lördag 7 juli 2012

Turist i Härnösand

Dagen har varit mycket lugn och eftersom väderleksprognosen hade lovat regn mer eller mindre hela dagen så hade jag inte gjort upp några stora planer.
Idag avgjordes SM i partempo men eftersom jag inte hade ngn att köra med så lekte jag turist i stället. Vädret har dessutom varit  betydligt bättre än utlovat och endast ngn enstaka droppe föll under en stund på förmiddagen. I övrigt har det varit tryckande värme och ganska mycket sol.

Jag är inte så mycket för att gå på stan eller sitta på fik så jag kollade upp vad det fanns att se i naturen häromkring och det visade sig att det fanns ett par saker inom míndre än en mils avstånd som jag fastnade för.

Åkte först till Maxi och handlade lite picknic-mat i form av grillad kyckling och potatissallad. Därefter var första målet Naturreservatet  Vårdkasmalen som är ett stenfält som bildades under och efter istiden med hjälp av havet. Pga landhöjningen så ligger fältet numera 150 m över havet i stället för 110 meter under havsytan som vid istidens slut.





Var även uppe på toppen av Vårdkasen, 175 m ö havet med utsikt över Härnösand.
Liten alpin anläggning fanns med ett par liftar. Här käkade jag min mat.


Tog sedan bilen vidare till ett annat område och naturreservat några kilometer därifrån som skulle bjuda på klippor, raukar och framförallt grottor som bildats av havet.

Det första man kom till var stranden, Smitingens havsbad, som var både bred och fin. Nästan helt folktomt trots det varma vädret och nästan vindstilla!



Tog mig sedan vidare ut i Smitingens naturreservat och tog sikte på grottorna. Enligt skyltarna var det ca 1,6 km promenad i stundtals rätt utmanande terräng.


Såg både Storlomm och eventuellt en ovanlig Tretåig hackspett kring den lilla sjön Klubbsjön, med klart och djupt källvatten, som ligger på i den gamla skogen på vägen till området med grottorna. =)



Efter lite virrande bland alla klippor så hittade jag till slut ett par grottor! =)




Svettades väldigt mkt i den tryckande värmen och av promenaden i den svåra terrängen. Missade att få med mig vattenflaskan från bilen men hade iaf med mig ngt att läsa:


Väl tillbaka i Stan så var det dags för lite mat igen och sedan hem till hotellet.

Man vet att det är långt hem när skyltarna till E4an ger följande valmöjlighet:


Sundsvall = söderut....

Det US-inspirerade hotellet:



Denna bild lånad från Highway hotel

Hotellet är budget och lagom dyrt för min smak. Lite slitet men mycket trevligt och med vänlig personal.
Inredningen i "offentliga utrymmen" och exteriören går i amerikansk 50/60-tals stil och på parkeringen står oftast flera jänkare på kvällarna.
Provade nystekta raggmunkar med fläsk för  80;- i restaurangen och det var både gott och prisvärt!

I kväll har jag cyklat en kortare runda på ca 3 .5 mil. Testade en del av linjelopps-banan som jag missade igår.
I morgon väntar 130 km linje-lopp med nästan 1700 höjdmeter. Start kl 09.30.
Efter det blir det 86 mils bilkörning hem igen....
Tidig säng-gång blir det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar