torsdag 28 juni 2012

338 Småland KM 20 km

338 Smålands klubbmästerskap, tempocykling 20 km, hölls igår och trots rejäla regnmoln, i horisonten norrut, så slapp vi faktiskt regn och blev det cykling i riktigt hyffsade förhållanden. Ca 20 pers på startlinjen med varierande utrustning och ambitionsnivå.
Hårt motstånd förväntade jag från framför allt Jimmy Bodin (Trek Sweden Racing), Klas Jahnsén och Ulf Kans (båda sistnämnda mina klubbkamrater från Lammhultcyklisterna).

Som högst seedade cyklist så fick jag nöjet att starta sist. Har ju inte kört ett tempo-lopp sedan början av maj om man bortser från Backsprinten i Giro de Kind för 2 1/2 vecka sedan, som kördes på linje-cykeln.
Såg därför verkligen fram emot att få rasta min fantastiska Trek Speed Concept 9.9. Det är alltid ett nöje att plocka fram den och den ber verkligen om att bli cyklad fort, fort, fort. Tycker dessutom att den är rikigt, riktigt snygg., framför allt i verkligheten.

Fantastisk cykel! Hjulen saknar numera dekaler.

Var helt klart en lite ovan känsla att köra tempo igen och jag visste inte riktigt vad jag skulle kunna förvänta mig i resultatväg. Om bara vädret varit bättre dom senaste veckorna hade det blivit fler tränings-pass på tt-cykeln men jag undviker helst att använda den när det regnar.
Prio ett var givetvis vinst men jag ville verkligen ge mig i kast med banrekordet som lyder på 25:54. Jag förstod redan vid vändpunkten att jag skulle få det svårt att komma ner i den tiden och jag gick i mål på 26:15. Det innebar vinst, Klas låg efter med ca 10 sek, Jimmy ca 20 sek och Ulf ca 40 sek.
Mkt bra kört av Jimmy och Isak som hade tävling i benen från dagen innan. Starkt kört även av Ulf som slog nytt personlig rekord på banan.
Övriga deltagares tider har jag lite dålig koll på eftersom det inte publicerats ngn resultatlista ännu men förmodligen fanns där många starka prestationer!

Förra året var jag 1 sek från banrekordet och igår var jag alltså 21 sek efter. Om jag kollar på mina värden så försöker jag hitta en förklaring där men det är inte lätt.
Jag snittade 423 W igår vilket är 2 W MER än förra året. Jag har inte samma dräkt, hjälm eller skor som då, men jag *tror* att den utrustning jag har nu, faktiskt är snabbare eller iaf minst lika snabb som den jag hade då.
Sadelstolpen och styret är också nytt, i UCI-legala versioner, vilka är några sekunder långsammare, över 20 km, än motsvarande triathlon-version som jag använde 2011.
Jag väger ett par kilo mer än förra året också, så där ligger en skillnad men eftersom banan inte innehåller några större nivå-skillnader så spelar det inte jätte-stor roll. Men visst, några sekunder förlorade innebär det iaf.
Jag har dessutom gjort en Bikefit i vintras och sitter ganska annorlunda mot för ett år sedan. Jag sitter väldigt bra och frågan är om jag sitter FÖR bekvämt? Vågar jag testa att sänka styret lite eller förlorar jag kraft då? Och blir jag isf mer aerodynamisk? Svårt att veta utan vindtunnel...
Troligaste förklaringen är nog ändå att förhållandena var ngt snabbare förra året och att jag därför får "nöja" mig med att jag iaf vann. =)
Viktigt var att det blev en riktigt bra genomkörare inför helgens tävlingar i Ystad. 

Idag har Lammhultcyklisterna sitt Klubbästerskap i Linje men jag kommer inte att delta. Kommer cykla ett träningspass dom sex milen hem från jobbet i stället. 
En kvälls + hela helgens frånvaro från familjen får räcka. 
Ska inte regna idag!! =D

1 kommentar:

  1. Resultat: http://www.338smaland.se/content.php?179-Resultat-Tempo-KM-2012

    SvaraRadera