måndag 3 september 2012

Svanesundstävlingarna!

Sammanfattning av den gångna helgens tävlingar i Swe Cup kring Svanesund på Orust.
På programmet stod ett tempolopp på lördagen och ett linjelopp på söndagen.

Eftersom jag inte skulle starta mitt tempo-lopp förrän kl 17.07 på lördagkvällen valde jag att köra dom drygt 30 milen till Orust på morgonen. Vädret var helt ok med växlande molnighet, lagom temperatur men lite blåsigt.
Väl på ön så började jag med att reka banan med bil. Sedan körde jag till min vän Staffans hus som jag fått låna över helgen. Tack Staffan!
Var tillbaka vid tävlingsstarten i god tid och började plocka med mina saker. En dryg timme innan start så cyklar jag till målområdet för att hämta min nummerlapp. Stannar och pratar med lite folk på vägen och klockan tickar på.

Cyklar på tempocykeln tillbaka från målområdet och märker att växlarna fungerar extremt dåligt.
Hur jag än vrider på inställnings-vredet på bakväxeln så får jag det inte att funka. Det händer faktiskt ingenting!
Upp med mekstället och börjar skruva. Lätt panik-känsla nu!!

Lossar växelvajern och tar bort den lilla loopen vajerhölje innan bakväxeln.
Jag använder Gore RideOn-kablar. Dessa har en beläggning, typ teflon, som så småningom
blir utsliten. Just detta hade hänt och teflonet hade klumpat ihop sig vid ena änden på vajerhöljet.
Fick bort klumpen och smörjde upp höljet.
Dessutom hade juster-vredet för vajern blivit skadat. Inuti plastvredet löper en metallmutter på en gängad tapp. Gängorna längst in på tappen var skadade och gjorde att hur man än vred på vredet så flyttade sig inte muttern. D.v.s vajerspänningen förblev oförändrad.
Vred med hjälp av två tänger upp muttern på lite friska gängor och monterade ihop allt igen. Drog vajern på plats och justerade försiktigt växlarna.
Vågade i detta läge inte justera för mycket och fick nöja mig med att nio av tio växlar fungerade bra. Var trots allt bara den lägsta växeln jag inte fick i och den behövde jag ändå inte på dagens bana.

Nu var det mindre än en halvtimme kvar till start och jag var givetvis ganska stressad.
Brukar börja uppvärmningen ca 55 min innan start. Fick ihop ca 20 min uppvärmning vilket, för mig, inte är tillräckligt för ett tempolopp.
Den långa uppvärmningen jag normalt kör har åtminstone två viktiga funktioner. Kroppen ska  förberedas rent fysiskt och sedan har vi den viktiga mentala biten. Utan en mental laddning så är det extra tufft att köra ett sådant här lopp.

Vid start och under dom första kilometrarna hade jag väldigt svårt att fokusera på cyklingen. Lyckades iaf till slut att skingra tankarna och kunde fokusera på uppgiften.
Banan hade ett par tekniska partier plus att det hela tiden var kuperat. Asfalten var i väldigt dåligt skick dom första kilometrarna och dom sista två kilometrarna var det nylagt (kanske ett par veckor gammalt?) oljegrus.

Bild  från Fredrikshof/Charlotta Calås
Konstaterade att jag lyckades hålla watten uppe på en högre nivå än dom senaste två månadernas tempolopp och i mål så var jag därför hyffsat nöjd. Ännu mer nöjd blev jag när det stod klart att jag hade vunnit, och det med ganska god marginal.
Tid och hastighet var inte så mycket att skryta med men eftersom det var nära att jag hade blivit tvungen att köra loppet på linje-cykeln så kan jag inte vara annat än vara glad över hur det slutade.

Eftermiddagen och kvällen tillbringades med vänner i Svanesund och grillat kött med tillbehör återställde nivåerna i kroppen, och lite till...

Sov lite halvdåligt och när jag steg upp kändes benen som blysänken. Dessutom så regnade det hela morgonen innan linje-loppet. Under loppet så var det mestadels uppehåll men blöt blir man givetvis ändå av allt vatten som sprutar upp.
Vi startade tre klasser samtidigt, H30, H40, H50. Så det gällde att hålla reda på vilka som var ens egentliga konkurrenter.
Den tunga känslan i benen höll i sig under hela loppet och jag kom aldrig riktigt igång. Har ju varit pigg på utbrytningsförsök dom senaste loppen men hade verkligen inte benen för att kunna göra ens ett allvarligt försök.
Under loppet fick jag dessutom lite mekaniska problem i form av oljud och vibrationer från baknavet i samband med att jag fri-hjulade vilket innebar att jag kände mig tvingad att trampa precis hela tiden eftersom jag inte vågade riskera ett haveri på navet. 
Hade fullt sjå med att hänga med över banans större backe som skulle passeras fyra gånger. Sista gången fick jag till och med släppa och tappade kontakten med tätgruppen.
Det tog fyra kilometer för mig att komma ifatt igen och då var det mindre än två kilometer kvar till mål. Den kraft-insatsen gjorde att jag inte hade ngt kvar till spurten och jag slutade därför på fjärde plats i min klass.

För min del kändes loppet väldigt tråkigt hela vägen. Det regnade stundtals och benen var sega som cement. Jag kunde därför inte göra ngn skillnad under loppet.
Det var dessutom extrem taktikkörning i dom olika klasserna och min närmaste konkurrent i linje-cupen bevakade mitt hjul hela tävlingen och på samma visa var det i H30. Hade jag haft pigga ben hade jag skitit i hur han körde och i stället försökt hänga av honom men som det var nu så var han starkare än mig och han slutade på andra plats i loppet.
Resultatet av det innebär att han nu blir vinnare av linje-cupen, oavsett hur det går vid tävlingarna nästa helg, och jag kommer bli tvåa.
Vad som också är klart är att jag kommer vinna tempo-cupen och, med största sannolikhet, även total-cupen (tempo+linje-cupen). =)

Isak från Lammhulcyklisterna, tävlandes för Team Refero, körde in på en fjärdeplats i totalen i Elitklassen under tävlingarna i Svanesund. För dom bestod helgen av fyra etapper. Starkt kört!

Efter målgång börjar det regna ordentligt igen och efter ett snabbt ombyte och ingen dusch, satte jag mig i bilen och körde hem.


Så här fint var vädret på hemvägen vid passering över Tjörnbron.
Det regnade ordentligt dom första tio milen och jag tänkte på hur vädret har varit under säsongens tävlingar.
Uppskattar att det har regnat på minst 80% av alla tävlingarna.....
Det blir så jobbigt med skitväder nästan varje gång. Det innebär flera timmars extra arbete med att ta hand om utrustningen och dessutom så är riskerna för vurpor under loppen mycket större.

Nu återstår endast en tävlingshelg för mig och det är kommande helg i Västerås med avslutningstävlingar (Swe Cup-final) i både tempo och linje. Kommer därför dessutom att bli en extra stor prisceremoni. =)



-"You can never win or lose if you don't run the race." 

Richard Butler 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar