onsdag 19 september 2012

Effektmätare för alla!?! Lite Nyheter!

Ett av dom vettigaste tillbehören man kan köpa till sin cykel är en effektmätare. 
Det är ett fantastiskt verktyg vid t.ex intervallträning eller när man vill hålla en jämn(?) ansträngning över tid vid exempelvis ett tempolopp eller när man kör uppför en lång backe.
Det finns knappt något annat du kan köpa som bättre kan hjälpa dig bli en starkare/snabbare cyklist och bör egentligen ligga högre upp på inköpslistan än en finare ram, bättre komponenter, lättare/mer aero hjul etc.
För dom flesta är det dock inte lika kul att investera i en effektmätare eftersom den trots sin nytta inte gör ngn omedelbar skillnad. Den förändrar inte din cykels egenskaper eller utseende nämnvärt och du blir inte genast snabbare. Den gör dessutom din cykel tyngre och i flera fall mindre aero, hur mycket tyngre/mindre aero beror på vilken man väljer.
Även för mig blev det något jag köpte först när jag redan investerat i fina cyklar, hjul och komponenter m.m.

SRM, Quark, Power 2 Max är exempel på bra vevparti-baserade effektmätare. Fler vettiga varianter är Powertap som sitter i bakhjulets nav och LOOK/Polar som är pedalbaserat. 
Flera andra system/fabrikat är på väg ut på marknaden, t,ex Rotor, Garmin Vector, Brim Brothers m.fl. men för dom flesta utav dessa skjuts introduktionen hela tiden fram. 
Rotor verkar dock inte vara långt borta med ett angivet introduktionsdatum kring jul 2012.
Finns även varianter av effektmätare som mäter effekten på annat sätt men jag har svårt att se att dom kvalar in som seriösa alternativ om man vill ha bra och tillförlitliga värden. 

SRM är systemet alla andra jämförs med och det är välbeprövat och tillförlitligt. Det är också det system man oftast ser att proffsen använder.
När SRMs patent gick ut för några år sedan öppnade det upp för nya spelare på marknaden, t.ex då Quark och Power 2 Max.

Ett nytt system, Stages Cycling StageONE, som verkar bli ekonomiskt överkomligt, visades på Interbike häromdagen. Precis som dom flesta andra system har det sina för- och nackdelar och riktar sig nog i första hand till "mindre avancerade" användare som söker ett prisvärt alternativ. Stort plus för vikten dock, endast 20 g utöver vevpartiets normala vikt och att introduktionen ska ske redan i jan 2013.

"Språket" dom flesta systemen använder för kommunikation mellan effektmätaren och cykeldatorn är ANT+ förutom Polar som håller fast vid sitt egna protokoll som dom kallar W.I.N.D (+ snart även Bluetoth Smart/Low Energy). Det nya Bluetoth Smart/Low Energy-protokollet lär bli vanligare framöver eftersom man vill underlätta möjligheten att använda sin smartphone som cykeldator.

Fördelar/nackdelar med ovanstående redan etablerade fabrikat tycker jag handlar mest om hur lätt det är att flytta systemet mellan olika cyklar. Visst finns det skillnader i vikt, aero och funktioner men när det gäller det viktigaste, att visa effekt, så är dom alla ungefär lika tillförlitliga med en felvisning på max +/- 2 %. Prisbilden har i och med tillgången till flera alternativ nu förändrats ordentligt och jag tror det är ytterst få som köper ett SRM vevparti när dom kan få t.ex ett Power 2 Max för under halva priset.
När P2M började säljas, för drygt 1 1/2 år sedan, blev effektmätare betydligt mer lättåtkomligt ekonomiskt och det är nu det system jag oftast ser när jag är ute på tävlingar.

Det finns många tester att läsa, om man googlar runt lite, där dom olika systemen jämförs på alla möjliga sätt. Utan att dra precis alla detaljerna om för och nackdelar med respektive system så konstaterar jag att av dom just nu tillgängliga och etablerade varianterna så föredrar jag ett vevparti-baserat system framför ett som sitter i hjulet eller pedalerna.
Ett vevparti tar faktiskt inte så lång tid att flytta till en annan cykel. Framför allt inte om båda cyklarna har ett vevlager som passar och man kan ha samma drev och längd på kedja.


Mitt P2M vevparti som oftast sitter monterat på linje-cykeln. Har ett till likadant som sitter på tempo-hojen.

Själv köpte jag alltså effektmätare när P2M kom ut på marknaden och det blev t.o.m så att jag investerade i två stycken! En för tempo-hojen och en för linje-hojen.... Lyxigt värre alltså. 
Det P2M-vevpartiet som större delen av tiden sitter på min (tävlings-) linjecykel har även fått tjänstgöra på crossen och min "dåligt-väder/höst-vår-racer".
Förutom priset så har P2M andra fördelar som t.ex att man kan byta batterier och drev själv och enheten behöver heller inte skickas tillbaka till tillverkaren för kalibrering (som exempelvis SRM). Dessutom behöver man inte montera ngn extra magnet för att få kadensen visad (som exempelvis Quark). Så på dom flesta sätt är alltså P2M lika bra eller bättre än sina konkurrenter, och detta till ett förhållandevis mkt rimligt pris.

Nackdelarna har varit ett begränsat urval av vevpartier (vilket iofs gäller dom flesta vevpart-baserade system), att P2M inte kan mäta/beräkna skillnaden i effekt mellan vänster/höger ben (vilket bara ett par system klarar i dagsläget) och att sensorn är känslig för stora temperaturförändringar (gäller även vissa andra system). 
Det är framför allt känsligheten för temperaturförändringar som jag stört mig mest på. Skillnaden i felvisning kan vara så stor som 4 watt per grad Celsius vid temperatförändringar och under vissa omständigheter så ger det en betydande felvisning som då påverkar din cykling negativt. 
Allt eftersom sensorns temperatur förändras med omgivningens så kan man kalibrera den genom att sluta trampa under några sekunder. Tyvärr är det inte alltid möjligt att göra detta uppehåll, t.ex vid en längre stigning där temperaturskillnaden kan var många grader mellan dal och topp, och då blir det inte speciellt tillförlitliga värden som visas på cykeldatorn. 
Ett annat senario är om man sitter och värmer upp på trainern innan ett tempolopp och man då är i skuggan. När man sedan kör loppet så kanske man gör det i solen och det blir då återigen stor temperaturskillnad. 
Under ett tempolopp slutar man ju dessutom sällan att trampa utom vid t.ex vändpunkter och om man använder effekten för att hålla rätt ansträngning (vilket man bör) så kan en felvisning få stor betydelse...
På vintern har jag märkt felvisningen extra tydligt då jag plockar ut cykeln från garaget, som då håller kring +7 till +10 grader, och ut i kylan som kan vara upp till 25 grader kallare! 
Det tar då ganska lång stund innan sensorn har "hunnit ifatt". 
Vad P2M saknar är alltså en sensor som klarar av att korrigera och kalibrera efter hur yttertemperaturen förändras.

När det gäller beräkning av skillnaden på effekt i vänster/höger ben är det något som egentligen bara pedalbaserade system klarar utan problem. För vevparti-baserade effektmätare är det mer komplicerat eftersom deras sensor brukar sitta kopplad till den högra sidan. Detta kommer dock få ett undantag när Rotor släpper sitt vevparti som faktiskt har en sensor per pedalarm.
För att komma runt detta "problemet" har t.ex Quark Sram Red vevparti en funktion inlagd som ger vänster/höger-balans utan att använda dubbla sensorer. 
Detta genom att systemet utgår från att all effekt som tillförs vevpartiet när du trampar ner höger fot är från höger ben och att all effekt, när höger fot är på väg upp, kommer från vänster ben. Detta antagande ger givetvis utrymme för ett visst fel men är ändå något som för vissa kan vara en givande funktion.

Nu kommer då äntligen Den Stora Nyheten för alla som redan har P2M eller som funderar på att köpa effektmätare! 
Från och med december så kommer P2M ha båda dessa saknade funktioner inbyggda och till glädje för oss som redan har köpt ett vevparti ( eller flera :P ) kan man dessutom få dom inbyggda i efterhand. Detta kräver givetvis att man skickar ner sensorn till tillverkaren i Tyskland men är ändå ngt jag med glädje kommer att göra. 
För att få balansen mellan vänster/höger ben, använder sig P2M av samma princip som Quark Sram Red.

För € 10 så lägger P2M till funktion för vänster/höger-effektbalans. För € 50 så får du både den funktionen, plus inbyggd autokorrigering av sensorn (var 30e sekund) vid temp-förändringar vilket är en förändring av både hård- och mjukvara. Frakt till Tyskland tillkommer givetvis.
P2M kommer också införa en "crash replacement" service som innebär att man vid ett haveri kan köpa en ny sensor för €345, vilket är under halva ordinarie pris.

P2M blir alltså ett väldigt svårslaget alternativ vid val av effektmätare. Flera fabrikat av vevpartier finns att välja mellan och det tillkommer dessutom nya med jämna mellanrum (oftast efter Eurobike-mässan..). 
Det billigaste alternativet från P2M, FSA Gossamer som introduceras om ett par månader, kommer kosta € 840. Det innebär att man för ca 7500;- inkl. frakt, får ett nytt vevparti med effektsensor och absolut topp-prestanda (när det gäller effektmätning). 

För att man ska ha nytta av sitt vevparti tillkommer givetvis kostnaden för en cykeldator som kan visa effekt och som är ANT+ kompatibel. Detta har många redan på sin cykel och då behöver inte det vara en tillkommande kostnads-faktor.
Själv använder jag en Garmin Edge 800 men det finns flera andra att välja mellan. Dessutom så släpper P2M en "egen" dator. Det är egentligen bara en omdöpt O_Synce-dator, jämförbar med Garmin Edge 500 i funktioner. Pris vet jag ej ännu.


Garmin Edge 800 är en av få datorer som i dagsläget kan visa balansen i kraft mellan vänster/höger ben.

Antalet datorer som kan visa vänster/höger effektbalans är mig veterligen, ännu så länge, mycket begränsat. P2M / O_synce och Garmin Edge 800 är dom jag känner till. 
Garmin Edge 500 kommer få en uppdatering som gör att även den får denna funktion. Framöver kommer säkert dom flesta datorer som kan visa effekt, även kunna visa höger/vänster balans.

7500;- eller lite mer, beroende på vilket vevparti man väljer från P2M, är fortfarande ganska mycket pengar men är ngt man kommer ha glädje av i lång tid framöver om man satsar seriöst på sin cykling. Jämfört med dom flesta andra system är P2M rena fyndet både vad gäller pris och funktion.
Så dags att börja spara?

Ojdå, det blev ganska långt det här! Hade egentligen bara tänkt skriva lite kortfattat att det är några nya effektmätare på gång och att P2M skulle få ett par uppdateringar....  :)


"No hour of life is lost that is spent in the saddle".
-Winston Churchill


EDIT (2012.10.28):
Sedan en tid tillbaka är det nu möjligt att skicka in sin sensor för uppdatering. Servicen hittas här på P2M hemsida. Dom meddelar också att alla effektmätare som är levererade efter 5e september har dom aktuella uppdateringarna.

3 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Letar också efter en effektmätare, dock på motionsnivå.. Stage Cycling levererar inte utanför nordamerika för tillfället. Endast fabriksmonterad enhet på vevpartiet. Pris ca 700 USD.
    /Nikitas

    SvaraRadera
  2. Med tanke på hur funktionen är uppbyggd på Stage så har jag svårt att motivera till ett köp av den, även om den kommer vara lite billigare än billigaste varianten av P2M.
    Det blir helt enkelt för stor felvisning med Stage.
    Tack för din kommentar!
    /Nicke

    SvaraRadera
  3. Aron Håkansson21 maj 2013 kl. 13:51

    Som motionär har jag kört med ett P2M i ungefär en månad och kan bara hålla med om att effektmätning verkligen är ett lyft för cyklingen. Kanske inte så stor nytta om man alltid cyklar i klunga men om man kör själv så är det helt klart den bästa nyckeltalet som man kan jämföra sig själv med. Nu har tom motvind blivit roligt.

    SvaraRadera