måndag 10 juni 2013

Tävlingsrapport Falkenloppet Nynäshamn

Igår var det dags för det sista av tre lopp på tre dagar. Falkenloppet som gick utanför Nynäshamn, sydöst om Stockholm.
Med ca 80 startande i min klass så var det en ovanligt stor klunga som stod på startlinjen. Dessutom så startade vi tillsammans med Damelit och Damjunior så det bör ha varit kring 100 pers som gav sig ut samtidigt på det 70 km långa loppet. En 10-kilometers slinga skulle köras sju varv.
Eftersom många klubbar hade lag med flera deltagare så visste jag att det skulle bli svårt att komma iväg i utbrytning, eftersom jag var själv, men jag tänkte iaf försöka. Pratade med lite andra cyklister som inte heller hade några att taktikköra med och vi försökte ibland samarbeta under loppet.

Redan ett par hundra meter från start så kom varvets enda lite längre backe och där körde vi rätt hårt redan direkt efter start. Under flera utav dom följande varven gjorde jag flera försök att komma loss i olika konstellationer men inget höll.
Stannade nära spetsen av klungan i stort sett hela loppet och var extra noga med positioneringen när det stod klart att vi nog skulle få avsluta loppet i regn.
Och som det regnade, haglade, blixtrade och åskade omkring oss. Rätt stora hagel som träffar naken hud/tunna cykelkläder när man färdas bortåt 60 km/tim känns ganska ordentligt. Halva sista varvet fick vi stå ut och klungan sprack upp när folk gav sig för vädrets makter och den höga farten.

In mot mål låg jag väl positionerad men kom fram i spets av klungan lite för tidigt vilket innebar att det var jag som i princip var tvungen att börja dra igång spurten eftersom ingen annan gjorde det och vi närmade oss målet.
Detta var givetvis dödsdömt läge för mig och jag blev passerad av en hand full konkurrenter dom sista meterna innan linjen.
Jag är ändå rätt nöjd med resultatet och min egen insats i loppet. Var helt klart med och påverkade hur loppet kördes och med lite tur så hade man kommit i väg med rätt folk.

Tyvärr så gjorde det snabba väderomslaget och kraftiga ovädret att målkameran inte kunde ta bilder som den skulle, varför det tydligen var omöjligt att identifiera dom flesta cyklisterna. Plats 1-3 är iaf klart men resten av klungan hamnar på delad fjärdeplats. Vad det i slutändan innebär för poängutdelning i cupen vet jag ännu inte riktigt...

Kraftigt växlande väder med blandat sol, hagel och åska både under loppets slutskede och under hemfärden.

Jag trodde att hela loppet hade förflutit utan att ngn i vårat startfält vurpat men eftersom jag oftast låg i framkant av klungan missade jag tydligen en del. Det visade sig att en av tjejerna gått riktigt hårt i backen i samband med kantvindskörning och ev ett samtidigt möte med bil. Hon flögs därifrån i helikopter och enligt uppgift så har hon brutit nyckelbenet, axeln ur led, ev hjärnskakning och givetvis skrubbsår.
Tydligen så gick även ngn i backen när det var bara ett par km kvar till mål och regnet öste ner.
Hoppas dom skadade klarar sig utan framtida men och får ett snabbt tillfrisknande!

I Elit-klassens lopp så kom tydligen en mötande bil i hög fart och som tur var klarade sig alla cyklisterna eftersom den föraren väjde och skrotade bilen mot ett räcke.
Trots flaggvakter, skyltar om pågående cykeltävling och ledarmotorcyklar så händer sånt. Så jä..la onödigt att som bilist köra fort under dom omständigheterna.

Efter loppet bytte jag snabbt om och körde hemåt. Passerade ett område där det haglat så kraftigt att marken var vit. I övrigt gick hemfärden bra och jag var glad att komma hem innan barnen skulle i säng.


Life IS an endurance sport. Finish Well!

7 kommentarer:

  1. Är det en Aeroad du har som linjecykel? Vilken storlek har du på den i så fall? Jag är själv sugen men osäker på just storleken. Vad har du för mått centrum vevparti/ovankant sadel? Å lägg gärna upp en bild på cykeln. :-)

    //Conny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Conny!
      Jo, det är en Canyon Aeroad i storlek XL. Hade även kunnat funka med en 2XL. Min benlängd är 93,5 cm och sadelhöjden 85,5 cm.
      Är väldigt nöjd med både funktion och utseendet på den.
      Kan varmt rekommendera Di2-växlar! =)
      /Nicke

      Radera
  2. Jag sitter på knappt 87 cm. Finns det mycket kvar på stolpen när du har 85.5 cm? Beror klart lite på hur mycket setback osv man har men du kanske har lite hum om hur långt upp man kan skjutsa sadeln? Läste på happymtb att sadelstolparna på aeroad:arna var/är rätt korta. Reachen är ju rätt lång på aeroad så med tanke på det så klarar jag mig med en XL. Plus att head-tuben blir lägre vilket jag gillar.

    //Conny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter faktiskt som om du behöver storleken större, dvs 2XL.
      Tror jag kan höja sadelstolpen endast några mm till. Jag kan kolla i morgon.
      Kör dessutom med en 13 cm lång styrstam...

      /Nicke

      Radera
  3. Ok, ja det är nog en 2XL som gäller då. Är själv 198 cm lång. Gillar dock att sitta lågt med styret och gillar inte för lång headtube. Kör nu med en Canyon ultimate i storlek 62 med en 17 graders stam på 130 mm. Men kolla gärna ang sadelstolpen, du vore jag glad!

    //Conny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan höja sadeln 8 mm till. Min sadel bygger 45 mm från underkant railsen till ovansidan.
      Men är rätt säker på att XL är för litet för dig!

      /Nicke

      Radera
    2. Ok, du är det avgjort! :-) Tack för hjälpen och lycka till på resten av tävlingarna i sommar.

      //Conny

      Radera