tisdag 19 mars 2013

Gott och blandat.

En dryg vecka har passerat sedan mitt förra inlägg och jag var då orolig för en eventuell viktökning vid förra måndagens kontrollvägning. Det blev ingen ökning men bara -0,2 kg på en vecka. Jag är efter omständigheterna nöjd med det...
Dagens veckoinvägning var desto roligare eftersom jag återigen gjorde en bra vecka och gick ner 2,9 kg. Total viktnedgång sedan 7e januari är just nu nästan 17 kg! Delmål två är passerat med råge och slutmålet -20 kg eller ngt mer är snart nått. Skriver ngt mer eftersom jag räknar med att gå upp ngt när kosten tillåts innehålla mer kolhydrater och det därför skulle vara trevligt att stabilisera vikten vid -20kg i förhållande till startvikten.

Första planerade tävlingshelgen är en och en halv månad bort och om ungefär tre veckor räknar jag med att lägga om kosten något men inte till vad den var innan.
Jag har nu infört fler vilodagar per vecka, dubbelt upp, från en till två. Eventuellt kan det bli ytterligare en dag per vecka dom två sista veckorna innan tävlingsstart. Vila kan ju för övrigt innebära aktiv återhämtning också... =)
Märker ganska tydligt att jag efter varje vilodag är lite starkare än vad jag var innan och wattmätaren ljuger inte. Jag har inte riktigt dom höga wattvärden jag hade i mars förra året och uthålligheten vid höga ansträngningar är sämre men det är som förväntat med tanke på den strikta dieten.
Och så hade jag inte tänkt köra säsongens bästa tempolopp redan i säsongspremiären utan det skulle vara trevligt om formtoppen kom lite längre fram, typ SM och NM mitt i sommaren.



Blev som vanligt några hårda intervallpass på trainer under den gångna vecka och körde ännu ett "Happy Tuesday" spinningpass på simhallen med fullsatt klass.


Den gångna helgen körde jag som vanligt distanspass [ utan fika ;) ] och det blev totalt ca 25 mil på två dagar. Blåsigt och kallt återigen. Våren har svårt att ta över men jag fortsatte att vägra använda crossen. Körde alltså racer och höll mig därför på dom större vägarna. Har kört racer hela mars..
Det ska tydligen snöa lite under dom närmaste dagarna men prognosen ser inte längre lika mörk ut som den gjorde för ett par dagar sedan. Hoppas alltså kunna fortsätta på smala däck. =)

Eftersom jag är "between jobs" så ligger prylinköpen ganska lågt i år. Lite saker har det dock trillat in och jag kommer så småningom säkert nämna en del av dom här i bloggen. Har prioriterat utrustning som verkligen gör skillnad i hastighet eller nödvändigheter för att hålla cyklarna driftsäkra.

Trillade dock in ett lite större paket förra veckan:


Stolt kille med sin nya Islabike Cnoc 16. Bästa barncyklarna. Till sommaren ryker stödhjulen!

Idag var det aktiv vila som gällde med bålstyrkaoch 20 min crosstrainer. Cyklade även en runda med killen på bilden.=)

Episk cykeltävling på tv igår, Milano-San Remo under riktigt tuffa förhållanden.


2 kommentarer:

  1. Fin barncykel där! En sån fast modell mindre får det bli nästa sommar!

    SvaraRadera
  2. Jo, Islabikes har gott rykte och jag förstår verkligen varför. Allt är väl anpassat för användargruppen och vikten är ju bara nästan hälften av vad dom flesta billiga barncyklar från kedjor/varuhus väger.
    Hans förra cykel vägde nästan 12 kg, denna väger 6 kg...
    Om två år så har han nog växt ifrån denna men då har han en lillebror som kan ta över medan han själv får en större cykel. Med stor sannolikhet en Islabike!
    Tack för kommentaren!

    /Nicke

    SvaraRadera