söndag 22 april 2012

Moment 22 blev ändå ny vinst

Regnet har förföljt mig i helgen.

Idag var det dags för 80 km linje-lopp (10 x 8 km varv) i Barsebäck. Kom på plats ca en timme innan start vilket innebar att jag hann med en kort uppvärmning på trainern. Klädde på mig kortärmad ull-underställströja och dessutom hellånga lösa arm- och benvärmare av tjockare kvalité under dom vanliga cykelkläderna. Nöjde mig däremot med kortfingrade handskar och ingen mössa under hjälmen. Slet med mig vindvästen och placerade den i tröjfickan ifall den skulle behövas...
Lagom till starten började det regna och det skulle inte sluta förrän långt efter att vi gått i mål.
Det är ju så med cykling i klunga att det behöver inte regna så himla mycket för att det ska kännas som om man kör i ett kraftigt skyfall, eftersom cyklarna framför skvätter upp så mkt vatten.
Var ju ingen pang-pang körning direkt efter start precis. En gubbe gick iväg och han fick som mest ca en minuts försprång innan klungan körde in honom efter drygt 5 mil. Enstaka attacker förekom men dom var alla ganska ofarliga.

Moment 22 för min del innebar att välja mellan att gå upp och dra i täten, slippa det värsta vattensprutet, jobba mig varm men förmodligen få kramp av kylan (och då riskera att bryta) alternativt ligga mitt i klungan, spara krafter men frysa utav bara h....te. Valde att frysa...
Gårdagens tempo-lopp där jag blev så nerkyld och därför hade krampkänningar mot slutet gjorde att jag på bilfärden hem igår hade flera krampattacker och därför kände mig extra känslig för ny kramp idag. Var ju bara sex grader varmt och jag huttrade så att både jag och cykeln skakade kändes det som.
Västen fick ligga kvar i ryggfickan eftersom jag insåg att det skulle vara lönlöst att försöka ta på sig den i farten med fingrar utan känsel.
Blev nästan helt apatisk stundtals och längtade bara efter att misären skulle ta slut. När målfunktionärerna dessutom visade att det var fem varv kvar, två varv i rad, kändes det väldigt långt till torra kläder och värmen i bilen. Tänkte flera gånger, hoppas det inte händer ngt framför mig, för jag kommer aldrig kunna väja undan och bromsa så stel som jag är. Som tur var så körde dom flesta med huvudet och incidenter kunde undvikas.

Tempot var väldigt lugnt nästan hela tiden och det var inga längre perioder som det verkligen gick undan.
Näst sista och sista varvet skruvades dock tempot upp lite och det kom en del attacker. Ingen som fungerade dock.
Under näst sista varvet jobbade jag mig fram till täten och låg till och med i spets vid varvningen ut på sista varvet. Höll mig sedan långt fram hela tiden och när vi passerade den skarpa vänsteravfarten ca 1 km från mål så låg jag på ca 5-7 hjul.
Ok, dags för spurt! När det var ca 300 m kvar började dom åkarna jag hade framför mig ställa sig upp och spurta och så gjorde även jag. Lyckades oväntat lätt dra om allihopa och kunde sitt-spurta sista biten in mot mål! =)
Stefan Carlsson, som var min enda klubbkamrat i fältet, höll sig väl framme och körde i mål på en fin 5e plats och visade därmed att förra helgens placering inte var en tillfällighet. Han höll sig under hela loppet väldigt långt framme och var beredd på allt.

Till dagens siffror enligt Garmin. Glömde stänga av datorn direkt efter målgång så vissa siffror är lite missvisande men iaf:

Distans: ca 86 km
Snitthastighet: ca 39,1 km/tim
Max hastighet: 56,9 km/tim
Snittpuls:  ca 129 bpm (!!!)  ( pulsen indikerar tydligt hur lågt tempot var..)
Maxpuls: 169 bpm (spurten)
Snittwatt: ca 289 W
Maxwatt: 1123 W ( också i spurten givetvis..)

Har aldrig frusit så mycket i hela mitt liv som jag gjorde idag och hoppas jag slipper uppleva det fler gånger.
Cyklar ju mkt på vintern och har dessutom tillbringat många vintrar i alperna där man ibland varit ute i riktigt dåligt väder men har aldrig frusit som idag. Dom flesta av mina medtävlare sa samma sak och vädret bidrog nog starkt till att det inte blev mer offensiv körning. Iaf var det så för min del.

Nästa helg blir det två cup-tävlingar i Stockholm. Båda tempo-lopp, ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar