lördag 25 augusti 2012

Barncancertrampet Växjö Runt

Igår kväll blev det klart att jag skulle kunna vara med i dagens välgörenhets-arrangemang Barncancertrampet Växjö Runt. Banan är en mix av singletrack, grusväg och asfalt.
Så i stället för ett intervallpass i garaget kunde jag njuta av ett träningspass i det fria. Kul, kul.

Först blev det dock lite skruvande i garaget eftersom crossen, som jag ville använda, var delvis nedmonterad. Styrstam och vevparti saknades och dessutom var det fel vevlager monterat för det tilltänkta lämpliga vevpartiet som dessutom behövde en annan yttre klinga än den som satt på. Efter lite mek sent igår  kväll så var den iaf i cykelbart tillstånd.

Mycket folk på Evedal. Bild lånad av Mattias Englund, Lammhultcyklisterna.
Enligt uppgift så var 500-600 pers vid starten på Evedals badplats och där var några stycken, förutom jag själv, som ville köra rundan i hyffsat tempo.
Redan innan start visste jag att en av dom största utmaningarna, för mig, skulle bli att hitta runt utan att köra fel.
Så blev det också. Tre, eller var det fyra, gånger körde jag fel och fick vända. Första gången var den värsta då jag hamnade i en återvändsgränd och förlorade säkert närmare en minut.
Fick alltså köra ifatt, och ifrån, tät-gruppen ett gäng gånger. Men det var roligt att få jaga på lite extra ibland och det blev bra träning. Saktade in för ett antal hundägare som i många fall gick med hunden lös eller i andra änden på ett låååånngt koppel. Sa till dom att det strax kommer MÅNGA cyklister...
Fick definitivt nytta av "ringklockan" som jag monterat på styret.

Körde varvet på ca 1 tim 13 min 45 sek. Ngn minut senare kom dom närmaste förföljarna i mål.
Det borde gå att köra rundan under 1 tim 10 min om man kör tidigt på morgonen så man slipper sakta in för t.ex hundar. Då kan man inte heller tillåta sig att köra fel hela tiden...
Bra initiativ och tack till arrangörerna!
Insamlingen beräknas inbringa över 100.000;- till Barncancerfonden!

Efter målgång hade jag inte så lång tid på mig att vara social eftersom jag skulle på en namngivnings-ceremoni hos en granne. Kalorierna man bränt på förmiddagen tog man därför, med marginal, igen på eftermiddagen!




2 kommentarer:

  1. 1:13:45 var ju kanonbra. Körde på onsdagen efter när det var tomt på andra cyklister och landade på ganska precis 90 minuter.
    Kommer ALDRIG kunna kapa 16 minuter på det. Fast jag kan ju alltid försöka...

    Kanonbild längst upp förresten!

    LL

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentarerna!
    Det är en rolig runda men jag måste lära mig att hitta runt utan missöden. Får se om jag gör ett allvarligt försök att köra fortare senare i höst.
    Beror på hur formen känns. Just nu är den på nedåtgående och vikten på uppåtgående...
    Kämpa på!

    /Nicke

    SvaraRadera