lördag 21 april 2012

Vinst i Svenska Cupen för mig och Lammhultcyklisterna

Är redan rätt sent och vi får se om jag orkar skriva så långt som jag tänkt....

Har ju inte uppdaterat på ett par dagar men om vi sammanfattar så i torsdags hade jag mitt 75 min spinningpass och igår kväll körde jag ett 40 min långt trainerpass med 4 x 1 min hårda intervaller. Gårdagens träning gick mest ut på att hålla musklerna "på beredskap" inför helgens prövningar.

Idag var det så äntligen premiär på tävlings-säsongen för min del. Svenska cupen inleddes med 30 km tempo-lopp utanför Barsebäck på västkusten i skåne.
Kom på plats i hyffsad tid och kunde sätta mig på trainern ungefär 50 min innan start. Mitt uppvärmningsprogram är 46 minuter långt så jag fick komprimera det lite för att ha några minuter att förbereda mig inför starten efter uppvärmningen.

Det hade varit uppehåll hela förmiddagen men 10 min innan start började det regna. Det regnade ganska kraftigt t.o.m. Tunt klädd som jag var frös jag ganska mkt redan när jag rullade bort till starten. Hade bara den tunna tempodräkten och en kortärmad underställströja på mig. När starten väl gått så var det iaf inget problem längre, till en början iaf.
Efter ca 1 km kom en korsning där flaggvakterna tyvärr inte gjorde sitt jobb utan jag fick stanna in nästan helt innan jag kunde komma ut på den större vägen. Sådant är alltid extremt irriterande. Det är precis som om dom inte fattar hur snabbt man kommer. Vi startar med 1 min mellanrum så det krävs ju inte så mycket för att räkna ut när nästa kommer. Dessutom fri sikt.
La incidenten bakom mig och fokuserade på att driva upp ett hårt och jämnt tempo utan att bränna mig i början av loppet. Banan passerar en mindre ås men förutom det så är den nästan helt platt.

Enligt prognosen så skulle det vara sydliga vindar vilket skulle innebära att jag skulle ha medvind ut till vändpunkten. Blev därför lite knäckt över att det gick så segt och långsamt trots att watten såg bra ut. Det visade sig att det passerande regnovädret förmodligen fick vinden att tillfälligt ändra riktning och efter vändpunkten gick det betydligt fortare. Större delen av tiden över 50 km/tim faktiskt.
Körde om dom fem eller sex som hade startat dom närmaste minutrarna före mig, det känns alltid bra. Vad som kändes mindre bra var att jag knappt såg ngt genom visiret eftersom det hela tiden immade igen på insidan p.g.a regnet från utsidan...
Fick med jämna mellanrum försöka få in ett finger på insidan av visiret och dra av lite imma. Framför allt inför korsningarna och vändpunkten. Tur att asfalten höll hyffsad standard. Vågade aldrig riktigt krypa ihop så mkt som var önskvärt eftersom sikten var så dålig.

I år hade dom flyttat start/mål-området lite och följaktligen också vändpunkterna. Faktum är att banan faktiskt var 30,5 km lång eftersom dom förmodligen inte ville lägga våran vändpunkt mitt på en motorvägs-viadukt..
Var trots incidenterna ovan väldigt nöjd med min tid när jag gick i mål. Under optimala förhållanden hade jag uppenbarligen kunnat kapa lite till och faktum är att det kändes som om jag ev hade kunnat ta i lite till om jag inte varit så nerkyld.
Kylan gjorde att krampen började smyga sig på sista kilometern och nästan direkt efter målgång började jag huttra kraftigt. Tog en lång stund i torra kläder och på trainern innan jag började känna mig ok igen.
Regnet upphörde under sista delen av loppet vilket innebar att alla andra klasser fick köra i bättre förhållanden. Det positiva var iaf att alla mina konkurrenter, i min klass, hade lika förhållanden som mig.

Mina siffror enligt Garmin:

Distans: 30,5 km
Snitthastighet: 46,3 km/tim
Max hastighet: 68,6 km/tim
Snitt-watt: 426 W
Max watt: 974 W
Tid: 39:30

Med den tiden var jag faktiskt helt överlägsen i mål. 2 min 40 sekunder hade jag ner till tvåan och faktum är att jag hade vunnit Elit-klassen med 1 min 40 sek om jag ställt upp i den. Elitklassen var iofs väldigt tunn men innehöll ändå ett par namn som brukar kunna köra tempo hyffsat.
Var bara en person i hela start-fältet som var snabbare och det var Jimmy Rönn som vann Seniorklassen överlägset. Tilläggas ska att han är en av landets starkaste tempocyklister alla kategorier och har varit det i flera år.

Mycket nöjd iaf när jag fick kliva upp på prispallen. Hade hoppats på pengar i pris men det blev Bingolotter värda 250;.-. Ngn som vet hur dom funkar?? Har aldrig spelat på Bingo-lotto. Får väl kolla tidningen i morgon och se om det trots allt blev pengar i vinst! =)

Har tvättat kläder och cykel ikväll + förberett linje-cykeln inför morgondagens linje-lopp över 80 km.
Enligt prognosen ska vädret bli lite stabilare under morgondagen med växlande molnighet i Barsebäck.
Även morgondagens tävling är Svenska cupen och alltså viktig. Återkommer i morgon kväll med tävlingsrapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar