv. Hoppas på uppehåll men risken finns att det blir  åskskurar under hela morgondagen.

Sedan väntar en lång hemresa till Växjö där min mycket saknade familj väntar.


"If you try to win, you might lose. If you don't try to win, you lose for sure"  -Jens Voigt 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar