torsdag 28 mars 2013

"If you are sure you will fail, or convinced you will succeed, you are probably right....."

Nu har det varit lite glest med uppdateringar igen...

Två vilodagar denna veckan, precis som förra. I övrigt stenhårda intervallpass på trainern i veckorna och återigen 25 mil distans på racern senaste helgen. Får ej heller glömma att nämna mitt hårda spinningpass som jag kör på tisdagarna på Simhallen.

Veckoinvägningen i måndags gav återigen ett bra besked, jag hade tappat 1,4 kg till. Total viktnedgång sedan 7 januari är nu 18,1 kg!
Bara drygt två kg kvar till slutmålet och det känns både rimligt och möjligt att klara inom två veckor med tanke på att jag med start i morgon ska cykla 80 mil på en vecka (om allt går enligt planerna).  Inga vilodagar inplanerade under den veckan och cykla ska jag, oavsett väder. Efter det följer ett träningsupplägg som ska göra att formen (inte toppformen) finns där till första tävlingen.

Väderleksprognosen har ju sett väldigt dyster ut med snöfall i tre dagar med start i morgon. Men faktum är att det i skrivande stund faktiskt ser lite bättre ut. Lite spridda snöbyar blir det nog men jag kommer med stor sannolikhet kunna fortsätta köra racer, precis som jag gjort hela mars.
Det trodde jag faktiskt inte senast igår när jag kollade prognosen. Dystert kunde jag då konstatera att jag förmodligen skulle bli tvungen att plocka fram crossen igen. Det hade känts sådär....

Det kan vara vackert att cykla i skymningen. Det var ännu finare i verkligheten. 

Förutom en lyckad viktnedgång kan jag också konstatera att ngt som börja likna en skaplig formkurva finns strax runt hörnet. Wattvärdena börjar helt klart närma sig en anständig nivå och lägger man till att jag förmodligen kommer väga bortåt 8-10 % mindre än stora delar av förra säsongen så hoppas jag kunna åsamka lite (mycket!) smärta i ben och lungor på mina konkurrenter i linjeloppen.
Jag hoppas också väldigt mycket på en stark säsong på tempocykeln där jag också bör ha nytta av min nya, slankare, profil.

När det gäller materialet så har jag försökt fintrimma detaljer. Tempocykeln är ej förändrad men hjulen får nya, mer lättrullade däck som förhoppningsvis ändå är starka nog att inte punktera. Ny neutral extremt aero tempodräkt, nya aero skoöverdrag och så ska jag testa med ännu en ny tempohjälm. Inte för att jag var missnöjd med min Giro Selector, som är en mkt aerodynamisk hjälm, men har en idé om hur jag kanske kan kapa ytterligare sekunder.
Sittpositionen har jag sänkt lite i framändan. Kändes ganska enkelt att göra det nu när inte magen tar emot längre...=P
Linjehojen får ett mer aerodynamiskt styre och en styrstam som är en cm längre. Vissa hjul är nyservade och några lager utbytta. Ny linjehjälm blir det också som bör ha lite bättre aerodynamik. Bra med aero när man ligger och tar vind i utbrytningarna. =)


"If you are sure you will fail, or convinced you will succeed, you are probably right....."





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar