onsdag 9 maj 2012

Hårdträning och reflektion över gångna helgen

Har haft lite tidsbrist ett ett par dagar. Mest för att jag tränat mer igen. Är nu några veckor fram till nästa tävling vilket innebär ökat utrymme för träning.
Dags alltså att träna ner sig lite extra den närmaste tiden och förhoppningsvis toppa lite vid SM i början av juli. Sedan ska formen på ngt sätt konserveras fram till NM i början på augusti och dom avslutande Cup-tävlingarna i slutet av aug/början sept..

Efter tre tävlingar på två dagar i helgen så har det blivit träning i form av min vanliga jobb-pendling.
Cyklade i ganska hårt tempo hem i måndags = 6 mil och igår var det både till och från jobbet = 12 mil.
Har cyklat till jobbet även idag och räknar med att cykla hem också. Förhoppningsvis med ett par extra intervaller på sträckan..
Igår morse var det kallt, minusgrader, och idag regnade det första milen.
När kommer sommaren???

Angående den gångna helgens tävlingar så är jag inte helt nöjd med ngt av loppen.
Vann visserligen tempot övertygande med den näst högsta snitt-watt jag haft ngn gång i samband med ett lopp men jag hade kunnat kapa ytterligare 5-10 sekunder om jag kollat upp banan ordentligt.
Har ju kört denna tävlingen innan och utgick från att banan skulle vara densamma. När jag kom till Kristianstad på morgonen så körde jag den delen av tempo-banan som var utanför A3s område med bil. Mest för att kolla in vändpunkten. Vad jag då missade var att dom flyttat starten inne på A3s område vilket jag inte märkte förrän det var dags för start och jag till att börja med inte hittade den.
Efter starten följde några hundra meter, för mig okänd, terräng som dessutom innehöll banans knixigaste parti med flera kraftiga svängar. I efterhand märkte jag att det hade gått att gasa på mkt mer än man gjorde men jag vågade inte eftersom jag inte visste vad som väntade.
T.ex så hade elit-lagen Trek Sweden Racing och med största säkerhet även Cykelcity och delar av Team Refero tränat på banan innan och kunde då veta hur fort det gick att köra efter starten.
Jag hade grämt mig ännu mer om jag inte vunnit men nu gick det ju som tur var bra!

GP-loppet på lördagskvällen måste jag säga var en liten chock och överraskning för mig. Hade faktiskt inte väntat mig en riktigt så intensiv tävling. Attackerna haglade och tempot var mkt högt. Det var bara elit-klassen som hade en högre snitthastighet än oss. I och med att jag bytt klass så känner jag inte mina motståndare så bra ännu men för varje lopp så ändrar sig det. Nu känns det som jag börjar få bättre koll vilka jag ska se upp med. På gp-loppet misslyckades jag alltså att hålla koll på rätt personer och sen borde jag bevakat min egna position in i mål lite bättre när det stod klart att utbrytarna skulle lyckas. Blev en 8e plats in i mål.

Till Linje-loppet hade jag kollat upp några av mina motståndare och kände att jag visste vilka som kunde bli farliga. Tyvärr föll det lite på just det. En utav dom som jag inte räknade med lät jag segla iväg från klungan med mindre än milen kvar och tyvärr kom vi inte riktigt ifatt igen innan mål.
Är ganska besviken över min 3e-plats i det loppet. Kändes i övrigt bra och jag kunde köra på när jag ville.
Loppet var tyvärr en samkörning av fem olika klasser och det gjorde det väldigt svårt att hålla reda på sina egentliga motståndare.

Eftersom Örebro-tävlingarna, återigen, är inställda kommande helg blir nästa riktiga tävlingar inte förrän månads-skiftet maj/juni. Mkt träning, kanske ett par motions-lopp och ngn tränings-tävling (klubbens tempo-cup etc.) blir det fram tills dess...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar