lördag 6 april 2013

VO2-maxtest och borttagning av tublim!

Välförtjänt vilodag igår och idag blev det en timme på trainern i garaget. Lite trist kanske, att sätta sig i garaget nu när det äntligen är några plusgrader ute men träningsupplägget kräver att jag kan köra mina intervaller på rätt intensitet och det är mycket lättare på en trainer.
Utomhus så påverkas man av så mycket andra faktorer som terräng, vind, trafik, vägval m.m, vilket gör att intervallerna kan påverkas negativt. Det blir helt enkelt svårt att hålla en konstant intensitet under längre perioder.

Träningspasset idag var egentligen inte så hårt, förutom vid ett par tillfällen. Det bestod av en 20 min lång uppvärmning, följt av 5 min återhämtning, följt av syftet med dagens pass, ett VO2-maxtest. Efter det följde 25 min lättare cykling+nedvarvning.



Kände att jag egentligen borde återhämtat mig ett par dagar till innan jag gjorde testet men har inte riktigt ro till det. Värdena som jag fick fram idag tror jag ändå är tillräckligt bra och kommer ligga till grund för hur intervallträningen ska köras framöver. Om jag känner att jag hamnat fel i värdena när jag gör intervallerna framöver (pga att jag är lite sliten) så får jag lägga på några watt extra....
I morgon blir det intervaller på trainern! =P

Tvättade också rent tre tubfälgar som ska limmas framöver.
Det här med att få bort tublim har ju varit ett riktigt jobbigt kapitel och jag har läst massor av forumtrådar och "guider" om hur man gör det bäst.
Personligen har jag haft mest lycka med lacknafta och aceton + en skrapa och trasor. Detta har varit både extremt tidsödande, fysiskt ganska ansträngande och krävt god ventilation (helst utomhus).

Lite av en tillfällighet så snubblade jag över en lösning som inte kräver något av ovanstående, förutom möjligtvis lite tid. Men det är mest i form av väntetid som man ev kan utnyttja till annat, alternativt kan man göra flera hjul åt gången.
Lösningen finns på tub och går att hitta för 50-60;- (jag hade lätt betalat det dubbla!!!). En tub räckte för mig till drygt en fälg men kan ev räcka till två fälgar om det inte sitter kvar så mycket limrester på fälgen.
Vad heter då detta mirakelmedel?
Lämnar det som en liten cliffhanger tills jag gör ett inlägg om just detta inom en snar framtid. =)

Från Träningens tio budord:

10. Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett sätt att bli bra på: TRÄNING!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar