onsdag 2 maj 2012

Äntligen!

Att äntligen få cykla i korta ärmar och ben känns som en befrielse. I synnerhet för mig som inte brukar komma iväg på cykelresor till Italien och Mallorca.

På bara några dagar känns det som om våren hunnit ikapp och både grillar och gräsklippare går varma.
Har lite lätta känningar av pollen men jag brukar klara mig rätt hyffsat.

Gårdagen var hela familjen hemma och på e.m skulle vi grilla. Mamma, pappa, svärfar och svärmor var dessutom inbjudna!
Ett träningspass var dock nödvändigt att hinna med. Eftersom jag varit borta på tävlingar hela helgen lovade jag att inte vara borta mer än en till en och en halv timme. Det blev en och en halv...
På programmet stod 5 x 4 min intervaller. Föredrar egentligen att köra sådana här intervaller på trainer, eftersom det då är lätt att hålla en jämn effekt, men vädret var ju så fint så det tog emot att sätta sig i garaget. Körde dessutom på lite småkuperade vägar och det gör det ännu svårare att hålla en jämn ansträngning i fyra minuter. Jag insåg efter den fjärde intervallen att jag började komma för långt hemifrån och jag visste inte exakt vilket som var närmast. Vända tillbaka eller fortsätta och komma ut till "Jät-vägen" och sedan följa den rakt norrut tillbaka till Växjö. Hittade så småningom ut till den större vägen och gjorde om den sista intervallen till en långkörare strax under tröskeln. Motvinden gjorde sitt till men jag kom iaf hem med ngn sekunds marginal! =)

Idag var det åter dags för jobb och tog med mig cykeln i firma-bilen. Har nyss kommit hem en cykeltur hem från jobbet. Körde återigen intervaller men denna gången av det kortare slaget.
2 x (6 x 30 sek) med 30 sek vila mellan intervallerna + 5  min återhämtning mellan seten följt av 5 x 1 min med 1 min vila mellan intervallerna. Samtliga intervaller började med 10 sek stående igångdrag.
Bestämde mig också för att jag skulle köra hårt uppför Skirbacken som ligger bara 1 km hemifrån.
Benen var rätt krispiga efter intervallerna men försökte ändå hålla kring 30 km/tim uppför. Det gick nästan hela vägen. Fick ge mig ca 40 meter från toppen.
Känner mig nöjd med den träningen. Hade varit kul att köra med klubben på kvällens fart-pass men, återigen, eftersom jag varit borta hela helgen, och tävlingar väntar kommande helg, så är det bäst att hålla sig hemma på kvällarna i veckorna.

Spinning-pass 75 min i morgon på Medley Växjö Simhall. Välkomna ni som är sugna på ett hårt pass! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar