lördag 2 juni 2012

Luma GP och Sthm. Fy Fan!

Efter gårdagens misär och problem trodde jag knappt att det skulle kunna bli värre. Men så blev det..

Vaknar efter sju och en halv timmes sömn på det risiga Holiday Hostel i Rotebro, norr om Stockholm. Jag verkar vara enda svenska gästen förutom en lodis på fyllan. Resterande verkar vara letter och polacker, förmodligen "hantverkare". Riktigt risiga rum och sängar. Dessutom pratar bara delar av personalen svenska!

Det har bara varit 4-5 plus-grader idag. På det har det dessutom blåst kraftigt och framför allt regnat. Kallt värre alltså.
Banan som vi körde idag var väldigt teknisk med trottoarkanter, feldoserade kurvor, gatsten och en massa brunnslock. Blir ganska lurigt om  man lägger till regn på det och jag misstänker att det varit många krascher under dagen i dom olika klasserna. Av endast ca 20 anmälda var vi nog ca femton på start-linjen. 30 min + 1 varv skulle köras. Varje varv tog ca två minuter och var väldigt tufft med alla igångdrag + tre serpentin-svängar uppför.
Gick ganska ok efter start. En kille lyckades komma iväg och jag låg i gruppen bakom som efter ett tag bestod av endast 4-5 pers. Många släppte eller bröt. Minst två vurpade dessutom.
När jag skulle uppför serpentin-svängarna och gå ut på näst sista varvet låste sig helt plötsligt bak-hjulet och jag höll på att flyga över styret. Lyckas dock rädda mig kvar i upprätt position. Felsökning gav omgående svaret att bak-hjulet hoppat ur sina fästen. Fattar inte hur det gått till. Spände dit det som jag alltid brukar göra. Eventuellt kan det hänt något när jag värmde upp på trainern innan racet?? Har en gång tidigare varit med om att bak-hjulet varit löst efter att cykeln varit fast-spänd i trainern.
Givetvis förlorade jag en massa tid på detta och jag tror att jag gick i mål sist av dom som fullföljde. Har inte sett resultatlistan ännu men misstänker att det blev kring nionde, tionde plats.

Efter målgång var det snabbt ner i P-garaget där bilen stod. På med torra kläder för att få upp värmen igen.
Hade en plan med eftermiddagen och den var att besöka Specialized Concept Store, CykelCity och Bianchi Café & Cycles.


Först ut var Specialized,snygg butik och fina prylar!
Därefter hade jag en dryg halvtimme på mig att hitta till CykelCity som enligt GPSen skulle ligga "bara" 2,2 km bort. Nu var det ju så att det, som vanligt, var gott om vägarbeten i centrum. Dessutom så pågick Stockholm Marathon så många vägar var avstängda. Min GPS är några år gammal så inte mkt stämde i den heller. Bensin-nivån var också låg och det kryllar ju inte direkt av mackar i centrala Sthm. Efter en stunds körande och mkt irritation var jag över 8 km från butiken!! Ibland såg man vägen man ville till, på avstånd, men det var omöjligt att ta sig dit! Hittade iaf en mack och kunde därefter fortsätta.


Fyra minuter innan stängnings-dags travar jag in i butiken och som tur var så var det ganska mkt kunder där inne och jag kunde kika runt utan ngn större stress.


Det blev ett par nya sko-överdrag som lär komma till pass i morgon. Dom gamla överdragen är utslitna.

Efter C-C var det åter dags för att ge sig ut i trafiken. Bianchi skulle ligga ytterligare ett par km bort och jag fick återigen snurra runt i centrum...


Här är öppet-tiderna litet frikostigare. Café-delen var nära på full och det var även en del folk som gick runt i butiks-delen. Var klar rätt fort här...
Jag började bli väldigt hungrig och ville ha ngt kraftigare än vad dom kunde bjuda på.
Blev Burger King och Ica på vägen till "hotellet" och nu är jag mätt.

Är rätt uttråkad här på hotellet och datorn och cykel-mek är det som får hålla mig sysselsatt resten av dagen. Ska försöka torka lite kläder och skor också till i morgon.

Känslan man har just nu är väl inte jätte-positiv och påminner om när jag för 6-7 år sedan kuskade runt i Europa och tävlade i snowboard-cross. Man intalade sig själv att det var roligt och att det var vad jag tyckte var roligt men i realiteten var det mest väldigt jobbigt, dyrt och ensamt.
Riktigt så illa är det väl inte nu men nog är det svårt att hålla humöret uppe när man ser att även morgon-dagens väderleks-prognos visar regn och polackerna i rummet jämte spelar tysk techno på hög volym....

Eftersom jag inte har så mkt att göra så kanske det blir ett inlägg till senare i kväll. Har ju varit förhandsvisning av lite nya intressanta prylar för ett par dagar sedan och jag har ju inte haft tid att pryl-blogga ngt att tala om ännu!

Avslutar med att citera Lance Armstrong:
"Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever. That surrender, even the smallest act of giving up, stays with me. So when I feel like quitting, I ask myself, which would I rather live with?" - Lance





4 kommentarer:

  1. Trodde inte att det fanns riktiga hjältar längre, men jag skall se över i instruktionsboken om inte du platsar in efter helgens övningar. Och dessutom trodde jag inte att Uppvidingetrampet var ett maxpulstest. Vi halvfigurer fladdrade omkring som vantar när du visade oss lite GO cykelåkning efter älghult och för min del då upp till älghult när pulsen var den högsta på säkert 5 år, kanske eller 8. Blås på utav bara f.. imorgon. Håller båda tummarna.

    /Uffe

    SvaraRadera
  2. Tack Uffe!
    Känns som jag har lite revanch att utkräva i morgon! Om bara polackerna kan dämpa musiken i rummet jämte så att jag får sova ordentligt. :/

    SvaraRadera
  3. Bra skriven Niclas! Jag är inte gjorde av samma grej som dig och med 15 m/s vind, 4 grader varmt och översvämning på Stockholms gatorna i skrivande stund är det helt osannolik att jag ska resa ner till Nynäshamn imorgon. Lycka till, och hälsa polackerna! / Iain

    SvaraRadera