torsdag 9 augusti 2012

Den som tycker träning är roligt, tränar för lite.

Under veckan har träningen fått stå tillbaka lite till förmån för vila.
Klart sliten var jag i måndags, efter helgens och framför allt söndagens urladdning på Nordiska Mästerskapen. Den långa resan hem bidrog säkert också till tröttheten.
Behöver hitta tillbaka lite i formen, iaf vad gäller tempo-formen. Kommer ta det ganska lugnt i nästan två veckor för att sedan köra riktigt hårt fram till tävlingarna i september

Cyklade lugnt dom 6 milen till jobbet igår och tog sedan bussen hem.
Buss till jobbet idag och sedan ska jag cykla hem i eftermiddag.
I morgon räknar jag med att cykla både t o r jobbet.

Tisdagen tog jag en pappadag och bland annat hämtades en ny soffa hem från Mondi.
Våran nuvarande soffgrupp från Mio ligger just nu ute på Blocket HÄR om ngn är intresserad.

Sen några dagar är det klart att Götalands-mästerskapen, som går helgen 25-26 augusti, ska samarrangeras med Svealands-mästerskapen av Örebro läns cykelförbund i Garphyttan och Ånnaboda.
WTF!!
Lär bli tunt i startfältet av Götalandsåkare skulle jag tro. Dessutom trodde jag att Örebros cykelförbund hade försatt sina chanser att arrangera fler cykeltävlingar, åtminstone denna säsongen, efter att återigen ställt in tävlingar på tveksamma grunder tidigare i sommar.
Räkna inte med 100% säkerhet att tävlingarna blir av denna gången heller....

När det gäller Götalands-mästerskapen är det tydligen så att det var nära att dessa blev inställda helt och hållet, efter att den ursprungligen tilltänkta arrangören dragit sig ur, och det bestämdes att G-M skulle samköras med Svealands-mästerskapen för att över huvud taget bli av. Som sagt, vi får väl se om tävlingarna blir av.
Jag kommer iaf INTE köra ända till Örebro för att köra Götalands-mästerskapen.

Jag kommer heller inte köra till nästa tävlingshelg i Svenska Cupen (18-19 augusti) som, återigen, går i södra Norrland, 70 mil bort. Är trött på dessa långresor och den frånvaro dessa medför från familjen på helgerna.
Efter den helgen är det två Swe cup-tävlingshelger kvar att köra, första och andra helgen i september.
Då ska Svenska cupen avgöras. Jag har redan vunnit Tempo-cupen och har goda chanser att ta hem även Linje-cupen och Total-cupen. Det krävs dock att jag avslutar starkt, framför allt på dom två kvarvarande linje-loppen som jag tänkt köra. Helst ska även min närmaste konkurrent inte vara riktigt lika stark...

Lite räkne-övningar har gett följande möjligheter (om jag nu tolkat poängberäkningen rätt...).
Om jag hypotetiskt vinner samtliga kvarvarande cup-tävlingar som jag tänkt köra så har jag följande poäng:
Tempo-cup 180 p, Linje-cup 209 p, Total-cup 431 p.
Om min närmaste konkurrent vinner i samtliga kvarvarande tävlingar så kan han maximalt få följande poäng:
Tempo-cup 174 p, Linje-cup 219 p, Total-cup 396 p.

Så här fungerar poängberäkningen:

Tempocup:
Den som har flest poäng från sina 6 bästa av de 10 tempoloppen vinner cupen. Vid lika poäng avgör bästa resultat på cupavslutningens tempolopp, näst sista tempolopet o s v.

Linjecup:
Den som har flest poäng från sina 8 bästa av de 12 linjeloppen vinner cupen. Vid lika poäng avgör bästa resultat på cupavslutningens linjelopp, näst sista linjeloppet o s v.

Totalcup:
Den som har flest poäng från sina 15 bästa av de 22 deltävlingarna vinner totalcupen. Vid lika poäng vinner den som har högst poäng totalt på båda loppen i cupavslutningen, näst sista deltävlingen oavsett disciplin o s v.

Poängsystemet följer denna poängtrappa:
30, 27, 24, 22, 20, 18, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.



Spännande värre alltså!!
Hoppas slippa fler missöden nu i stil med vad jag drabbats av hittills under säsongen.



Från Träningens Tio Budord:

4. Den som tycker träning är roligt, tränar för lite.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar