lördag 28 april 2012

SMACK-tempot, ny vinst i Svenska Cupen

Igår kväll körde jag och klubbkompisen Klaes J upp till Stockholm. Hittade ett billigt, och för denna helgen helt tomt hotell! Gott om plats i rummet gör att cyklarna kan stå utan att vi snubblar över dom.

Dagens tempo-lopp över 30 km gick på småvägar norr om Märsta och kring Arlanda. För en gångs skull så har det inte regnat idag. Faktum är att solen har skinit från en himmel med bara enstaka moln! =)
Vinden har dock varit kall och ganska kraftig på delar utav banan.

Klaes gjorde tävlingsdebut i tempo-lopp och lyckades ta en andra-plats i Elit vilket man får säga är en "hyffsad" start. Nedan Klaes 50 m efter start.


Själv startade jag nästan två timmar efter Klaes. Körde mitt vanliga uppvärmningsprogram och kom i lagom tid till start. Efter start kändes det som det tog ett par minuter innan jag verkligen fann mig till rätta och hittade rytmen. Banan var ganska kuperad med omväxlande skog och öppna fält. På vägen ut till vändpunkten kom vinden mestadels bakifrån eller sidan och det gick bitvis riktigt fort. Efter vändningen var det inte lika roligt längre och vissa slak-motor i motvind sög ordentligt i benen.
I mål var jag iaf 59 sekunder före närmaste konkurrent och dessutom dagens snabbaste, med samma marginal, alla kategorier.

Var ca 1 min 20 sek snabbare än vinnaren i Elit. Tyvärr verkar min Garmin nu vara full på data så jag kan tyvärr inte lista dagens exakta värden och resultatlistorna är inte publicerade ännu.
Nedanstående siffror är alltså från minnet och därför ungefärliga...

Distans: 29,8 km
Snitthastighet: 44,3 km/tim
Snitt-watt: 426 W
Tid: 40:23

Noterbart är att om man jämför med förra helgens tempo-lopp så har jag exakt (!) samma snitt-watt men jag tror ändå att jag gick ut lite hårdare idag och därför tappade extra mkt i slutet.
Snitt-hastigheten är ca 2 km/tim långsammare trots samma effekt vilket speglar dagens tuffare bana och vindförhållanden ganska bra. Slut-tiden är dessutom ca 45 sek långsammare trots en bana som var ca 700 m kortare än förra helgen..

Nu ska jag plocka lite prylarna innan det blir en tidig säng-gång.  D.v.s inget Stureplan ikväll...
I morgon väntar ett nytt tempo-lopp. Även denna gången 30 km och enligt uppgift på en bana som är ännu mer kuperad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar