onsdag 8 maj 2013

VM-kval eller Växjötrampet?

I morgon är det dags för motionsloppet Växjö-trampet. Det anordnas av våran klubb och jag kommer tyvärr inte delta i år heller.
Förra året avstod jag eftersom jag var ganska krasslig dagarna innan start och i år avstår jag eftersom jag ska köra 2 x VM-kval, tempo på fredag och linje på söndag. Blir lite väl bra med mil om jag kör Växjötrampet dagen innan tempoloppet...

I landsvägscykling finns det åtminstone tre sätt att bli världsmästare som vuxen. 
Det mest uppenbara är givetvis det VM som man brukar se på tv och som i första hand består av proffsåkare.
Som amatör och vanlig dödlig finns det dock ett par andra vägar. 
EDIT 11/5: UWCT har en åldersgräns på 16 år för båda könen medan WMCF har åldergräns på 16 år för kvinnor och 30 år för män. Åldersklasserna är uppdelade i 16-29, 30-34, 35-39, 40-44, osv.
Däremot så spelar det inte ngn roll vad du har för cykellicens hemma i Sverige eller om du har ngn över huvud taget!

Ett alternativ är WMCF (World Masters Cycling Federation) Championship som varje år arrangerar VM i St Johann im Tirol i Österrike. Det avgörs i år i månadsskiftet augusti/september.
Här har vi en svensk som varit framgångsrik på senare år, i Jan Karlsson, Ik Vinco, som förra året tog VM-guld i tempo och silver i linje i klassen H 60.
Detta VM kräver inget som helst kval utan det är bara att anmäla sig, som till vilken tävling som helst, och sedan åka dit och köra. 

Det andra alternativet är det UCI (Union Cycliste Internationale) som anordnar, precis som "proffs-VM".
UCI World Cycling Tour, UWCT; är en serie på tretton kvaltävlingar till VM-finalen som går 19-22 september i Trento, Italien. Det räcker med att delta i en kvaltävling för att kvalificera sig, "bara" man lyckas komma i mål bland dom 25% bästa i resultatlistan i sin åldersklass. 

UCI World Cycling Tour "Copenhagen Gran Fondo" är den kvaltävling som ligger närmast för oss svenskar och det är alltså här jag anmält mitt deltagande.
Det är först ett tempolopp (28 km) på fredag med start och mål i centrala Helsingör. På söndag blir det linjelopp (145 km) med start i centrala Köpenhamn. Båda loppen går på vägar som är avstängda för annan trafik!
Det är rejält stora startfält. Max deltagarantal i tempo är 700 pers och på linjeloppet 2500 pers.
Jag tror att det är nära på slutsålt. Vet ej hur många konkurrenter jag har i min åldersklass men H 40 tror jag är största gruppen.
Även om jag skulle kvalificera mig till VM är det högst osannolikt att jag åker till VM i Italien i september men man vet ju aldrig..

Tyvärr har man ingen som helst uppbackning av SCF utan man får bekosta allt själv och även köpa landslagsdräkt om man vill köra i en sådan vid eventuellt VM-finaldeltagande (ev kan man få låna en dräkt??). Trist!

Ska iaf bli en kul upplevelse att köra båda dessa lopp eftersom det utlovas en ytterst proffsig inramning och det stora, och internationella, deltagarantalet är ju inget man är van vid från svenska tävlingar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar