måndag 6 maj 2013

Tävlingsrapport nr 2 från Stockholm, Hofvettempot

P.g.a lång hemfärd kommer rapporten idag.

Även söndagens tempolopp var 30 km långt och kuperat (230 hm enligt Garmin).
Det var dessutom ännu blåsigare än på lördagen och vindarna gjorde det riktigt kämpigt bitvis. Kasten man fick av vinden var inte att leka med. I synnerhet i den längsta backen på vägen tillbaka efter vändpunkten höll man hårt i pinnarna i över 70 km/tim =P nerför. Uppför samma nästan 800 meter långa backe, på vägen till vändpunkten, så gick det inte riktigt lika fort....
Fördelen med att vara så storväxt som jag, är att man bättre klarar av sådana förhållanden även med högprofilhjul. Någon gång ska det ju vara ett plus att vara storväxt, också i cykel. =)

Jag var på plats i god tid och fick till min bästa pre-start procedur hittills. Uppvärmningen var klart godkänd och jag har nu gjort om den lite. Den är nu ungefär 30 minuter lång i stället för 46 minuter.
Fick rapporter om luriga vinförhållanden ute på banan från folk med tidiga starttider.

Första 7-8 km efter start, och första kilometerna efter vändpunkten, var hårdast med mycket uppför och motvind. Var nere i riktigt låga hastigheter här men jag använde min effektmätare på bästa sätt och höll noga koll på min ansträngning för att inte gå för hårt. I det långa loppet lönade det sig och jag körde om en 5-6 stycken av dom som startat framför mig.
I mål slutade tiden på 39:33,8 och med det så vann jag min klass med drygt två och en halv minut och var ca 25 sekunder snabbare än näst snabbaste cyklist för dagen, som var vinnaren i Elit-klassen.
Jag var också 1 minut snabbare än förra året på samma bana och liknande förhållanden (lite mindre blåsigt då)

Även denna helg slapp vi regn och det hoppas jag är en trend som står sig resten av säsongen! =)

Har sett många rapporter om andra Lammhultcyklister som varit i farten på diverse tävlingar i helgen och där står väl Klaes Jahnsén vinst i Wendes två-dagars ut som ett riktigt fint resultat. Grattis till honom och alla andra som presterat i helgen!

GO FASTER, THE SUFFERING WILL BE OVER SOONER!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar