lördag 11 maj 2013

Tävlingsrapport från UWCT Tempolopp i Helsingör

Börjar med att göra en korrektion på mitt senaste inlägg där jag skrev om gårdagens och morgondagens tävlingar. Tävlingen var öppen för alla från 16 års ålder med uppdelning i åldersklasserna 16-29, 30-34, 35-39, 40-44, 45-49, 50-54, 55-59, 60-64 och 65+.

Tempoloppet som jag körde igår kallas för "världens största tempolopp" av arrangören, 700 startplatser fanns det. På startlinjen fanns allt mellan Elitåkare till riktiga tt-nybörjare på vanliga linjecyklar, detta skulle så småningom ställa till det lite för mig... En och annan triathlet fanns också på plats.
Hela arrangemanget är  mycket proffsigt och mycket publik. I Danmark är intresset för cykel mycket större än i Sverige. Riktig startramp på torget i centrala Helsingör.


Start i centrala Helsingör. Här sekunder kvar innan jag rullar iväg.

Jag kom till Helsingör i någorlunda god tid. Ville om möjligt hinna se delar av banan åtminstone från bilen. Det tog en stund att lokalisera sig. Vägarna skulle stängas av ganska tidigt men lyckades iaf se delar av banan. 
Det tog ganska lång stund innan jag hittat en vettig parkeringsplats och så småningom hämtat nummerlapp m.m. Blev struliga förberedelser och tyvärr en ganska kort och dålig uppvärmning. 
Hade en dryg km till starten från där jag parkerat. Det fanns dessutom en järnväg, där bommarna fälldes några gånger per timme, mellan mig och starten. 
Rullade därför mot starten redan 20 minuter innan min planerade starttid, 15.05.


Några minuter innan start.

Startfältet var uppdelat i startgrupper om 55 minuter/110 cyklister. Ny start var 30e sekund alltså.
När man anmälde sig fick man välja mellan vilka klockslag man önskade starta och dessutom uppge förväntad ungefärlig snitthastighet. Jag anmälde mig i januari och lite optimistiskt och utan att studera banan närmare, så uppgav jag 47 km/tim som snitthastighet. Jag var därför seedad att starta först i min startgrupp och startade då fem minuter efter den sista cyklisten i startgruppen före.


Starten har gått.

Alla cyklister hade en ledarmotorcykel framför sig dom första och sista kilometerna ut/in Helsingör. Banan var bitvis mycket teknisk och gick mestadels på smala vägar med ganska dålig asfalt. Det var också ganska kuperat med 209 höjdmeter på knappt 27 km. 


30 m efter start.  Mycket smärta väntar....

Som tur var så tror jag alla startande slapp nederbörd så det enda som varierade var vinden som var som kraftigast ungefär när jag startade. Om det var bra eller dåligt har jag inte riktigt bestämt mig för ännu men är å andra sidan inget jag kan påverka nu.


Knixigt och smalt i över 50 km/tim in mot mål.

Jag hade iaf ganska mycket medvind ut till vändpunkten och det bör ha bidragit till till att jag vid vändpunkten var bara ngn hundradel från snabbaste cyklist. Däremot så tappade jag mycket på tillbakavägen jämfört med vissa andra som startade tidigare resp. senare. 
Redan efter ca 10 km började jag komma ifatt cyklister som startat fem minuter eller mer före mig. Hade flera gånger lite problem att köra om p.g.a dom tighta vägarna men störst problem blev det dom sista kilometerna in mot mål då jag även var tvungen att köra om andra cyklisters ledarmotorcyklar. 
Tyvärr fick jag därför bromsa ganska mycket i den långa men lite krokiga backen ner till mål. 


Vid ett idealiskt lopp och om jag känt till banan är jag övertygad om att jag kunnat vara med och fightas om förstaplatsen men slutade nu som "first looser" på en andraplats i min klass med 113 startande.
Tid 35:48, snitthastighet: 44,4 km/tim.
Av alla som gick i mål, 603 st, så hade jag femte bästa tid och var bästa icke dansk. 
Det resultat som räknas är dock i min åldersklass. Så det blir till att stanna kvar på prisutdelning efter linjeloppet i morgon. =)
Med detta resultat så är jag med god marginal kvalificerad till UWCT Tempo-VM I Italien i September. =)

Laddar nu för morgondagens 145 km långa linjelopp i och omkring Köpenhamn. 915 hm och två stycken grus/pavéavsnitt, 1200 m resp. 700 m, ska avverkas och jag har limmat ett par nya 25 mm tuber på ett par Cosmic Carbone SSC.


Start kl 09.00 i första startgrupp i morgon

Startnummer på sadelstolpen.

Tidtagningschip på framgaffeln och nya 25 mm tubdäck.

Banprofil fastklistrad på styrstammen.


"Life is like riding a bicycle. In order to keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar