tisdag 21 augusti 2012

Helgasjön runt m.m


Motions-loppet Helgasjön Runt, som anordnas av hemma-klubben Lammhult Cyklisterna, stod på schemat i lördags. Börjar bli lite tröttsamt att skriva det, men som vanligt var det regn. Dessutom endast på förmiddagen då loppet gick...

Cyklade hemifrån ungefär samtidigt som det började regna och blev lite lagom blöt på den dryga milen jag hade till starten.
Väl framme så var det givetvis många kända ansikten och när jag dessutom såg Jocke Åleheim (Trek Sweden Racing) på parkeringen förstod jag att det skulle bli en hård förmiddag.

Främre startled. Undertecknad längst bort. Bild lånad av Peter Andersson, Lammhultcyklisterna.
Efter start pacade vi bakom en bil hela vägen ut ur Växjö vilket var en dryg mil. Fältet släpptes efter Räppe och farten gick upp. Åleheim visade ganska snart vilket tempo han ville hålla och i stort sett omgående så var vi bara tre som stod för större delen av farthållningen. Åleheim gjorde längst och hårdast förningar och jag och Klaes Jahnsén gjorde vårt bästa för att hålla samma tempo när vi låg i spets. Resten av "svansen" krympte ganska snabbt ner till en hand full personer.
Utan att göra stötförningar så körde Jocke bara väldigt hårt och efter 4-4,5 mil så fick han en oavsiktlig (not?) lucka till oss andra och det var ingen som hade lust att försöka täppa till igen. Han gled sedan iväg från våran grupp och vi såg honom inte igen förrän efter målgång.

Tempot sjönk och fler kunde då bidra lite till att hålla farten någorlunda uppe. Hände inte så mycket mer förrän det var mindre än milen kvar då jag och Sebastian höll på att haka i varandra och trilla i spetsen av den lilla klungan. Det hade inte varit en merit om man säger så...
Målet var strax innan rondellen till Sandsbro och hetast på gröten var Stefan C som började spurta när det var 500-600 meter kvar. Jag gav honom ingen lucka och när han kastade in handduken så såg jag inget annat val än att själv dra igång.
Utan att se honom, så fick jag tidigare nämnda Sebastian på hjul, trodde faktiskt jag var själv, och han kom upp jämsides strax innan mållinjen och det skulle nog behövas målfoto på den målgången. Strax efter kom resten av den lilla tätklungan.

Åleheim solo i mål. Bild lånad av Peter Samuelsson, Lammhultcyklisterna.

Söndagen var vilodag och vi var och kollade på en bil som vi ska köpa i Halmstad. Kombinerade detta med en tur till Tylösand.
Igår blev det intervallträning hem från jobbet och i morse en fuktig men fin runda till jobbet.
I eftermiddag står ännu ett intervallpass på schemat.

EDIT: Vill givetvis tacka dom medlemmar i klubben som arrangerade och gjorde loppet möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar