torsdag 29 november 2012

Lamporna på plats!

Det blev många mil under förra veckan. Närmare bestämt drygt 42 mil. Eftersom lamporna som jag nämnt i mina senaste inlägg droppade in undan för undan så hade jag också bra ljus. Den sista lampan som damp ner var "e-bay"-lampan som endast åtta dagar efter beställning från Kina kunde hämtas ut på Posten.
Har kört med onödigt många lampor på styret bara för att testa skillnaderna.
Jag har tyvärr ingen kamera som kan ta bilder som på ett rättvist sätt visar skillnaderna utan ni får ta mig på orden.

Mycket prylar på styret i slutet av förra veckan! På högra sidan har jag även en mobiltelefonhållare och den röda fjärrkontrollen för Exposure-lampan kan ses långt ut till höger på handtaget. Igår bytte jag Sigmalampan mot e-bay-lampan för att testa den också. Normalt kommer jag bara ha två lampor på styret. Det räcker mer än väl.

För dom som kommer bakifrån ser jag ut såhär. En blinkande diodlampa och en FibreFlare på konstant sken. Upplever att bilarna ser mig väldigt bra och dom saktar in betydligt mer och gör bättre omkörningar än på sommaren....

Exposure Lights Strada Mk1 är favoritlampan. Inte riktigt lika mkt ljus som Philips Safe Ride men fullt tillräckligt. Det osar kvalitet om den och fjärrkontrollen är super. Skiftar enkelt mellan dom två normala ljuslägena med en knapptryckning och ljusbilden bländar inte mötande trafik. Normalt så behöver man inte blända av eftersom den inte bländar mottrafikanter. Inbyggt batteri är också suveränt. Väldigt skönt att slippa ett dinglande batteri och ett överskott på sladd som måste rullas upp runt styrstam eller liknande. Batteritiden är dubbelt så lång, ca 3 timmar, på högsta läget jämfört med lampan från Philips.

Philips-lampan ger en mkt fin ljusbild men man måste flytta handen till lampan varje gång man vill blända av. Nu är det inte så illa som det låter eftersom man kan köra med lampan på högsta läget hela tiden utan att blända mötande. Men eftersom lampan bara går att köra på full effekt i en och en halv timme (mina rundor är oftast kring två timmar) innan den automatiskt går ner på "low" så brukar jag ändå byta styrka så fort det är läge, för att spara på batteriet. Fjärrkontroll kan tyckas vara en petitess men är en sådan detalj jag uppskattar och det saknas på Philips-lampan. Däremot så har även denna inbyggt batteri vilket är ett plus.

Lampan från e-bay ger mest ljus men är egentligen värdelös på trafikerade vägar eftersom väldigt mycket av ljuset hamnar där det inte skall vara, i mötande trafiks ögon. Detta även vid låg effekt inställd.
Den saknar givetvis också fjärrkontroll, batteriet är externt och måste hängas upp under styre, styrstam eller ramen. Vid cykling på stig skulle denna lampan däremot vara bättre än dom andra två pga sin ljusstyrka.

Sigmalampan kvalar inte riktigt in här eftersom den är alldeles för ljussvag men den är ett skapligt budgetalternativ om man bara cyklar enstaka stunder utanför upplysta områden.

Har inte bestämt mig riktigt för vilka lampor jag ska behålla men kan med dagens kunskap säga att lampan som just nu står högst på min önskelista är denna.
Eftersom jag dock inte vet hur mycket jag kommer att cykla i mörker resten av vintern så avvaktar jag tills vidare. Kommer vara "between jobs" från och med nyår och förhoppningsvis blir det då mer cykling i dagsljus. Eller kanske jag skulle skriva att "between jobs" förhoppningsvis blir en väldigt kort period och då tar jag hellre det och fortsätter cykla i mörker.

Av olika anledningar ser det ut som om det bara blir 12 mil på vägarna denna veckan så det jämnar tyvärr ut förra veckans höga miltal.
Nya tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar