måndag 29 april 2013

Tävlingsrapport för Örestadstävlingarna

Det var alltså i Barsebäck som tävlingarna gick. Tempo på lördagen och linje  på söndagen, båda med Swe Cup status. Jag satsar ju på Cupen även i år så varje poäng är viktig.
Vädret har visat sig från sin bättre sida hela helgen, bara en sån sak gör en ju glad efter förra årets misär vid samma tävlingar.

Kom ner i lagom tid till Barsebäck på lördagen. Vill gärna vara på plats två timmar innan start och det var jag, nästan... Det var kul att träffa en massa kända ansikten och helt plötsligt så var det bara en timme kvar till start. EN TIMME!!
Mitt uppvärmningsprogram är ju 46 minuter långt och jag hade inte ens börjat packa ur bilen!
Lång historia kort, uppvärmningen blev av väldigt dålig kvalité och endast en dryg kvart lång. Ingen bra start.

Visste att vinden skulle ligga snett mot på vägen ut till vändpunkten och då, givetvis, det motsatta på vägen tillbaka. Det gick alltså ganska segt  i motvinden och jag hade en snitthastighet på 44,2 km/tim vid vändpunkten. På vägen tillbaka var det desto roligare när jag pressade på i mellan 50-55 km/tim i säkert 6-7 km.

Det kändes som om benen var det som begränsade mig denna dag. Vissa gånger så går ju pulsen i taket men det hände aldrig under loppet. Snittpuls: 160 bpm är 8-10 mindre än vad jag brukar ha när jag kör hårt i ett tempolopp. Det var mer som att benen surnade så fort jag försökte köra hårt och jag snittade 401 W, vilket är 25 W färre än förra året på samma bana. Hade också extremt svårt att hålla ett jämnt tryck på pedalerna. Wattkurvan är väldigt ojämn. Hoppas orsaken var den dåliga uppvärmningen.

Positivt var däremot att jag trots färre watt körde 10 sekunder snabbare än förra året. Det kan finnas många orsaker till det. Jag har ny tempodräkt, ny tempohjälm, nya skoöverdrag, "snabbare däck" och förändrad sittposition.
EDIT: Watt/kg ligger ju lite högre också efter årets viktnedgång. Spelar roll för både rullmotstånd, aerodynamik och möjligheten till en låg och fin tempoposition.

Och givetvis mest positivt var att jag vann! =) Med rejäl marginal dessutom. Ingen annan var faktiskt ens i närheten, ens i dom andra klasserna.
Banan var 30,5 km lång, jag snittade 46,3 km/tim och det känns alltså inte som om min maxkapacitet var nådd. Och bra är väl kanske det med tanke på att formtoppen ska komma i juli...
Johan Lind, som startade i H 30, gjorde också processen kort och såg till att en Lammhultcyklist stod överst på pallen även där.

Pallen i H 40
Pallen i H 30


Delar av resultatlistan

Söndagens linjelopp blev lite rörigt. Blir ofta det när flera klasser startar samtidigt och det är svårt att hålla reda på vilka som är ens egentliga konkurrenter. Loppet bestod av en varvbana på drygt 8 km som skulle köras 10 varv.
Mina ben kändes rejält träiga och 20 minuters uppvärmning gjorde ingen större skillnad.
Loppet startade avvaktande och det var bara några enstaka tempoökningar som då och då höjde pulsen lite. Efter ett par(?) varv kom tre iväg och något varv senare gick ytterligare tre iväg (bland annat Johan Lind). Är irriterad på mig själv för att jag att inte var mer alert i detta läget.
Tidigt på femte(?) varvet började jag bli lite stressad, var nog ett par minuter upp till täten nu.
Jag gjorde ett ryck och gick loss tillsammans med min svåraste konkurrent under förra året, Thomas Nilsson CK Valhall. Det stod ganska tidigt klart att jag var den klart starkaste av oss två och efter att han flera gånger fått be mig sakta in för att han inte orkade hålla mitt hjul så sa han efter ett drygt varv att det var lika bra att jag fortsatte jakten utan honom eftersom han inte kunde tillföra något.

Kopplade in hjärnan i timetrial-mode och körde i stort sett resten av loppet i improviserad tempoposition. Den flata ovansidan på mitt nya styre, Bontrager XXX Aero, gav en skön yta att vila underarmarna mot.

Improviserad tempoposition på linje-hojen gjorde att luftmotståndet hölls nere och farten hög.

Lyckades hålla oväntat bra tryck på pedalerna och snitthastigheten blev hög. Tog stadigt in på gruppen framför. Dom två små grupperna hade nu blivit en och dom låg inte direkt och fis-körde heller.
Frågan var, skulle jag ha en chans att komma ifatt? Risken fanns att jag skulle tröttna eller få kramp eller att jag hade för långt fram.
När jag gick ut på sista varvet kände jag att det skulle bli svårt att komma ikapp. Dom körde på bra där framme. Jag såg dock att två hade släppt från tätgruppen och jag gav mig den på att dom skulle jag ikapp. När jag närmade mig så såg jag till min glädje att båda tillhörde min klass.
Lyckades smyga ikapp dom med mindre än kilometern kvar och dom hade inte sett mig, jag småskrattade för mig själv, det här kommer bli kul. Låg 10 meter bakom i några hundra meter och när det var knappt 300 meter från mål så gjorde jag min attack. Snacka om att dom blev överraskade.=) Höll undan in i mål.

Lurade mina konkurrenter och gick i mål som halvnöjd trea.

Frågan var nu vilken klass dom tillhörde som låg i förstagruppen. Tyvärr var två av dom från min klass vilket innebar en tredjeplacering för min del.
Gick i mål 41 sekunder (ca 500 meter) bakom ettan och tvåan. Klungan kom ytterligare ca 4 min 20 sek senare.
Johan Lind hade gått solo in i mål efter att kört ifrån dom andra under sista varvet vilket gjorde att han var ohotad vinnare av H 30.

Halvnöjd trea i H 40


Johan tog dubbelseger i H 30 i helgen. Grattis!

Grämer mig fortfarande över att jag inte använde all min kraft för att gå med i någon utav dom två tidiga utbrytningarna. Hade varit betydligt enklare än att ligga själv och jaga. Men så är det med linjelopp, ibland så lyckas man, ibland inte.

I resultatlistan kunde man även se att det gått bra för andra klubbmedlemmar, framför allt Adam Nilsson som vann Juniorklassen. Stort grattis till honom!
I seniorklassen körde Klaes Jahnsén och Sebastian Skoog på bra och fick framskjutna placeringar.

Har tagit ett tidigt grepp om förstaplatsen i SweCup, nu gäller det bara att fortsätta köra jämnt och starkt framöver. Nästa helg väntar två tempolopp i Stockholm.

Tack till alla som redan hejat, hälsat eller gratulerat på olika sätt! =)




4 kommentarer:

  1. Watt/kg är väll högre i år kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Watt/kg är högre i år, helt riktigt. =)
      /Nicke

      Radera
  2. Aron Håkansson14 maj 2013 kl. 08:40

    Grattis!

    Du var för snabb för mig och min kamera iaf men någon bild lyckades jag få till: https://picasaweb.google.com/105567395946056026063/OrestadtempotBarseback400Bilder#5876489998532450466

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aron!

      Säljer du bilderna eller hur kan jag komma över dom?

      Mvh Nicke

      Radera