torsdag 10 maj 2012

Reflektioner...

Efter tävlingar har jag nu vid några tillfällen skrivit en reflektion över min prestation och olika faktorer som påverkat resultatet. Detta gör jag kanske mest för min egen skull, även om det kan vara intressant vetande för andra också hur olika faktorer påverkar resultatet. Kanske t.o.m så att ngn kan lära sig ngt av mina misstag och erfarenheter. =)
Det är inte meningen att ngn ska tro att jag använder reflektionen som ursäkt för ett dåligt resultat eller att jag skulle ha varit så mkt bättre om inte det eller detta hänt.
Det känns som om det är väldigt sällan man gör det perfekta loppet där man gjorde precis allt 100% rätt!
Man får oftast nöja sig med kanske 95%iga prestationer men eftersom det säkert är så för dom flesta av konkurrenterna också, så kan det ändå räcka till en bra placering.

I linje-lopp och kanske ännu mer i gp-lopp ska man ha lite tur för att vinna eller komma i topp. Det är så mkt som kan hända på vägen att det är relativt sällan som den starkaste cyklisten vinner.
I tempo-lopp däremot, vinner desto oftare den starkast (tempo-)cyklisten. Om väder och utrustning m.m är likvärdig när alla startar så vinner i stort sett alltid den starkaste och bäst förberedda cyklisten.
Men ibland händer det saker även under tempo-loppen som man inte räknat med. Det börjar regna, en bil eller annat fordon hindrar dig, punktering eller annat strul med utrustning m.m.
Saker som man kan påverka är t.ex att se till att utrustningen är i topp-skick. Det minimerar risken för mekaniskt strul och punkteringar. Komma till tävlingsplatsen i god tid är också viktigt så att man hinner plocka i ordning utrustningen, hämta nummerlapp och värma upp ordentligt.
Att besiktiga HELA banan och åtminstone köra den med bil, men helst med cykel, är en stor fördel vilket brast senast och alltså påverkade mitt resultat.

Igår blev det cykling både t o r jobbet och idag har jag ännu så länge hunnit cykla till jobbet. Börjar känna mig lite sliten nu och det tog emot lite att sätta sig på cykeln kl 05.45 i morse.
Senaste vilodagen var förra fredagen och sedan dess har jag kört tre tävlingar + tränat ett till två pass om dagen.
Ska bli riktigt skitväder i eftermiddag och jag funderar faktiskt på att ta bussen hem. Ska dessutom hålla mitt 75 min spinning-pass på Simhallen ikväll så jag får ändå ett tränings-pass till.

I morgon ska jag vara hemma från jobbet för vård av barn. Pojken fick vattenkoppor under natten och sambon har stannat hemma idag. Förhoppningsvis får jag tid över att köra ett intervall-pass på trainern någon gång under dagen. På lördag blir det (äntligen) vilo-dag... =)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hur skulle du rekommendera att man värmer upp inför tempolopp. Typ hur länge, hur hårt och så vidare?!

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!

    Ju kortare lopp, ju längre uppvärmning och när man inte är så purung längre så är uppvärmning ännu viktigare.
    Googlade runt en hel del innan jag hittade en uppvärmning som jag tyckte passade mig.
    Innan dom flesta tempolopp kör jag ett uppvärmningsprogram, helst på trainer, som är 46 min långt.
    Första 20 min är i distans-tempo/-ansträngning, därefter följer 10 min strax under tröskel, sedan återhämtning, följt av 6 min där jag ökar motståndet varje minut, sedan återhämtning och till sist några kortare, ca 1 min långa intervaller på rejält hög ansträngning. Gäller att inte köra slut på sig på intervallerna och samla på sig en massa mjölksyra.
    Försök hitta en lagom nivå så att man fortfarande är fräsch och redo när man rullar fram till start.
    En lång uppvärmning ger också tid att ladda mentalt på den kommande ansträngningen.

    /Nicke

    SvaraRadera