tisdag 24 april 2012

Pigga ben och reflektion över helgen

Blev cykel dom 6 milen hem från jobbet igår. Oväntat pigga ben och en skön känsla på cykeln gjorde att det gick undan rätt så hyffsat i motvinden. Hade mest tänkt använda tiden till en snällare återhämtnings-runda men kunde inte låta bli att trycka på lite ibland. Framför allt i några av backarna tryckte jag på lite extra och Skir-backen passerades i ett tempo jag aldrig lyckades med under förra sommaren. Dessutom kändes det inte ens som om jag maxade. =)

Lite reflektioner över den gångna helgen.
Resultatmässigt kan jag knappast vara nöjdare. Däremot så förföljdes jag av regn och kyla. Framför allt på linje-loppet borde jag ha lyckas klä på mig bättre även om det  iofs inte började regna förrän jag redan stod i startfållan. Vid tempolopp är det svårare att använda extrakläder. Man vill ju ha en tempo-dräkt ytterst och det enda jag ångrar är att jag inte tog min vindtäta underställströja i stället för den vanliga korta underställströjan.

Kan också med glädje konstatera att utrustningen fungerade perfekt trots förhållandena. Di2 växlarna på linje-hojen växlade klanderfritt och jag är glad att det gick så lätt med växelknapparna att även mina stelfrusna händer utan känsel lyckades växla när jag ville. Var iofs inte speciellt orolig för just dom elektroninska växlarna. Shimano har ju haft dom på marknaden i flera år nu och dom används ju t.o.m i cykel-cross på högsta nivå. Där kan man snacka om att dom utsätts för maximala påfrestningar med högtryckstvätt, ofta flera gånger under samma tävling.

Jag frös ju bl.a väldigt mycket om händerna och vad man kan konstatera är att metall är mycket kallare att hålla i än kolfiber. Se där, ännu en ursäkt för att uppgradera till kolfiberstyre!
Bromshandtagen på Ultegra Di2 är i metall, till skillnad från DuraAce-versionen som är i kolfiber. Undrar om man kan få tag i bara själva bromsarmen från DuraAce och montera på mina Ultegra-reglage?
Den billigaste lösningen på kalla händer är nog ändå att använda rejälare handskar, vilket jag dessutom redan äger. Men ett kolfiberstyre finns nog ändå med på listan över tänkbara uppgraderingar på linje-hojen.

Idag blir det vilodag och buss t o r jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar